Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

thuiszitter

thuiszitter

04-08-2017 om 15:24

Wat berekenen ze als je een uitkering hebt

Heb een uitkering van BBF bouw, UWV vervolguitkering, en nog een deel van Loyalis, en nu heb ik een vraag over een berekening.

Er is in mijn situatie uitgegaan van Algemene heffingskorting, die zoals ik begrepen heb iedereen recht op heeft, maar er is in de berekening ook uitgegaan van arbeidskorting, en ik heb begrepen dat dit alleen voor werkende mensen geldt.

Heb al op verschillende site's gekeken, ook de belasting site's maar ik kom er niet echt uit, iemand die het weet?

Ben bang dat het niet klopt

Voor sommige regelingen gelden bepaalde uitkeringen ook als arbeid, omdat het uitkeringen zijn die zijn gebaseerd op een eerder dienstverband. Maar op de site van de Belastingdienst staat heel duidelijk "als u werkt, heeft u recht op arbeidskorting, als u een uitkering heeft, heeft u geen recht op arbeidskorting". Dat had nog een tikje duidelijker gekund want een mens kan een baan en een uitkering naast elkaar hebben, maar ik denk dat de conclusie toch moet zijn dat als je helemaal niet werkt en alleen maar een uitkering (of meerdere uitkeringen) hebt, er geen recht op arbeidskorting bestaat. Anders zou er bij dit verhaal op de site van de Belastingdienst wel een onderscheid worden gemaakt tussen uitkeringen die wel, en uitkeringen die geen recht geven op de arbeidskorting.

Dit kan dus tot een naheffing van de Belastingdienst leiden, en het lijkt me dan ook verstandig om contact op te nemen met de club waar de korting wordt gehanteerd om te vragen die arbeidskorting niet meer mee te nemen. De schade wordt zo in elk geval niet groter. Hou ook wat geld achter de hand voor als de Belastingdienst een keer komt. En misschien komen ze nooit, dan heb je mazzel. Ik zou geen slapende honden gaan wakker maken, maar wel het toepassen van die korting stoppen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.