Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

vraagteken

vraagteken

10-09-2012 om 00:56

Wat, als...?

Afgelopen week had ik visite en het gesprek kwam op een gemeenschappelijke kennis, die als freelancer werkte maar door een ongeluk invalide is geraakt. Voorlopig is ze nog volop aan het revalideren en zit werken er niet in. Ze had wel een verzekering, maar door verschillende fouten deed de verzekering een tijd moeilijk met betalen. Gelukkig is het goed gekomen, al moest er wel eerst een advocaat komen.
Dit betekende wel dat ze een tijd geen inkomen had. Gelukkig heeft ze een goedverdienende partner zodat ze niet helemaal zonder geld zat, en ze wist dat ze recht had op het geld dus ze wanhoopte geen moment, maar het was natuurlijk wel lastig, want ze verdiende goed en dat viel opeens weg.
Afgelopen week hadden we het hier weer over, vooral met een zucht van opluchting omdat de verzekering uiteindelijk met terugwerkende kracht heeft betaald, maar we vroegen ons af: hoe zou het gaan als ze nou eens geen goedverdienende partner of genoeg spaargeld had gehad? Dan had ze dus gewoon een tijd zonder geld gezeten! Is daar een vangnet voor?
We kwamen er niet uit en ik heb er dit weekend nog op gegoogled, maar vond geen antwoord.
We vermoeden dat er voor dit soort gevallen wel een vangnet moet zijn, je kan iemand toch niet helemaal zonder geld laten zitten? (vooropgesteld dat er inderdaad geen of te weinig spaargeld is en geen partner die boven de bijstandsgrens verdient). Bijvoorbeeld dat er voor deze gevallen ook bijstand is die in de vorm van een lening wordt gegeven, die moet worden terugbetaald zodra het geld er weer is. Natuurlijk word je dan net zo gescreend als met een normale bijstandsuitkering.
Maar ik heb ook daarop gegoogled, en over dit specifieke geval (als ZZPer zonder inkomen zitten omdat je niet meer kan werken en je verzekering fout op fout stapelt) kan ik niets terugvinden. Wel als de ZZPer tijdelijk in zwaar weer zit, maar niet als de ZZPer voorlopig (mogelijk altijd) arbeidsongeschikt is geraakt.
Of moet ze al haar bezit (voor zover aanwezig dan) verkopen om te "overleven" tot de problemen bij de verzekering zijn opgelost?

We komen er niet goed uit.

Wie weet het antwoord op deze "what, if..."-kwestie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vraagteken

vraagteken

10-09-2012 om 01:04

Kleine toelichting

Het staat er nu wel erg warrig, maar één van ons was ZZPer en vertelde uit eigen ervaring dat de bijstand zeer streng oordeelt en mogelijk geen boodschap heeft aan een blunderende verzekeraar.
Het ging ons dus om de vraag: kan een arbeidsongeschikte ZZPer wél tijdelijk bijstand o.i.d. in de vorm van een lening krijgen tot het verzekeringsgeld waar ze recht op heeft binnen is, of voorziet de bijstand hier niet in, juist vanwege die verzekering (en dan is het pech dat ze niet meteen netjes uitbetalen)?

krin

krin

10-09-2012 om 09:24

Volgens mij

is dit het enige: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bbz/vraag-en-antwoord/kan-ik-gebruikmaken-van-het-bbz-als-ik-al-langere-tijd-een-eigen-bedrijf-heb.html
Als zelfstandige kies je voor risico, is de redenering. Tegenover dat risico staan diverse belastingvoordelen (zelfstandigenaftrek, meer aftrekposten en zo), maar in dit soort gevallen heb je daar natuurlijk niet veel aan. Als je goed verdient, kun je een flinke buffer opbouwen, dat is als zelfstandige van levensbelang, want als het misgaat, moet je het zelf oplossen. Dus ja, als ze alleen was geweest, en het had te lang geduurd, dan had ze een serieus probleem gehad.

Bijstand

Uiteindelijk kan je wel degelijk een beroep doen op de bijstand, als het moet. Of zelfs een beroep op de gemeente buiten de bijstand om, want ook die mogelijkheid bestaat. Daar zal de gemeente dan misschien moeilijk over doen, dus dan moet de rechter eraan te pas komen, maar onmogelijk is het allemaal niet per se. Maar makkelijk dus ook bepaald niet.

Een andere mogelijkheid is overigens om de verzekeraar te dagvaarden in kort geding om een (voorschot op de) uitbetaling af te dwingen.

Groeten,

Temet

vraagteken

vraagteken

10-09-2012 om 18:50

Bedankt voor het meedenken

De mogelijkheid voor een vorm van een beroep op bijstand of iets anders bij de gemeente is er dus wel, begrijp ik dat goed?

Rafelkap

Rafelkap

10-09-2012 om 19:22

Groep

Ik heb gehoord van een speciale verzekering voor zzp-ers, die een bepaalde groep mensen sluit en als er 1 van uit valt door ziekte oid helpen de anderen uit de groep. Beetje vaag, maar ik weet het even niet anders te omschrijven, ik kan de info ook niet meer terugvinden.
Mijn man is zzp-er en wij hebben niets geregeld, behalve een buffertje, zal er nog even bij man over vragen.

vraagteken

vraagteken

10-09-2012 om 21:26

Rafelkap

Is dat niet het Broodfonds of zoiets?

vraagteken

vraagteken

10-09-2012 om 21:27

Mavyan

Ik vermoedde al zoiets van een lening, dat heb ik vaker gehoord, onder bepaalde voorwaarden, maar daar weet ik ook het fijne niet van.
Dat het eind van het jaar wordt bekeken en eventueel wordt omgezet in een gift wist ik niet.

Rafelkap

Volgens mij is dat inderdaad het broodfonds van Pieter Hilhorst c.s., en dat is een soort onderlinge waarborgconstructie. Moet je dus maar net een groep hebben waarbij je je kunt aansluiten.

Groeten,

Temet

bibi63

bibi63

11-09-2012 om 16:00

Helaas pindakaas

Mijn broer is ca. 2, 3 jaar geleden met een partner begonnen om 2e hands auto's in te kopen en die weer, opgeknapt en al door te verkopen. Ging een tijd goed, maar het laatste jaar niet meer. Ze hebben veel geinvesteerd in een x-aantal autó's, maar die zijn nu totaal onverkoopbaar. Kortom ze hebben totaal geen inkomen. Aankloppen bij de bijstand gaat niet werken: hun motto: jullie hebben een vermogen (ja, dat zit in die auto's......). Dus het is zeker een risico dit soort handel.
gr. Bibi

Bibi

Bibi, als die auto's letterlijk onverkoopbaar zijn dan vertegenwoordigen ze ook geen vermogen meer. Maar als ze alleen maar onverkoopbaar zijn omdat de vraagprijs in de huidige markt onrealistisch is, dan lijkt me eerlijk gezegd dat broer en partner de prijs moeten verlagen om de boel alsnog te verkopen. Kunnen ze van dat geld leven (tot ze onder het vrij te laten bescheiden bedrag zitten, en dan komt de bijstand alsnog in beeld).

Er zijn trouwens ook voorzieningen voor bijstand voor ondernemers met wie het tijdelijk even slechter gaat, maar daar gelden wel allerlei eisen voor.

Groeten,

Temet

+ Brunette +

+ Brunette +

12-09-2012 om 11:43

Huis opeten

Dat hoeft dus niet, ook voor iemand die werkloos raakt vanuit een reguliere baan bestaat een regeling van een lening die je ooit moet terugbetalen, ik neem aan dat je daar in het geval van eigen-woningbezit niet onderuit komt. Die lening is trouwens hoger dan wat je netto in handen krijgt want je leent ook het geld voor de sociale premies.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.