Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Barvaux

Barvaux

06-02-2015 om 19:51

Waarom krijgt mijn vader opeens een voorlopige aanslag 2015?

Mijn vader moet elk jaar belasting terugbetalen omdat zowel zijn pensioenorganisatie als de AOW rekening houdt met de heffingskorting. We hebben dit nooit veranderd omdat hij altijd al rood staat en als we het gaan veranderen krijgt hij nu opeens minder geld terwijl hij dan nog steeds moet bijbetalen over orig jaar. Vorig jaar lag het bedrag ergens onder de 400 euro. Vroeger was het zelfs het dubbele maar hij betaalde het in delen gedurende de laatste maanden van het jaar.

Tot mijn verbazing kreeg mijn vader vorige maand een brief met een voorlopige aanslag 2015. Hij kan nu de ongeveer 360 euro in elf termijnen betalen en als hij het meteen overmaakt krijgt hij 6 euro korting

Is er iets veranderd waardoor hij nu opeens een voorlopige aanslag krijgt want hij moet dit jaar natuurlijk ook nog over 2014 betalen en nu gebeurt dus eigenlijk wat we niet wilden: dubbel betalen in één jaar. Er stond ook nog in de brief dat we 150 euro extra kunnen verwachten over 2014 omdat de belastingdienst vorig jaar niet met alle fiscale wetswijzigingen rekening had kunnen houden.

amk

amk

06-02-2015 om 20:08

omdat

de belastingdienst houdt nu al vooraf rekening met die dubbele heffingskorting en daarom krijgt je vader nu al de voorlopige aanslag over 2015.

Die 150 euro van 2014 heeft iedereen mee te maken. Maar met een jaarlijkse hypotheekrente aftrek valt die niet zo op.

Barvaux

Barvaux

06-02-2015 om 20:21

amk

Kan hij ook weigeren?
Wat heeft het h-woord er mee te maken?

amk

amk

06-02-2015 om 20:57

het h woord

bij de meeste mensen valt die ± 150 niet zo op omdat die in de jaarlijkse aanslag over 2014 valt en dan zorgt voor een iets lager teruggave bedrag.

Is bij jouw vader waarschijnlijk niet van toepassing, hij krijgt mogelijk dus nog een naheffing 2014.

Barvaux

Barvaux

06-02-2015 om 22:25

amk

Hoezo een naheffing? 2014 wordt nog worden ingevuld.

Ik begrijp dus niet dat hij na 10 jaar opeens vooraf moet gaan betalen.

Moeder ook

Bij mijn moeder idem dito. Ik denk dat het een begrotingstruc is van de regering: sneller geld ophalen, komt goed uit op de begroting voor volgend jaar (2015) en dus een rooskleuriger plaatje vlak voor de verkiezingen van het jaar daarop (2016). Waarna de nieuwe regering weer kan beginnen met tekorten, bezuinigen etc. Dat duurt dan weer twee jaar en in het derde en vierde jaar worden de plaatjes plotseling weer rooskleuriger.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

07-02-2015 om 11:06

tsjor

Maar kun je het nog weigeren of niet?

Mijntje

Mijntje

07-02-2015 om 11:23

schijnt

nu opeens 'normaal' te zijn dat veel mensen dit krijgen. Stond iets over in de krant. Je kan het met digid wijzigen. Kijk maar even op de site van de belastingdienst.

Barvaux

Barvaux

07-02-2015 om 12:29

tja

Kijk maar even... dat vind ik altijd zo vaag

Mijntje

Mijntje

07-02-2015 om 12:31

Barvaux

google anders, ik ben geen deskundige maar dit stond laatst in de krant.

Site belastingdienst

Op de website van de belastingdienst staat het volgende:

'Vanaf 21 november 2014 kunt u kiezen hoe u een voorlopige aanslag over 2015 wilt aanvragen, wijzigen of stopzetten:

met het programma Verzoek of wijziging voorlopige aanslag
U downloadt dit programma op uw computer, vult het in en verstuurt het.
met het online formulier Verzoek of wijziging voorlopige aanslag op Mijn Belastingdienst
U hoeft dit formulier niet te downloaden. U vult het in en verstuurt het op Mijn Belastingdienst, uw persoonlijke pagina bij de Belastingdienst.'

Voorheen was het zo dat je een voorlopige aanslag moest betalen, maar ik begrijp nu dat je sinds 21 november 2014 De voorlopigi aanslag ook kunt wijzigen of stoppen. Of dat ook daadwerkelijk zo werkt merk je pas als je het programma start en de gegevens invoert. Dat kun je het beste zelf doen.

Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/nieuws/voorlopige_aanslag_2015_aanvragen_wijzigen_of_stopzetten

Tsjor

Barvaux

Barvaux

07-02-2015 om 16:32

ok tjsor

Dank je wel, nu weet ik waar ik moet zijn.

Jij ook bedankt

want met deze informatie kan ik mijn moeder ook weer verder helpen. Wij dachten nog dat je een voorlopige aanslag wel moest betalen. Tsjor

amk

amk

08-02-2015 om 08:13

bellen

ik zou ze even bellen, want een op gelegde aanslag ook een voorlopige is minder vrijblijvend dan wanneer je geld terug krijgt. Ook gaat de renteperiode glijk lopen, dus het bedrag loopt op.

Is het niet verstandiger bij het pensioenfonds aan tegeven daar geen rekening te houden met het heffingsvrije bedrag. Dat hebben we bij mijn ouders gedaan.

En is het wel een gewoone voorlopige aanslag of die in het kader van de zorgverzekeringswet? Want ook daar zitten verschillen in met betalingsregelingen. Dat staat in kleine letters onder het dikke "voorlopige aanslag"

Barvaux

Barvaux

09-02-2015 om 08:57

amk

"Is het niet verstandiger bij het pensioenfonds aan tegeven daar geen rekening te houden met het heffingsvrije bedrag. Dat hebben we bij mijn ouders gedaan. "

Lijkt me niet handig want dat betekent dat hij dit jaar dus veel minder geld per maand krijgt EN moet betalen over 2014 EN moet betalen over 2015. Dan zou ik die voorlopige van 2015 moeten wijzigen, dat zou kunnen maar of dat dan weer goed komt is de vraag, als dat niet goed komt schiet het niets op. Hij heeft een huurder maar die heeft ook financiële problemen en half januari stond mijn vader dus weer 1500 rood... Die huurder zetten we er ook uit als die voor 1 maart niet wat gaat betalen maar ik weet ook dat we niet zomaar weer een ander huurder krijgen en dan krijg je dus helemaal niets (dan missen we geld van de huurder nu en zit je weer zonder).

Ik ga vandaag eens kijken hoe ik dit kan oplossen maar nu stoppen met die heffingskorting werkt niet, hij mag niet meer dan 1500 rood staan dus hier moet hij eerst bovenop komen.

amk

amk

09-02-2015 om 11:58

Barvaux

je hebt het er maar druk mee met die vader van je.

Is het nog een optie om als die 1500 in gelopen is de mogelijkheid tot roodstand helemaal op te heffen?

En een officiele budgetbeheerder? Dat hebben we bij een oud collega van mij geregeld, van een dikke schuld is dat vrij snel omgebogen naar een leuk spaarpotje. En hij is er gewoon bij gebleven toen de schuld afgelost was.

Hij baalde er eerst wel van dat hij maar zo weinig kreeg, maar uit eindelijk kon hij wel doen wat hij eigenlijk graag wilde: eens op vakantie, zijn bootje houden etc.

Barvaux

Barvaux

09-02-2015 om 13:32

amk

Hij stond vorig jaar op -2000 dus dat hebben we al omlaag gekregen. Op nul zetten kan alleen als hij vlak voor hij zijn pensioen/aow krijgt op +500 staat... als de auto (ja die moet de deur uit maar nee dat krijgen we nog niet voor elkaar) geen 500 had gekost in oktober en als de huurder gewoon betaald had zat hij nu wel boven nul.

Budgetbeheerder heeft geen zin, we zijn juist naar het verhuren van een kamer gegaan om het zo op te lossen maar als je dan een huurder treft die zelf financiële problemen hebt schiet het nog niet zo op. Met die huurder zou het prima moeten lukken.

Hij kan zijn hele leven al niet sparen dus dat gaat niet opeens met 75 wel lukken zonder dat wij zijn geld volledig beheren. Dat laatste is dus pas een optie als die huurder er uit moet. Hij roept al jaren dat hij naar Australië wil en daar had hij allang gezeten als die auto de deur uit was.

amk

amk

09-02-2015 om 13:59

Barveaux

hoe zo heeft een budgetbeheerder geen zin, die zorgt er zonder dat jullie er nog tussen hoeven te zitten voor dat het financiele probleem wordt opgelost en voorkomt dat het weer terug komt.

Scheelt ook een heel stuk in het omgaan met je vader. Ik zeg niet WSNP maar gewoon vrijwillig.

De familie van mijn oud collega was er erg blij mee omdat hun zorgen er door weg gingen. Collega is gewoon tot zijn dood bij deze budgetbeheerder gebeleven. Zijn schulden waren allang weg, maar door te blijven kwamen ze ook niet meer terug.

De budget beheerder heeft alle schuld eisers aangeschreven en een nieuwe rekening geopend waar alleen het weekgeld naar toe ging. De andere rekening werd geblokkeerd. Wilde collega meer dan kon dat in het begin natuurlijk niet, maar later kon er eigenlijk best heel veel.

Barvaux

Barvaux

09-02-2015 om 14:12

gewoon

Hij heeft geen schuldeisers, hij heeft alleen een schuld bij de bank.

Wij hebben natuurlijk ook overwogen om hem een vast zakgeld te geven maar hij heeft er zelf voor gekozen om zijn privacy op te heffen en een huurder (twee zelfs, een stel) in huis te nemen. Op zich zou daarmee zijn probleem opgelost zijn.

Iemand betalen om zijn geld te beheren zie ik (nu) niet als een oplossing.

On topic: het gaat niet werken, aanpassen kan niet, hij zal moeten betalen. Het heeft ook niet met de loonheffingskorting te maken maar met het feit dat aow en pensioen samen voor een deel in box 2 terecht komen, iets wat je niet echt kan oplossen.

amk

amk

09-02-2015 om 15:15

raar

want aow en pensioen hebben niet te maken met aanmerkelijk belang, en dat is het enige dat in box 2 zit: aandelen en vennootschappen en zo.

Tenzij het pensioen een dividends uitbetaling is uit die aandelen en zo.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/boxen_en_tarieven/box_2/box_2

Barvaux

Barvaux

09-02-2015 om 16:27

zucht

Foutje natuurlijk, niet box maar belastingschijf... of hoe heet het dat je boven de 19000 komt...

amk

amk

09-02-2015 om 16:32

aha

ja, duidelijk. Beiden apart kom je er niet aan, maar samen weer wel.

Barvaux

Barvaux

09-02-2015 om 17:17

ja sorry

Even te snel met mijn hoofd vol informatie van de belastingtelefoon getikt. Klopt het dat je dat niet kunt veranderen want daar kwam het wel op neer?

amk

amk

09-02-2015 om 17:22

dat klopt waarschijnlijk wel, want dit is een opgelegde voorlopige aanslag, geen vrijwillig aangevraagde.
Bij de aangifte 2015 wordt eventueel te veel of te weinig betaald weer recht getrokken.

Barvaux

Barvaux

09-02-2015 om 18:29

tja

Het is gewoon een manier om dit jaar meer geld binnen te krijgen. Net alsof je het abonnement voor de DonaldDuck voortaan voor de komende twee jaar vooruit betaalt en dan volgend jaar weer voor het jaar daarna. Gewoon een jaar extra inkomsten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.