Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Even zo

Even zo

17-03-2013 om 13:42

Vraagje over freelancen/zzp-er

Ik heb freelance-plannen en ben benieuwd naar jullie ervaringen en/of tips:

Ik heb een vaste baan voor een paar uur per week. In mijn directe omgeving is iemand een bedrijf aan het opstarten en die zou graag van mijn diensten gebruik willen maken op freelance basis. Dit bedrijf is afhankelijk van projecten en het zou voor zowel mij als dit toekomstige bedrijf leuk zijn als ik freelance zou kunnen inhaken wanneer gewenst.

Het is een ontzettend leuke uitdaging naast mijn huidige baan en ik heb er de tijd voor.

Van een dienstverband kan geen sprake zijn, daarvoor is het bedrijf in opstart niet op gericht.

Hoe pak ik dit het beste aan? Ik moet dan naar de kvk om me als ZZP-er in te schrijven? En als ik alleen voor dit bedrijfje af en toe werkzaamheden verricht, kan dat dan wel?

Ik weet dat er een aantal zzp-ers hier op het forum zitten, dus ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

17-03-2013 om 15:15

Kan wel

Als je alleen van plan bent om voor deze persoon wat te doen, hoef je je niet in te schrijven als zzp-er.
Let er wel op dat het bedrijf jou niet 'zomaar' kan inhuren: je kunt afspreken om via opting-in lb te betalen. Je kunt ook zelf dat gedeelte op je nemen, maar dan heeft het bedrijf wel van jou een VAR verklaring nodig.
Google eens op werkzaamheden en inkomstenbelasting, dan krijg je nuttige links.
Suc6

Flexy

Flexy

17-03-2013 om 18:46

Verlonen

Ik heb dit lange tijd ook zo gedaan: een (leuke) halftime baan die mij financiële stabiliteit gaf, en daarnaast leukere klussen. Omdat ik er ook nog andere dingen naast deed, waren de klussen te weinig om een VAR-verklaring te krijgen. Maar sowieso wilden veel opdrachtgevers het liefst verlonen, dat is het minste risico voor hun. Ik ben zelf verloond voor een les of lezing van twee uur!

Andersom, als opdrachtgever, wilde de financiele administratie op mijn werk ook geen enkel risico lopen en per se een VAR-verklaring bij betaling van externen, zelfs voor een lullig klein klusje.

Verlonen kan via externe bureau's. De opdrachtgever kan dit regelen via zo'n bureau, maar de opdrachtnemer kan dat ook zelf regelen via speciale bureaus. Met dat laatste heb ik geen ervaring, maar ik ben wel erg geïnteresseerd in ervaringen van anderen, omdat dit mogelijk in de nabije toekomst handig voor mij kan zijn.

Verlonen is niet het meest gunstige voor jou en/of de werkgever, er blijft geld "hangen" en je betaalt allerlei premies waar je feitelijk niets (geen rechten) voor terug krijgt, maar het is wel het veiligst en het minst gedoe.

Als de belastingdienst namelijk achteraf vindt dat jouw klus niet zo "zelfstandig" was als je zelf dacht, maar het beoordeelt als een verkapte vorm van dienstverband, dan betekent dat een hoop ellende (en boete) voor jouw opdrachtgever en ook voor jou zelf.

Let bij de afspraken goed op wat bruto en wat netto is.

Als zzp-er kun je trouwens aanspraak maken op starterskorting (gaat mogelijk verdwijnen), maar daar zijn allerlei eisen aan verbonden, minimum aantal uren etc.

Ik zou dus me eerst laten verlonen, kijken hoe het gaat, en als het goed gaat en je veel klussen krijgt, kijken wanneer het slimste moment is om zzp-er te worden. Let op de regelgeving is aan verandering onderhevig op het moment. (Regering is bang dat zzp-ers te weinig belasting betalen...)

Tenzij je nu echt al met hart en ziel zzp-er wil gaan worden, de acquisitie serieus neemt, etc. Maar het is lastig om naast een baan voldoende uren te maken als zzp-er.

Even zo

Even zo

17-03-2013 om 20:45

Flexy:

Wat bedoel je precies met verlonen, hoe gaat die constructie precies in zijn werk?
Je hebt het tegen een leek

Flexy

Flexy

17-03-2013 om 22:38

Verlonen

Bij verlonen krijg je uitbetaald in de vorm van een (heel) (kort) dienstverband. Dus bijv, in plaats van bruto 150 Euro te krijgen voor het geven van een gastles, krijg je een tijdelijk minidienstverband van 2 uur met een bruto uurloon van 75 Euro bruto. Je krijgt dan netto uitbetaald (uiteraard is de eindafrekening bij de jaarlijkse belastingopgave, net zoals met het inkomen van je vaste dienstverband). Krijg je gewoon 150 Euro uitbetaald, dan moet je dit eind maart bij de belastingopgave melden en dan krijg je er alsnog belasting over geheven. Ben je zzp-er, dan zijn er voordelige belastingkortingen, regelingen voor aftrek, etc. Maar dan moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen.

Het verlonen kan worden uitbesteed aan een extern bedrijf die dit regelt voor de opdrachtgever of opdrachtnemer. De opdrachtgever betaalt dan een bedrag aan dat bedrijf, die houdt premies en belasting in en een bedrag voor de dienstverlening, regelt de administratie en betaalt jou uit. (Het is dus hier wel zaak om duidelijk te hebben welk bedrag je afspreekt, dus wie er betaalt voor de dienstverlening van het verloningsbedrijf).

Er is mij door een opdrachtgever wel eens een paar duizend Euro netto beloofd, toen bleek dat ik geen zzp-er was en ze mij wilden verlonen, was het bedrag wat ze kwijt waren veel hoger.

Ook een variant: universiteiten bezitten uitzendbureau's die dergelijke tijdelijke, korte dienstverbanden regelen (denk aan een aanstelling van 90 uur voor het geven van een collegereeks bijv.).

Verlonen wordt ook wel payrollen genoemd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Payrolling

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.