Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

03-03-2015 om 10:23

wanneer is iets plagiaat?

Ik werk als zzp-er in een nogal bijzondere branche, waar je persoonlijkheid en karakter ook van groot belang zijn.
Toen ik 8 jaar geleden de teksten voor mijn site ging schrijven, heb ik er een punt van gemaakt geen sites te lezen van anderen die hetzelfde boden (die waren er toen nog niet veel overigens); ik wilde niet beïnvloed worden en echt mijn eigen teksten hebben. Het moesten mijn woorden zijn, zoals ik ze voel en bedoel. Nu zal ik niet beweren dat ik geen enkele zinssnede heb bedacht, die niet ook door anderen is bedacht; zo origineel ben ik nou ook weer niet en daarbij doen velen dit werk met een vergelijkbare intentie. Bovendien heb ik geen alleenrecht op woorden.
Maar.... van het weekend stuitte ik op een site van een beginner in deze tak, die wel verdacht dicht in de buurt van mijn site kwam. Letterlijke stukken tekst, zelfde opbouw van betoog, zelfde indeling van onderwerpen, zelfs een vergelijkbare 'quote' van een tevreden klant. Alleen de 'franje' van de tekst is weggelaten en hier een daar een woordje veranderd, waardoor het nu een soort slechte samenvatting is geworden.
Wat moet ik hier nu mee? Wanneer is iets plagiaat? Hoeveel procent moet dan overeenkomen? Ik gok hier toch gauw zo'n 80 tot 90 procent.
Moet ik me vereerd voelen dat iemand zich schijnbaar zo geïnspireerd heeft gevoeld door mijn teksten? Moet ik vriendelijk vragen andere teksten te schrijven? Een rekening sturen?
Of stel ik me gewoon aan als ik dit niet leuk vind?

Een mail.

Als eerste kwam in mij op om een mail te sturen, dat blijkt volgens google een goed idee te zijn.

Auteursrechtjurist

Auteursrechtjurist

03-03-2015 om 23:24

Actie

Ik begrijp dat je ernstig vermoed dat die website tekst van jou gejat heeft.