Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sonja

Sonja

13-10-2014 om 16:11

Vraag WW-uitkering

Een vraag voor een kennis:
Kennis heeft de afgelopen 4 jaar contract gehad van 10-18 uur.
Het afgelopen half jaar ingevallen voor iemand en 32 uur gewerkt.
Functie van contract wordt boventallig verklaard en kennis is de baan kwijt.
Het sociale plan waar kennis onder valt stelt weinig voor.
Nu de vraag: Kennis mag ook vrijwillig opstappen met meenemen van 2 maandsalarissen van 10 uur.
Stel dat kennis niet op tijd een baan vindt en een WW-uitkering wil aanvragen, gaat deze dan uit van het contract van minimaal 10 uur of telt het ook mee dat kennis afgelopen half jaar 32 uur heeft gewerkt?

guera

guera

13-10-2014 om 19:04

een gemiddelde

De hoogte uitkering WW wordt gebaseerd op het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in het jaar voordat je werkloos werd. En daar dan 75% van....

Sonja

Sonja

13-10-2014 om 19:13

dus

als kennis per 31 december of per 1 januari werkloos wordt is ook nog een verschil? (ivm het jaar ervoor dat je noemt?)
Volgens mij is 31 december de laatste werkdag, maar dat ben ik even niet 100 % zeker.
In elk geval kan er dus wel wat bij opgeteld worden ivm die 32 duur als ik je goed begrijp.

guera

guera

13-10-2014 om 21:36

Google

Google even. Er staat overal uitgebreide uitleg. De datum maakt niet uit. Ze kijken naar je gemiddelde dagloon van de periode voordat je werkloos werd. Dus die tijdelijke 32 u telt mee tenzij je dat zwart onder de toonbank kreeg. Je moet waarschijnlijk gewoon loonstroken laten zien ve bepaalde periode

ff snel

Ik kan het nu niet precies nazoeken. De WW is de eerste 2 maanden 75% van het loon en daarna 70. Volgens mij geldt het gemiddelde loon genomen in het jaar voorafgaand aan het laatste volledige loonaangiftetijdvak voor de eerste werkloosheidsdag. Heb je een maandloon en wordt je werkloos op 31 december, dan is het laatste volledige loontijdvak november, en dan loopt het refertejaar (dus het jaar waarover het gemiddelde wordt berekend) van december 2013 t/m november 2014. Word je werkloos op 1 januari dan is het laatste volledige loonaangiftetijdvak de maand december. Heeft iemand een vierwekenloon dan ligt het weer anders. Maar jaar is in dit verband dus een periode van 365 dagen, en niet een kalenderjaar.

Hoe de omvang van de baan en dus van de werkloosheid wordt berekend weet ik niet uit het hoofd en kan ik nu niet nazoeken, met enig googlen kwam ik erop dat het zou gaan om een gemiddelde over de laatste 26 weken voor werkloosheid, maar ik weet niet of dat klopt. Van de UWV-site werd ik niks wijzer, zoals gewoonlijk. Kennis kan UWV anders even bellen (0900-9294, hou je sofinummer klaar, anders kom je nergens, maar zeg dan je een algemene vraag over de WW hebt).

Als ik straks nog tijd heb kijk ik misschien nog even verder, maar ik moet helaas nu even iets dringenders doen.

Groeten,

Temet

Sonja

Sonja

13-10-2014 om 22:05

vond

vond het lastig zoeken, ik ben er zelf niet in thuis en kennis is nog nooit zonder werk geweest, dus die ook niet Ik vond de algemene informatie wel, maar had geen idee of de invalbaan bij hetzelfde bedrijf gewoon wit werk, ook meetelde.

Gemiddelde over het jaar of laatste 26 weken zou dan nog een groot verschil kunnen zijn.

Nien

Nien

13-10-2014 om 22:52

rekenhulp op UWV site

De rekenhulp om je uitkering te berekenen gaat over de laatste 12 maanden bij een dienstverband van een jaar of langer. Dat lijkt me een indicatie dat er naar het laatste jaar wordt gekeken.

Dat vrijwillig opstappen voor 10 uur zou ik voorzichtig mee zijn.

Heb je daarna nog steeds recht op een uitkering?
Ik weet dat het wel mogelijk is/was om met wederzijds goedvinden weg te gaan. Maar ik weet niet precies welke tekst er dan in het ontslag moet staan om recht op uitkering te houden. Als je namelijk gewoon je vaste baan opzegt heb je ook geen recht op uitkering.

Wordt de uitkering niet lager?
Als je vriendin meestal 18 uur werkte in plaats van 10. Dan kan de uitkering lager uitvallen.
-Als er van een jaar wordt uitgegaan.
-En deze maanden worden meegeteld voor de uitkering

Heb je niet recht op meer dan 2 maand en/of op meer uur dan die 10 uur als je het aanvecht?

Natuurlijk is extra maanden loon wel fijn als je op zoek moet naar een nieuwe baan en dit lukt niet gelijk. Daarom is het wel goed om je te laten informeren.

Helaas kan ik alleen maar aangeven waar ik denk dat je op moet letten. Hoe het juridisch allemaal zit weet ik niet.

succes

Sonja

Sonja

14-10-2014 om 12:24

Doordat

Doordat ze onder een sociaal plan valt houdt ze volgens mij haar recht op uitkering las ik. Sowieso moet en gaat ze op zoek naar meer uren; helaas is er intern niets te vinden en willen ze extern alleen voor die 10 uren voor haar kijken en dat moet ze dan accepteren. Er is maar weinig waar ze aanspraak op kan maken met dat sociaal plan, het bestaat merendeels uit verplichtingen van haar kant.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.