Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anoniem

Anoniem

02-09-2013 om 13:20

Waar recht op?

situatie;
getrouwd, kinderen en we wonen in het buitenland.
Ben thuisblijfmoeder.

Nu ben ik al heel lang niet meer gelukkig met man en wil graag weg bij hem.
Hier in het buitenland heb ik nergens recht op.
Probeer al heel lang werk te vinden, zodat ik mezelf zou kunnen redden. Maar kan geen werk vinden.

Nu zit ik er aan te denken om terug te gaan naar NL. Maar heeft dat zin?
Heb ik ergens recht op (woning, evt uitkering, .....)
Weet ook niet of ik in NL makkelijker werk zou kunnen vinden, maar in ieder geval heb ik daar geen taalprobleem.

Wie weet waar ik recht op zou hebben en waar ik naar toe moet voor aanvragen en info.

Hopelijk kan ik de eerste tijd bij familie inwonen.

Het handigste

Is als je al weet bij wie je in huis zou kunnen. Die gemeente voert de regelingen uit van de bijstandswet. Daar informatie vragen heb je het meeste aan.
Die kan met de eigen gegevens naar de gemeente en de belasting om te overleggen wat de mogelijkheden zijn.
Houdt er rekening mee dat als je bij familie woont dat je mogelijk geen recht hebt op kinderopvangtoeslag als je werk vind.
Ook al wil je je familie zo min mogelijk belasten het is beter als je ze wel om hulp vraagt. Ook al is dat moeilijk. Je zult alle steun nodig hebben als je terugkomt en zeker omdat je geen inkomen en recente werkervaring hebt.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-09-2013 om 14:25

Kinderen?

Krijg je van je man toestemming om je kinderen mee te nemen? Nederland heeft het verdrag tegen internationale kinderontvoering getekend (Haags kinderontvoering verdrag) en dat heeft als gevolg dat bij bv een scheiding de kinderen moet blijven wonen in het land waar ze gewend zijn om te wonen. Dus als jullie zouden scheiden moeten de kinderen blijven wonen in het land waar jullie nu wonen. Jij mag natuurlijk wel weg, maar ik weet niet of je dat wil. (Tenzij je man toestemming geeft natuurlijk, en andersom geldt hetzelfde)

Recht op bijstand

Als jij de Nederlandse nationaliteit hebt - en daar ga ik vanuit - dan heb je het recht om hier te verblijven en dan heb je ook recht op een bijstandsuitkering in de gemeente waar je woont. Recht op een woning heb je daarmee niet meteen. Ongetwijfeld kun je je voor een woning inschrijven, maar hoeveel je daaraan hebt verschilt per gemeente. Er zijn gemeenten waar een alleenstaande vrouw met kinderen zonder woning voorrang krijgt bij de woonruimteverdeling, maar hier in Amsterdam bijvoorbeeld is dat niet zonder meer het geval. Daar valt dus van tevoren niet veel over te zeggen.

Dus: recht op bijstand. Maar dat is het dan ook wel zo ongeveer.

Sterkte gewenst

Temet

dc

dc

02-09-2013 om 20:27

Kinderen mee?

Hoe oud zijn de kinderen en geeft je man dan toestemming om ze mee te nemen? Zo niet, dan zou ik uitzoeken wat je rechten zijn in in het land waar je woont, als je de kinderen namelijk meeneemt zonder toestemming, ontvoer je ze.

Ik ken een canadees/frans ex-stel dat hier in Engeland moet blijven wonen, want ze mogen geen van beiden de kinderen meenemen.

Sawo

Sawo

03-09-2013 om 14:52

Bijstand

Hoi

je hebt gewoon recht op bijstand maar kijk vooral naar de nieuwe regels want binnenkort worden er veel regels in jouw nadeel veranderd. Sommige gemeenten geven voorrang aan hun vertrokken inwoners maar vaak niet.
veel sterkte

radeloos

radeloos

10-09-2013 om 14:20

Bedankt alvast

bedankt alvast voor de reacties.

De jongste is 15, dus ik ga ervan uit dat ze zelf mogen kiezen bij wie ze willen wonen (hopelijk is dat ook zo als het tussen 2 landen is)

De links van Anne J, moet ik nog rustig even doorlezen, dat heb ik nog niet gedaan.

De familie waar ik hopelijk zou kunnen verblijven wonen in regio A'dam. Dus helaas geen recht op voorrang voor woning.

Is er ook nog een volgorde wat ik moet doen; eerst scheiding aanvragen, of eerst bijstand aanvragen (neem aan eerst inschrijven in NL/gemeente).
Waar moet ik nog meer aan denken....

Mochten er nog meer mensen zijn met tips, links en informatie; heel graag!

eerst

Je moet je eerst inschrijven in de gemeente en dan direct een bijstandsuitkering aanvragen, want die wordt niet met terugwerkende kracht verstrekt.

Ook moet je zsm een advocaat in de arm nemen, je hebt een advocaat nodig voor de echtscheiding.

Ik zit nu trouwens even te kijken, maar je kan nog geen echtscheidingsverzoek bij de Nederlandse rechter indienen, tenzij jullie een gezamenlijk verzoek indienen. Als dat niet het geval is dan is de Nederlandse rechter pas bevoegd als je zes maanden in Nederland woont. Zie hier: http://www.echtscheidingsinformatie.nl/procedures/bevoegdheid-nederlandse-rechter

Maar bijstand aanvragen kan wel al. Het is overigens handig om zoveel mogelijk gegevens mee te nemen, met name de huwelijkspapieren etc, maar ook gegevens over je bezittingen in het buitenland en de gegevens over je echtgenoot. Het kan wel zijn dat er wat gedoe komt rond de bijstandsaanvraag in verband met vragen over de mogelijkheid voor je ex om te betalen.

Mag ik trouwens weten om welk buitenland het gaat?

Groeten,

Temet

radeloos

radeloos

15-09-2013 om 17:45

na 6maanden?

Geloof niet dat die 6maanden voor ons van toepassing zullen zijn, aangezien we beiden de nederlandse nationaliteit hebben.

@Temet; ik vertel liever niet om welk land het gaat ivm herkenbaarheid. Ik kan me voorstellen dat het misschien nog verschil maakt met de procedure, maar toch....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.