Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Magaret

Magaret

15-01-2015 om 17:02

Wat gaat het nu kosten vanaf september om je kind te laten studeren?

Mijn vriendin is alleenstaand, verdient anderhalf keer modaal of iets dergelijks en haar zoon wil in september een HBO opleiding gaan doen.

Waar moet ze nu precies op rekenen qua kosten? Hij wordt pas over een jaar achttien, gaat met ov naar het HBO en blijft thuis wonen. Het gaat haar nu even om de precieze kosten die ze aan de studie moet betalen niet aan de kosten van haar zoon thuis etc.

Van de week was in het nieuws dat men niet goed weet waar men aan toe is maar ja het moet ook nog steeds definitief worden toch?

Margaret

Margaret

15-01-2015 om 17:04

Daarmee

Daarmee kan ze inschatten hoeveel hij bij moet gaan werken of bij moet gaan lenen omdat hij dus geen beurs meer krijgt.

four

four

15-01-2015 om 17:10

openbaar vervoer kosten

Omdat zoon nog geen 18 is als hij begint met de studie krijgt hij pas per 1 oktober studenten OV. Voor de eerste maand moet haar zoon dus rekenen op de kosten voor een maandabbonement voor bus en/of trein.

Verder moet er collegegeld betaald worden en geld voor studieboeken.

Kinderbijslag en kindgebondenbudget lopen nog door tot 1 oktober, maar daarna vervallen deze vanwege het recht op beurs.

De basisbeurs zoals die tot nu toe bestond is dan waarschijnlijk afgeschaft, maar in plaats daarvan kan er wel geld geleend worden. Ook blijft de aanvullende beurs wel bestaan voor studenten met ouders met lage inkomens. Hiervoor geldt het zowel het inkomen van vader en moeder. Dus als vriendin al anderhalf keer modaal verdient en vader verdient ook vermoed ik dat je niet hoeft te rekenen op aanvullende beurs.

Margaret

Margaret

15-01-2015 om 18:44

geen vader

Er is geen vader, ze heeft haar zoon zonder vader gekregen.

Waar moet je op rekenen voor collegegeld, boeken etc?

four

four

15-01-2015 om 18:47

collegegeld

Kun je googelen, boeken hangt af van de opleiding die hij gaat doen, dus moet je daar navragen.

individueel

Je kunt het vergelijken met hoe het nu is. Kinderbijslag krijg je niet meer en zorgtoeslagen of oudertoeslagen niet meer. Je kind krijgt zelf een zorgtoeslag die vaak niet toereikend is, tenzij je direct overgaat tot het afsluiten van een minimale- of studentenzorgverzekering.

sharona

sharona

16-01-2015 om 10:47

tip,

Als hij nog geen 18 is ,valt hij onder leerplicht en hoeft ze volgens mij geen college geld te betalen, alleen voor de boeken en materiaal. althans bij mij dochter is dat zo, die zit op mbo.
weet niet of dat ook geld als je naar hbo gaat.

eventueel dan voor de boeken als het niet digitaal gaat, kan je meestal tweede hands krijgen, dat scheelt enorm. ze moet wel op tijd rond naar zoeken.

als hij met de trein veel moet reizen en zeker als hij pas over een jaar 18 word, kan ze kiezen voor jaar of maand traject abonnement.
bij mij dochter was voordeliger een jaar te nemen. ze kan bij de site ns dan precies zien wat ze ongeveer dan kwijt is met reizen..

ik hoop dat ze hier wat aan heeft

Geen collegegeld voor minderjarigen

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/volwassenenonderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-lesgeld-betalen.html

"Geen lesgeld betalen
Bent u op de eerste dag van het schooljaar (1 augustus) nog geen 18 jaar? Dan hoeft u voor dat jaar geen lesgeld te betalen. Leerlingen in het voortgezet onderwijs (vo) betalen ook geen lesgeld.

Bent u onder de 18 jaar en volgt u particulier onderwijs, dan betaalt u wel lesgeld. U betaalt het lesgeld rechtstreeks aan de onderwijsinstelling."

skik

four

four

16-01-2015 om 10:55

Klopt niet

Dat geldt alleen voor mbo. Hbo ers betalen wel collegegeld.

bloemetje

bloemetje

16-01-2015 om 11:18

erg verschillend

Kosten voor een studerend kind bestaan o.a. uit collegegeld, boeken en eventuele andere studiekosten. De opleiding kan daar inzicht in geven. Houd ook rekening met eventuele excursies en studiereizen en lidmaatschap studievereniging (waardoor je soms weer korting op boeken krijgt).

Denk ook aan aanverwante zaken, zoals een laptop/PC en een printer. Printen kan over het algemeen ook op de opleiding, maar daar zitten dan wel kosten aan.

Reiskosten. Vooralsnog blijft de OV-kaart voor studenten bestaan.

Zodra kind 18 is: premie zorgverzekering, eventuele eigen bijdrage bij doktersbezoek. Kind kan wel zorgtoeslag aanvragen.

Dan natuurlijk de kosten levensonderhoud: eten, drinken, kleding, telefoon.

Vanaf september is er geen basisbeurs meer. Afhankelijk van haar inkomen kan hij nog wel een aanvullende lening krijgen (max. ca. 350 per maand). Dat is een lening, die alleen bij het afronden van studie wordt omgezet in een gift.

En verder mag hij lenen, tot bijna 1000 euro per maand.

bloemetje

bloemetje

16-01-2015 om 11:19

aanvulling

De veranderingen zitten niet zo zeer in de kosten, maar in de tegemoetkoming die de student hiervoor kan krijgen/lenen.

Roselien

Roselien

16-01-2015 om 14:07

Bloemetje, verschil?

Maar wat is dan het verschil tussen vroeger basisbeurs en nu lening Bloemetje? Nu kun je lenen en dat wordt bij afronden van de studie omgezet in een gift. Vroeger kreeg je een basisbeurs-gift en die moest je bij het niet afronden van de studie terugbetalen. Komt op hetzelfde neer toch?

bloemetje

bloemetje

16-01-2015 om 14:19

Roselien

Op dit moment krijgen thuiswonende studenten een basisbeurs (gift) van ca. 100 euro per maand. Uitwonende studenten krijgen ca. 350 euro per maand.
Dat vervalt. Voor iedereen.

Verdienen je ouders minder dan ca. 40.000 per jaar, dan kun je een (inkomensafhankelijke) beurs krijgen, max. ca. 350 euro per maand uit mijn hoofd. Het is een gift als je afstudeert, stop je voortijdig, dan betaal je dit terug. Verdienen je ouders meer, dan krijg je dit niet. Dat betekent dat ouders van redelijk vedienende ouders vanaf komend studiejaar geen stufi (meer) krijgen. Concreet: thuiswonende studenten hebben daardoor 1200 euro per jaar minder, uitwonende studenten bijna 4000 per jaar. Dat is geld dat je nu wel krijgt, straks niet meer. Vermenigvuldig dit met vier of vijf, en je ziet direct dat ouders (nog) meer moeten bijdragen, studenten (nog) meer moeten gaan werken of (nog) meer moeten gaan lenen.

ik snap het niet

Is het nu zo dat je het collegegeld leent en dat je dat bij binnen 10 jaar afstuderen als gift krijgt? En niets hoeft terug te betalen?
En dat dat in de nieuwe situatie ook zo blijft? Lenen maar als je afstudeert binnen 10 jaar wordt het een gift?
Dan mis je straks alleen de 1200 per jaar. Nou ja, alleen maar.

Roselien

Roselien

16-01-2015 om 15:18

Oh ah

Het basisbedrag is dus niet meer voor iedereen maar is ook inkomensafhankelijk geworden, dat is idd een verschil. 'Rijke' ouders = niets terugkrijgen van wat je leent.

Monjou

Monjou

16-01-2015 om 16:41

Even inbreekvraagje

Ik heb begrepen dat het voor nieuwe studenten geldt. Wat als je momenteel midden in de studie zit, blijft dan alles hetzelfde of toch niet?
Ik las dat de basisbeurs een lening wordt, dat er geen verschil meer is in thuis/uitwonend. Mijn zoon wil op kamers (is nu halverwege tweede jaar) moet hij dan ook gaan lenen of blijft het voor hem hetzelfde?

bloemetje

bloemetje

16-01-2015 om 17:10

AnneJ

Hoe het nu precies is weet ik niet.

Maar het gaat nadrukkelijk om meer dan het collegegeld. Het collegegeld is immers maar een deel van de kosten. Universiteit is 1900 euro per jaar, zeg 150 euro per jaar. Kamerhuur is al snel een twee- of drievoud daarvan. En je zult moeten eten etc. Daarom mag je tot 1000 euro per maand lenen. Een op zich zelf wonende student is al snel 750-1000 euro per maand kwijt om te kunnen leven en studeren. En dat krijgt vrijwel geen student bij elkaar gewerkt in zijn bijbaantje.

Sawo

Sawo

17-01-2015 om 11:54

Monjou

Voor je zoon blijven de huidige regels gelden. Maar zodra je nieuwe studie begint val je in het nieuwe stelsel. Beginnen met je master geldt hierbij ook als nieuwe studie.

Groet
Saar

Monjou

Monjou

17-01-2015 om 23:47

Sawo

Dank je wel, dat is goed te horen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.