Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

03-03-2015 om 10:23

wanneer is iets plagiaat?

Ik werk als zzp-er in een nogal bijzondere branche, waar je persoonlijkheid en karakter ook van groot belang zijn.
Toen ik 8 jaar geleden de teksten voor mijn site ging schrijven, heb ik er een punt van gemaakt geen sites te lezen van anderen die hetzelfde boden (die waren er toen nog niet veel overigens); ik wilde niet beïnvloed worden en echt mijn eigen teksten hebben. Het moesten mijn woorden zijn, zoals ik ze voel en bedoel. Nu zal ik niet beweren dat ik geen enkele zinssnede heb bedacht, die niet ook door anderen is bedacht; zo origineel ben ik nou ook weer niet en daarbij doen velen dit werk met een vergelijkbare intentie. Bovendien heb ik geen alleenrecht op woorden.
Maar.... van het weekend stuitte ik op een site van een beginner in deze tak, die wel verdacht dicht in de buurt van mijn site kwam. Letterlijke stukken tekst, zelfde opbouw van betoog, zelfde indeling van onderwerpen, zelfs een vergelijkbare 'quote' van een tevreden klant. Alleen de 'franje' van de tekst is weggelaten en hier een daar een woordje veranderd, waardoor het nu een soort slechte samenvatting is geworden.
Wat moet ik hier nu mee? Wanneer is iets plagiaat? Hoeveel procent moet dan overeenkomen? Ik gok hier toch gauw zo'n 80 tot 90 procent.
Moet ik me vereerd voelen dat iemand zich schijnbaar zo geïnspireerd heeft gevoeld door mijn teksten? Moet ik vriendelijk vragen andere teksten te schrijven? Een rekening sturen?
Of stel ik me gewoon aan als ik dit niet leuk vind?

Een mail.

Als eerste kwam in mij op om een mail te sturen, dat blijkt volgens google een goed idee te zijn.

Auteursrechtjurist

Auteursrechtjurist

03-03-2015 om 23:24

Actie

Ik begrijp dat je ernstig vermoed dat die website tekst van jou gejat heeft.

Als je Wilt dat die ander ermee stopt is het vaak handig een beetje hoog van de toren te blazen. Dus geen vriendelijke mail met het verzoek om alsjeblieft.... Nee, gewoon, heel zakelijk en stellig en dat de site gekopieerd is, dat hij/zij dat zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van jou heeft gedaan en dus inbreuk maakt op jouw auteursrechten op jouw site.

En dan eisen dat hij/zij binnen X-dagen (korte termijn) de tekst verwijdert en dat hij/zij dat ook direct schriftelijk aan jou bevestigt.

En als hij/zij daar geen gehoor aan geeft, hij/zij aansprakelijk is voor alle schade die je door deze inbreuk lijdt en dat je dan genoodzaakt zult zijn nadere (rechts)maatregelen te treffen en dat alle daarmee gepaard gaande gerechtelijk en buitengerechtelijke kosten dan ook op hem/haar verhaald zullen worden.

Of je verdere stappen zult zetten moet je natuurlijk nog even bedenken, maar ik schat dat je met zo'n mail, evt. ook verzonden per (aangetekende) brief (zet het erin, komt ook nog serieuzer over) kans hebt dat je indruk maakt en de ander de tekst laat verwijderen.

Succes.

Anno

Anno

04-03-2015 om 11:31

dat helpt vaak wel

Even een mail zoals auteursrechtjurist dat aangeeft.
Hier werden van mijn website zelfgemaakte foto's overgenomen op een andere verkopende website en die heb ik een soortgelijke email gestuurd dat het binnen 24 uur verwijderd moest worden anders...
Ze waren inderdaad binnen 1 dag weg. Verder heb ik die site bij mijn favorieten opgeslagen om ze in de gaten te houden.

Jasmijn

Jasmijn

04-03-2015 om 14:58

Zelfde

Ook gehad, meerdere keren. Inderdaad een beetje hoog van de toren geblazen mail maken, zoals Auteursrechtjurist schrijft, dat werkte bij mij prima. En inderdaad in de gaten houden of ze het ook echt blijvend verwijderen.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

09-03-2015 om 10:51

bedankt allemaal

Bedankt nog voor jullie reacties; ik ga ermee aan de slag!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.