Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

K

K

10-06-2015 om 11:25

Vriend zzp-er bedrijf waarvoor hij werkte failliet!

Wat een verschrikkelijk nieuws we hebben net te horen gekregen dat het bedrijf failliet is waarvoor mijn vriend veel werkte!
Weg 15.000 euro die hij nog tegoed had...
Heftig dit,maar heb weleens gezegd je moet je niet steeds vastpinnen aan dat bedrijf,ze hebben aleens eens doorstart gemaakt en ze betaalden als steeds later uit en gedeeltelijk.
Hier kun je dus verder niets tegen doen neem ik aan of wel?
Iedere dag bijna om 4.00/4.30u op om zonnepanelen te leggen oa.dus je eigen kapot werken voor niks,hij zei gisteren ik stop met werken als ze failliet gaan,waarvoor heb ik m'n eigen zo kapot gewerkt en daarvoor werk je dus zohard/zoveel al die jaren!
Net een vakantie geboekt en een aanbetaling gedaan(vorige week)
Dit hakt er echt in....ik moest het even kwijt!!
We hebben een koophuis,3 kids zucht....

Anneke

Anneke

10-06-2015 om 11:40

Herkenbaar

Vriend van ons is hetzelfde overkomen. Hij maakte dakkapellen voor een aannemer die failliet is gegaan en daardoor ging zijn bedrijf ook failliet. Ook zij hebben koophuis en kids, maar 'gelukkig' heeft zijn vriendin nog wel een baan. Hebben jullie een 2e inkomen?

Heel zuur inderdaad, geen idee of je nog iets van het geld zal zien. Opstaan en weer doorgaan, vrees ik. Sterkte!

Hoeveelheid geld.

Je hebt er nu nog weinig aan, maar het bedrag is wel enorm, 15.000 tegoed. Dan lopen de betalingen dus al langere tijd achter.
Toch de facturen kopiëren en naar de curator sturen, altijd proberen.
Sterkte, ontzettend vervelend.

K

K

10-06-2015 om 13:52

Dank je wel....

Ja zal dat nog proberen idd wie niet waagt wie niet wint!
En idd de betalingen liepen al een tijdje achter er werd iedere keer een gedeelte betaald.
Ja we hebben een tweede inkomen,alleen vriend is/was de kostwinner.
Toch een risico om voor hetzelfde grote bedrijf te blijven werken,maar daar zal die ook van geleerd hebben nu...
Hij heeft ook veel particuliere karweitjes en die betalen gelukkig wel in de meeste gevallen.
Een andere vriend heeft ook enkele keten meegewerkt maar nadat die een maand op z'n geld heeft moeten wachten heeft die gezegd dat hij daar niet meer voor ging werken!

Soms lastig.

Als je geen opdrachtgevers verder kunt vinden is het soms wikken en wegen. Blijf je werken voor het bedrijf dat slecht betaald, blijf je hopen op verbetering, of kan je er mee stoppen. Soms als gevolg dat er helemaal niets binnenkomt.

Een oplossing kan zijn om vooraf een factuur te sturen en die in drie stukken te verdelen.
25% vooraf
25 % halverwege
50 % bij oplevering.

Vooral als je zelf in materiaal moet investeren kan je dan de ellende bij late of geen betaling wat minderen.

Je kan niet alles indekken maar de schade beperken is al een vooruitgang. En ja, meerdere opdrachtgevers. Maar het is gebeurd, nu is het zaak om zo snel mogelijk weer wat reserves op te bouwen. Hard werken en elkaar steunen, komt goed.

Anneke

Anneke

10-06-2015 om 22:04

betalingsvoorwaarden

Dat klinkt allemaal leuk Wil, maar zo makkelijk is dat niet om als klein bedrijf je betalingsvoorwaarden aan een groter bedrijf op te leggen.

Zelfs waar ik werk, semi overheid, betalen de grote bedrijven gewoon volgens hun eigen voorwaarden. Als kleine zzp-er heb je helemaal niets te vertellen. Neemt niet weg dat je bovenop de betalingen moet zitten. Blijven bellen, blijven zeuren.

Anneke

Ik schrijf ook niet dat het mskkelijk is, maar mijn tip van gespreidde facturering was serieus bedoeld. Vooral omdat het bedrijf al bekend stond als slechte betaler. Als kleine zzp'er heb je wel degelijk wat te vertellen als je uit meerdere opdrachtgevers kan kiezen en reserves hebt.

Daar is het hier verkeerd gegaan, dat schrijft K zelf ook al. Ze had haar man al gewaarschuwd. Ik geef alleen een tip hoe je dit eventueel kan voorkomen.

mirreke

mirreke

12-06-2015 om 18:56

Nou, zelf zzp-er

met meerdere opdrachtgevers, die gelukkig allemaal wel betalen, maar waarvan sommige een heel lange betaaltermijn hebben. Dit mag officieel niet van Europa. En de degene die de diensten levert mag officieel de leveringsvoorwaarden bepalen, maar haha, dat gebeurt dus echt niet.

Mijn opdrachtgevers lachen zich een hoed als ik ga aankomen met gespreide betaling. Dat gebeurt gewoon niet.

Dus wel makkelijk gezegd, en natuurlijk is het slim bedacht, en eerlijk en alles, maar ik ken zeker geen zzp-ers bij wie dat gebeurt. Bij grotere bedrijven misschien wel, maar als zzp-er heb je niets in te brengen hoor.

Ik heb opdrachtgevers die een betaaltermijn van bijna 3 maanden hebben...

Opvallend genoeg zijn mijn Duitse opdrachtgevers het meest netjes. Ik heb er enkele die zich inderdaad aan mijn voorwaarden houden... En ik hanteer zelf inmiddels een betalingstermijn van twee weken. Nogmaals, bij de Duitse opdrachtgevers krijg ik dat, maar ook zij gaan niet vooraf betalen.

mirreke

mirreke

12-06-2015 om 18:59

Sterkte K

Het is inderdaad niet niks. Ik hoop dat je man een bredere kring met opdrachtgevers kan opbouwen. En dat jullie dit bedrag kunnen overleven. Voor mij zou het een ramp zijn.

Wat ik zelf wel doe is nabellen. Zodra mijn geld ook maar een dag te laat binnen is, bel ik al. Met een vriendelijke vraag, dus echt niet dreigend, maar ik laat wel van me horen, hoe groot de opdrachtgever ook is.

Er is veel werk in Duitsland, ik woon er zelf, en ik zie veel Nederlanders die als onderaannemer voor een Duitse opdrachtgever werken, in de bouw en de aanleg van wegen.

Katniss

Katniss

12-06-2015 om 19:05

Wat een ellende

Ik hoor zo vaak dat zzp'ers en kleine bedrijven omvallen doordat afnemers niet of veel te laat betalen. Ook de klusser die mijn keuken heeft gedaan. Hij kwam in de problemen omdat een grote aannemer waarvoor hij had gewerkt failliet ging, en betaalde vervolgens zijn eigen onderaannemer niet, waardoor die laatste weigerde om bij mij verder te werken. En ik had (als particulier) al het meeste betaald aan mijn klusser, die vervolgens met een burnout zat omdat de belastingdienst beslag kwam leggen.
Voor een zzp'er is het belangrijk om een flinke pot voor onvoorzien te hebben, maar ja dat is lastig op te bouwen als er zo slecht betaald wordt.

toch gespreide betaling

Toch is de enige remedie om in elk geval gespreide betaling te bedingen. Als je voor een overheid werkt zal het wel gaan, want die gaan niet snel failliet dus uiteindelijk komt dat geld wel, maar bij ook maar het kleinste spoortje twijfel zou je dit eigenlijk wel moeten doen. Misschien dan geen betaling vooraf, maar wel op gezette tijden een deelbetaling. Blijft die uit, dan wordt er niet verder gewerkt. Dan heb je weliswaar geen geld, maar heb je tenminste niet een hele tijd voor niks gewerkt. Want dat maakt het dubbel zo erg: dat jij je uit de naad werkt - en vaak daarbij ook nog kosten maakt - en er geen cent voor terugziet. Geen werk en geen geld is altijd nog beter dan wel werk en geen geld.

K, heel veel sterkte ermee.

Groeten,

Temet

mirreke

mirreke

14-06-2015 om 14:54

Temet

in mijn branche betekent het in ieder geval geen werk.
En zelfs grote uitgevers betalen achteraf...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.