Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

nonickname

nonickname

27-10-2012 om 22:31

Wat gebeurt er

Als ik na een proefplaatsing vanuit de WIA het aangeboden contact niet wil? Zitten daar sancties op vanuit het UWV of iets anders? Ik vind het werk erg leuk (veel leuker dan ik vantevoren dacht) maar dit contract kan ik naar niemand toe verantwoorden. 70% wordt gekort op mijn uitkering (terecht). Maar ik werk maar 8 uur in de week en wat er overblijft is niet eens genoeg om de brandstof van te betalen. Als ik daar ga werken voor dat (dus te lage salaris) lever ik dus geld in van mijn uitkering op nog niet eens bijstandsniveau. Kan niet, ik kom al elke maand tekort. Ook staat er een beding in het contract dat ik niet dezelfde werkzaamheden bij een ander mag doen. Hallo! Hoe moet ik dan voor mezelf gaan zorgen als de WIA afgelopen is (augustus volgend jaar)? Ik moet minstens 30 uur gaan werken... De functieomschrijving klopt niet, het salaris is belazerd, kortom, ik ben enorm teleurgesteld. En dat terwijl ik de hemel in geprezen word voor wat ik gedaan heb daar tot nu toe (2 van de 3 maanden proefplaatsing zitten er op).

Ik baal echt aks een stekker.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Evanlyn

Evanlyn

28-10-2012 om 01:20

Besproken?

Heb je dit besproken met de nieuwe werkgever? dat je bijvoorbeeld een tegemoetkoming in de benzinekosten zou kunnen krijgen? En of er misschien doorgroeimogelijkheden zijn? Leuk werk is kostbaar en het is ook een investering in de toekomst. En ik ben bang dat je niet terug de WIA in mag als je een contract aangeboden hebt gekregen. Dat je niet bij anderen mag werken valt waarschijnlijk wel te schrappen, je hebt natuurlijk een "one size fits all"standaard contract aangeboden gekregen. Dat kunnen ze moeilijk van je eisen als je daar niet full time werkt.

Een lastige zaak, maar ik zou gaan praten met de werkgever (tenzij je dat al gedaan hebt - dan moet je met het UWV praten).

Guinevere

Guinevere

28-10-2012 om 10:28

Hoeveel uur dan?

Hoeveel uur is je dan aangeboden? En wat ben je dan van plan te doen als de WIA afloopt, moet je dan elders extra uren zoeken?
Mijn eerste gevoel: werk is ook een opstap naar ander werk. Vanuit een werkende situatie vind je sneller elders werk. Heel vervelend als je er eigenlijk op moet toeleggen, maar kijk vooruit naar de toekomst. En onderhandel over dat contract (hoewel ze waarschijnlijk weten dat je weinig te kiezen hebt, dat maakt het lastig).

nonickname

nonickname

28-10-2012 om 13:57

Reactie

Het gaat om een contract van 8 uur in de week. 2 halve dagen. Mijn doel is voordat de WIA afloopt zoveel uur te werken dat ik dan niet in de bijstand beland. Mijn grote schrikbeeld...

Toen ik in de WIA kwam zei de arbeidsdeskundige dat er niets is dat mij voor de einddatum uit de WIA kan krijgen. Maar ik doelde dus eigenlijk op sancties van het UWV. Ik kan daar werkelijk helemaal niets over vinden. Het Reintegratiebedrijf zal ook niet blij zijn, die krijgen een bonus bij succes.

Ik ben daar ook gaan werken met het idee recente arbeidservaring op te doen (ben er al 3,5 jaar uit) en te kijken of ik het leuk vond (ja dus). Ik ben zelfs van plan om me verder te gaan scholen in wat ik doe, ook vanwege toekomstperspectief.

Juist omdat ze zo tevreden zijn voelde dit als een klap in mijn gezicht. Ik heb niet zulke goede ervaringen met werkgevers (undertatement of the year ) en ik dacht dat het hier anders was. Maar het lijkt erop dat ik weer een werkgever tref die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten... En erop toeleggen is in een situatie van onder bijstandsniveau heel erg moeilijk...

Ik heb het nog niet besproken, ik heb het contract pas vrijdag tegen de avond gekregen, mijn begeleider bij het reintegratiebedrijf werkt uiteraard niet in het weekend. Mijn werkgevers wel maar ik wil het toch eerst wat laten zakken en niet te emotioneel reageren. Maar dat gaat zeker gebeuren!

Dank jullie wel!

+ Brunette +

+ Brunette +

28-10-2012 om 16:56

Ik zie het probleem niet zo.

Hebben ze het UWV al laten weten dat ze met je door willen gaan? Zo niet, dan kun je toch gewoon onderhandelen? Dat je betere arbeidsvoorwaarden wilt en dat het anders voor jou financieel niet interessant is? Aan de andere kant ben ik het ermee eens dat je het moet zien als een investering in de toekomst. Ik weet niet wat voor bedrijf het is maar misschien kun je op den duur meer uren gaan werken of een zelfde soort baan zoeken bij een ander bedrijf (moet je wel van die ene clausule af). Je zou ook kunnen vragen of je één hele dag kunt werken in plaats van twee halve, dat scheelt reiskosten.

Nonickname

Hoe het met sancties zit weet ik niet en ik heb nu even geen tijd om het na te zoeken, maar hoe kan het dat jij een uitkering onder bijstandsniveau hebt? Lag je oude salaris ook onder bijstandsniveau? Zo nee, dan lijkt me dat je in aanmerking zou moeten komen voor een uitkering op grond van de Toeslagenwet om op bijstandsniveau te komen.

Je kan tegen de werkgever flink problemen maken over dat concurrentiebeding. Uitleggen dat als jij maar 8 uur krijgt, zo'n beding je het werken onmogelijk maakt. Dan is de kans aanzienlijk dat ze je meer uren geven, of je niet meer moeten...

Sterkte ermee

Temet

nonickname

nonickname

28-10-2012 om 23:13

Temet en brunette

Ik heb al een toeslag. Voor alleenstaande ouders. Ik verdiende zo weinig dat ik onder een bepaald sociaal minimum uitkwam met 70%. Dus een aanvulling, krijg nu 1054. Bijstand voor een alleenstaande ouder is als ik het goed begrepen heb 1200 euro. Alleen de voorwaarden zijn uiteraard totaal verschillend. Waarom ik minder heb weet ik niet eigenlijk.

En dat beding moet eruit, dat is me inmiddels duidelijk. Ik moet zelf het contract aan het UWV doorgeven als het zover is, daar weten ze dus nog van niks. Meer uren zit er niet in, dan ga ik me vervelen, er is genoeg werk voor die 8 uur maar meer niet. Dus dat gaat um niet worden.

Op den duur ga ik ws naar 1 dag per week, maar omdat ik er zolang uit geweest ben zijn die 2 halve dagen net te behappen. Ik ben niet meer zo afgepeigerd als in de eerste weken maar nog wel erg moe na die halve dagen...

Onderhandelen dus. Zucht. Niet mijn sterkste punt...

Ook weer bedankt!!!

Annelies

Annelies

29-10-2012 om 08:32

Toeslag via de bijstand?

KUn je niet ook bij de bijstand een aanvulling krijgen?
Dat kon in ieder geval 'vroeger' wel, om zo op bijstandsniveau uit te komen.
Alleen als je een sanctie hebt vanwege het een of ander vullen ze dat sanctiebedrag niet aan.

Nonickname

Nonick, volgens mij zit jij een krappe 100 euro per maand onder de voor jou geldende bijstansdnorm. Vermoedelijk was jouw oude werk part-time en tegen een niet al te hoog loon, dan kan dat gebeuren, ook met een toeslag van UWV. De totale uitkering kan hoe dan ook niet hoger zijn dan je oude loon was.

Je kan, zoals Alies al aangeeft, aanvullende bijstand aanvragen.

Voor de bijstandsnorm even googlen op "bijstandsnorm juli 2012", en dan moet je de norm voor alleenstaande ouders vermeerderen met de maximale gemeentelijke toeslag. ik kom dan op een bedrag van 1143 per maand uit, ex vakantiebijslag.

Groeten,

Temet

nonickname

nonickname

29-10-2012 om 19:36

Grmbl

En dat zeggen ze niet even bij het UWV .

Temet en Annelies, dank je wel voor de tip! Ik ga er morgen gelijk achteraan!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Nonickname

`En dat zeggen ze niet even bij het UWV . `

Eerlijk is eerlijk, ik meen me te herinneren dat ik in beslissingen over de toekenning (of niet) van een toeslag wel degelijk eens dingen heb zien staan over het aanvragen van aanvullende bijstand. Maar ja, die brieven van UWV zijn vaak twee kantjes en het is niet altijd makkelijk om eruit te halen wat men bedoeld heeft erin te stoppen. Niet dat ze hun best niet doen, maar op de een of andere manier blijft het lastig om mensen volledig te informeren maar het dan ook nog behapbaar en begrijpelijk te houden.

Succes met het aanvragen van aanvullende bijstand. Dat is even vervelend (zo makkelijk als je de toeslag van UWV aanvraagt, zo vervelend is het aanvragen van bijstand), maar het levert wel maandelijks een aanvulling op en dat is toch wel erg welkom. Bijkomend voordeel is dat je overigens als bijstandsgerechtigde automatisch voor sommige vrijstellingen en voordeeltjes in aanmerking komt die je anders apart via lastige formulieren aan moet vragen.

Sterkte ermee

Temet

Annelies

Annelies

29-10-2012 om 22:05

Bij mij toen ook niet

kwam ik ook na 3 maanden zelf achter.
Succes met aanvragen.

nonickname

nonickname

29-10-2012 om 23:37

Zucht

Ik leef al meer dan 3 jáár zo!! Terugwerkende kracht kan ik op mijn buik schrijven heb ik al ontdekt .

Ik heb mijn Reintegratiebegeleider gesproken, zij zei dat er volgens haar geen sancties zijn als ik weiger. En dat ik moet gaan onderhandelen. Daar ben ik me nu geestelijk op aan het voorbereiden . Voordeel voor mij is dat mijn werkgever erg blij met me is en niet blij zal zijn als ik niet een contract wil tekenen. Dan loopt er een planning gigantisch in de soep. Dat ik ban 1 dag in de week werken niet rijk ging worden wist ik natuurlijk al. Maar het zou wel heel fijn zijn om er iets aan over te houden... Dan hoeft die aanvullende bijstand ms niet eens. Ik verdien het liever zelf .

Nogmaals bedankt allemaal!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.