Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Funda

Funda

17-10-2016 om 00:33

Wat ga ik de komende 25 jaar doen?

Ik ben 43 en ga er vanuit dat ik nog zeker 25 jaar zal werken. Ik heb daar geen problemen mee, voor zover ik het kan overzien. Maar voor het eerst probeer ik er enigszins plannen voor te maken.

Tot nu toe ben ik na mijn HBO-opleiding (1997 afgestudeerd) na een paar jaar werken in een leidinggevende functie gerold (in de GGZ). Dat was intensief, maar ik vond het veel leuker dan ik had verwacht.

In 2007 ben ik (omdat ik dichter bij huis wilde werken) overgestapt naar een andere sector (welzijn) en ben ik aangenomen als teamleider in een middelgrote, lokale, platte organisatie, (ik val direct onder de directie). Hier werk ik volgend jaar 10 jaar en dat is bij ons niks bijzonders. Mensen werken hier lang, iedereen werkt parttime (ook de directeur) en er zijn altijd mogelijkheden om nieuwe projecten aan te pakken. Kortom, als ik enthousiast blijf en als de gemeente ons blijft financieren, dan ben ik de komende 25 jaar onder de pannen en hoef ik mij niet te vervelen.
Nu is de financiering helemaal niet zeker en weet ik ook niet of ik enthousiast blijf. Voorlopig wel hoor, maar over 5 jaar?? Geen idee.

In het komende jaar (2017) mag ik een loopbaanbudget gaan besteden à (ongeveer) 750,= euro. Ik moet het aanwenden om mijn "duurzame inzetbaarheid" te vergroten. En nu vraag ik mij dus af... wat zal ik daar nou eens mee gaan doen?

Zal ik een managementopleiding gaan doen? Daar moet ik dan heel veel zelf bijleggen, maar misschien is het wel het meest passend / verstandig? En is het dat? Want het kost natuurlijk ook vreselijk veel tijd en ik weet niet eens of ik nog wel kan studeren.

Zal ik een loopbaanadviestraject doorlopen? (met het risico dat ik vervolgens alsnog een managementopleiding ga doen.)

Of zou ik me beter in de inhoud van het werk (de doelgroep) verder kunnen bekwamen en in die richting een serie workshops volgen?

Ik snap dat jullie dat ook niet weten voor mij, maar misschien zijn er mensen die me op ideeën kunnen brengen. Jullie ervaringen met weer gaan studeren, jullie ideeën over kansen op de arbeidsmarkt, jullie ideeën over een loopbaanadviestraject... ik hoor ze graag!

Lotje

Lotje

17-10-2016 om 05:53

Investeer

Breed in je zelf. Investeer in de breedte.

Zeer zeker in deze crisistijd. Teveel werkelozen en te weinig banen. Volg de ontwikkelingen breed wat jouw functie of sector aangaat. Wat zijn de ontwikkelingen /plannen voor de komende tijden. Ga in gesprek met die mensen die dicht bij de bron zitten.

Zin er nog uitdagingen in jouw werkgebied? Maak jij wel/geen kans? Wat heb je voor die nieuwe uitdaging nodig. Maar er kan ook een situatie ontstaan dat je in eeen andere sector iets leuk lijkt. Probeer verbanden te zoeken met jouw huidige functie waarbij die kennis of vaardigheden ontbreken bij jouw envergroot op die manier jouw akkoord/green signal.

Succes!

Angela67

Angela67

17-10-2016 om 07:57

750 euro?

Weet je zeker dat dit bedrag klopt, want hier kun je niet iets mee dat langer dan een dag duurt.
gr Angela

Funda

Funda

17-10-2016 om 08:24

Ja klopt wel ongeveer

Het gaat om het loopbaanbudget. Het is een klein deel van mijn salaris dat in een spaarpot komt. Het gaat om de CAO welzijn en bovendien werk ik parttime, dus veel bouw ik niet op. Maarzelf kan ik natuurlijk ook in mijzelf investeren en mogelijk wil mijn werkgever ook wat bijleggen. Van de managementopleiding zou ik er het hele studiematerialenpakket mee kunnen betalen. Mits de opleiding passend wordt gevonden binnen de organisatie, anders moet ik er ook nog 40% belasting over betalen.

Angela67

Angela67

17-10-2016 om 08:33

Bedoel je zoiets ?

Hiervan zijn de kosten voor het studiemateriaal inderdaad 750 euro, maar het cursusgeld zelf is 3000 euro?

Opleiding HBO Management voor Zorg en Welzijn
Compleet managementprogramma voor de zorg op HBO-niveau - 1 jaar

Kostenoverzicht
Inschrijfgeld: € 100,-
Cursusgeld: € 2.990,-
Studiematerialen: € 750,-
Examenkosten: € 195,- (per module)
Eindopdracht: € 350,-
Arrangementskosten: zie onderstaande toelichting.
Locatie- en arrangementskosten
ISBW regelt voor u een arrangement bestaande uit onbeperkt koffie, thee en ijswater. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,- (excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Staat er een verwijzing naar locatie- en arrangementskosten? Dan brengen wij naast arrangementskosten ook locatie­kosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw).

Funda

Funda

17-10-2016 om 08:55

Zoiets ja

.

Martje

Martje

17-10-2016 om 09:17

Ben ook denkende

Mijn beroep is veel veranderd sinds ik mijn diploma heb.

Wegens jarenlange gezondheidsklachten heb ik me minimaal verdiept in de wijzigingen.

Hier heb ik nu zelf last van en wil ik interessant zijn voor een eventueel nieuwe werkgever is het verstandig om weer te gaan studeren.

Ik zit dan ook naar zon 1-jarige studie te kijken. Dat is wel op HBO niveau, maar het duurt geen 4 jaar en zo blijft het ook enigszins betaalbaar.

Heb ik het goed begrepen dat je geen managementsopleiding hebt gedaan? Het bevalt je goed schrijf je.
Dat zou ik dan eerder gaan doen, dan je in de doelgroep verder verdiepen.

Ik heb geen ervaring met loopbaanadvies.

lennest

lennest

17-10-2016 om 09:39

waar liggen je kansen?

Ik zou dit geld stoppen in een onderzoek naar wat ik wil/kan. Waar liggen kansen, mogelijkheden, dat soort dingen. Ik ben een ander mens dan 25 jaar geleden en heb een jaar geleden een radicale carrièreswitch gemaakt naar een beroep waarvan ik 25 jaar geleden dacht: ammenooitnie! Maar ik ben toch een partij gelukkig nu in m;n werk!

Marjoleine64

Marjoleine64

17-10-2016 om 13:42

Ik denk ook na

Ik zit momenteel zonder werk (na 24 jaar), en ga binnenkort starten met een outplacement traject (betaald door mijn werkgever). Dus ik moet ook voor het eerst gaan nadenken over wat ik de komende 10-15 jaar nog wil doen (ik ben 52). Lastig.

@Lennest, heb jij hulp gehad bij het 'onderzoek naar wat ik wil/kan'? Zo ja, wat voor soort hulp? Ik zou zoiets goed kunnen gebruiken.

Lou

Lou

17-10-2016 om 15:50

Nodig?

Een management-opleiding ligt voor de hand, maar denk ook even na of het wel echt nodig is. Je hebt daar nu al zo veel ervaring in, dat het wellicht (voor eventuele toekomstige werkgevers of projecten) voor een diploma in de plaats komt. Ik zeg dit omdat ik zelf ook geen opleiding heb in het werk dat ik doe, en trouwens mijn man en een heel aantal vrienden ook niet, maar door de opgebouwde ervaring en referenties maakt dat niets meer uit. Op dit moment zou ik persoonlijk juist géén zin hebben in de opleiding die voor mij voor de hand zou liggen.

Zo maar een gedachte om mee te nemen in je overwegingen.

Tonny

Tonny

17-10-2016 om 19:51

eens met Lennest

25 jaar is een heel eind (over 25 jaar ben ik hartstikke bejaard :p ) en een mens leert elk jaar bij. Levenservaring sowieso, nieuwe interesses.
Ik doe nu ook dingen (weliswaar niet fraai betaald, dat heb ik niet zo slim gedaan) die ik 15 jaar geleden nooit gedacht had, maar met veel plezier.

Pirata

Pirata

18-10-2016 om 12:51

ik weet niet

Heel veel managementlagen in die sector worden toch weggereorganiseerd, dat was in elk geval een paar jaar geleden aan de hand. Persoonlijk zou ik liever voor een vakinhoudelijke opleiding gaan dan voor een managementopleiding. Managers genoeg...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.