Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hedi

Hedi

22-08-2017 om 20:25

vrouwenemancipatie

WE hebben echt nog wel wat te doen hoor!
Vandaag kwam ik erachter dat in mijn paspoort staat dat ik de echtgenote van mijn man ben, terwijl in het paspoort van diezelfde kerel,mijn man dus HELEMAAL NIETS staat!!
En dat vind ik niet eerlijk, oh nee!
Belachelijk toch? Wie kan zeggen waarom dit zo is?

kaplablokje

kaplablokje

22-08-2017 om 20:32

Dan wil je man niet

Er wordt gevraagd of je dat vermeld wilt hebben. Aangezien de kinderen mijn achternaam hebben, lijkt mijn man dat handig. Bij hem staat het dus wel op zijn identiteitskaart en op zijn rijbewijs. Op mijn identiteitskaart staat het ook. Uit solidariteit, om hem eventueel te steunen in zijn verhaal en omdat het mij ook handig lijkt.

vlinder72

vlinder72

22-08-2017 om 21:10

Keuze

Je hoeft het er niet op te laten zetten. Jij hebt daar zelf ooit voor gekozen. Je man had er ook kunnen laten zetten.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-08-2017 om 22:12

Ja ha ha

als dat is waar je over valt met de emancipatie dan zou het allemaal wel meevallen

Maar wat betreft jouw vraag: bij vrouwen die de naam van hun man gebruiken wordt dat e/v (echtgenote van) voor zover ik weet automatisch in het paspoort bij geschreven.
Heeft ook iets logisch want als er niet staat dat mevrouw De Vries de echtgenote is van meneer Jansen, snapt niemand dat ze zich Jansen noemt en dat haar handtekening M. Jansen-de Vries is.
De meeste mannen doen toch niets met de naam van hun vrouw dus is het onnodig om dat er automatisch bij te zetten. Daarnaast heten eventuele kindertjes van die echtpaar in een situatie als deze automatisch ook Jansen en dat maakt het handig dat mevrouw kan laten zien dat zij ook zo heet.
Maar meneer Jansen kan in zijn paspoort ook laten zetten dat hij de echtgenoot is van mevrouw De Vries. Daarvoor hoeft hij op het aanvraagformulier alleen maar een kruisje te zetten bij de vraag die informeert of hij dat wil.

Wanneer je getrouwd bent en allebei je eigen naam voert, heb je ook de mogelijkheid om in je paspoort te laten opnemen dat je elkaars echtgenoten bent. Kun je ook op het aanvraagformulier aangeven. Mijn man en ik voeren allebei overal onze eigen naam, maar laten wel altijd in onze paspoorten zetten dat we elkaars echtgenoten zijn.
Gek genoeg levert mij dat regelmatig op dat ik gezien wordt als mevrouw Aagje Van de Petteflet-Helderder, terwijl mijn man Pluk nu nooit aangesproken wordt als meneer Pluk Helderder-van de Petteflet.
Over emancipatie gesproken .

Dussss: cool down, het is niet zo dramatisch als het lijkt.

Aagje

Zelf kiezen

Ik heb vorige maand een nieuw paspoort aangevraagd en toen werd mij gevraagd of ik alleen mijn eigen achternaam of ook die van mijn man er bij wilde. Gebeurt dus niet automatisch, maar misschien is de baliemedewerker het vergeten te vragen.

skik

Bosbes

Bosbes

22-08-2017 om 23:25

hier zelfde als Aagje Helderder

Mijn man en ik hebben beiden onze eigen naam gehouden bij trouwen. Tot mijn verbazing kwam hij op een dag thuis dat hij bij zijn nieuwe rijbewijs mijn naam erbij had laten zetten en dat hij dat ook bij zijn paspoort ging doen.
Toen ik een nieuw paspoort nam heb ik dat ook gedaan. Een beetje voor de gezelligheid (omdat hij het had gedaan) maar ook een beetje omdat je soms met Engeland gezeur hebt bij de grens. Ze keken me zo achterdochtig aan: zijn die kinderen echt van die jongedame (toen nog). Ja echt hoor.
Het helpt misschien een beetje.

Ik vind dat je een beetje achterloopt, ofwel je weet je wat er kan en niet kan. Misschien ook, zijn jij en je man gewoon niet zo geemancipeerd. Maar daar kunnen jullie zelf wat aan doen.

gedoe met kinderen bij de grens

Ook als je kinderen de achternaam van de ouder hebben, moet je als alleenreizende ouder voorbereid zijn op gedoe. De controles bij de grens zijn er opgericht om kindontvoeringen tegen te gaan. Die gebeuren vrijwel altijd door een ouder en dat kan evengoed de ouder met dezelfde achternaam als het kind zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.