Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bounty

Bounty

01-07-2013 om 15:04

Vraag wsnp

Een vriendin van mij is sinds 3 weken uit de wsnp met een schone lei. Een week na de uitspraak van de rechter is er een teruggave van de belasting op de rekening van de bewindvoerder gestort. Volgens de bewindvoerder is het bij de boedel gegaan en verdeeld. Mag dit? Of moeten ze dit terug storten op haar eigen rekening?

mvg, bounty

Ik vond dit

Ik vond dit:
http://www.scherpinondernemingsrecht.nl/site/nieuws/detail/Na%20be%EBindiging%20schuldsanering%20ontvangen%20belastingteruggaven%20zijn%20nagekomen%20baten%20.20070267.html

Nagekomen belastingteruggaven vallen in de boedel. Geloof ik, maar ik heb nu geen tijd om het hele stuk te lezen.

Ik zag ook dat er een richtlijn invordering is die bepaalt dat teruggaven onder de 500 worden betaald aan betrokkene zelf, hogere bedragen aan de bewindvoerder. Aan die richtlijn wordt in het stuk waarvan ik de link gaf ook gerefereerd, zo zag ik in de gauwigheid.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

01-07-2013 om 16:50

Bounty

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar naar mijn idee had de bewindvoerder dit niet mogen doen. Tenzij de terugstorting nog binnen de wsnp-tijd is aangekondigd, dan zou het misschien toch wel terecht zijn.
Ik zou haar adviseren om bij het Juridisch Loket langs te gaan.

wsnp bewindvoerder

wsnp bewindvoerder

01-07-2013 om 19:40

Ja mag

Het betreft een teruggave welke gaat over 2012 waarschijnlijk. Toen zat vriendin nog in de wsnp. Dan moet de bewindvoerder narekenen of vriendin er recht op had of dat het de boedel toekomt. Een gemakkelijke rekensom daarbij is of haar inkomen in 2012 op, onder of boven her vrij te laten bedrag zat. De enige eventuele reden dat vriendin zelf (een deel van) de teruggave mag houden is als haar inkomen lager was dan het vrij te laten bedrag. Anders komt het geld altijd de boedel toe.

Volgend jaar bij de teruggave over 2013 komt 5/12e deel ook de boedel toe. Daar moet vriendin dus wel rekening mee houden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Bounty

Bounty

02-07-2013 om 10:10

Dank!

Voor het meedenken, ze gaat het verder uitzoeken. De belastingteruggave blijkt over 2006 te gaan.

Mvg, Bounty

Kaaskopje

Kaaskopje

02-07-2013 om 11:40

Bounty

Dan is het toch van de periode waarin ze niet in de wsnp zaten? Ik zou het inderdaad uitzoeken als ik haar was.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-07-2013 om 12:23

Maar kaaskopje

Het is van voor de wsnp, dan zou het toch juist wel erbij horen? Omdat als ze dat geld eerder gehad had, er ook meer geld voor de schuldeisers beschikbaar was?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-07-2013 om 15:28

Tijgeroog

Ik durf er even niet al te stellig over te doen, maar schulden van vóór de wsnp horen ná de wsnp niet meer op de ex-wsnp-er verhaald te worden. Dat is een van de mooie kanten van de wsnp. Je moet drie jaar afzien, maar na die drie jaar mag je een frisse start maken zonder weer opnieuw te maken te krijgen met bedrijven die nog wat met je te verhapstukken hebben. Waarom zou de belasting dan nog wel recht hebben op tegoeden van voor de wsnp? Maar... of ik gelijk heb durf ik dus niet te zeggen.

wsnp bewindvoerder

wsnp bewindvoerder

02-07-2013 om 20:57

Juist wel

Juist van voor wsnp valt in de boedel. ALLES van voor toelating valt in de boedel. De schulden en dus ook de tegoeden. Zou heel raar zijn als de lasten in de boedel vallen en de lusten mag saniet zelf houden.

@kaaskopje: de belastingdienst wil geen geld hebben, ze betalen uit!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-07-2013 om 00:40

Bewindvoerder

Ja dat snap ik, maar de bewindvoerder wil het hebben. Nou ja, ik vind het sneu, dus ik hoopte meer dan dat ik wist

wsnp bewindvoerder

wsnp bewindvoerder

03-07-2013 om 21:36

Ik snap je kaaskopje

Vanuit menselijk oogpunt snap ik je. Maar bezie het eens van de kant van de crediteuren. De gemiddelde uitdeling in de wsnp is 10%. Alle schuldeisers krijgen dus maar een fractie van hun oorspronkelijke vordering. Daar moeten ze vanuit de faillissement gewoon maar genoegen mee nemen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

wsnp bewindvoerder

wsnp bewindvoerder

03-07-2013 om 23:14

Ik bedoel natuurlijk...

Vanuit de faillissementswet.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2013 om 00:08

Dat begrijp ik ook

Annet

Annet

04-07-2013 om 08:40

Ik hoopte meer dan dat ik wist

Wat een leuke uitspraak Kaaskopje. Die ga ik onthouden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.