Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vraag voor Dirksmama (geldsanering in Indonesië?)

Dirksmama, misschien weet jij het antwoord op een vraag die hier leeft. Er schijnen geruchten te gonzen dat in Indonesië een geldhervorming op handen is, inhoudende dat een aantal nullen van de rupiahbiljetten wordt geschrapt. Dat zou in 2014 moeten gebeuren. Nu kan ik me daar wel wat bij voorstellen, maar wat mij verbaast is dat mijn schoonouders blijven volhouden dat dit zou meebrengen dat al het geld op slag niets meer waard zou zijn. Dus je schrapt bijvoorbeeld 3 nullen, je miljoen is ineens nog maar 1000 rupiah en je koopkracht is duizendmaal kleiner geworden. Kijk, en dat laatste kan ik mij nou weer niet voorstellen. Het zou de complete bevolking in éen klap tot de bedelstaf brengen, met uitzondering van de mensen die hun geld in goud of zwitserse tegoeden hebben zitten.
Dichter bij huis hebben Fransen (vrij lang geleden) en Turken (vrij recent) ook hun geld herzien en dat heeft niet tot rampspoed geleid, feitelijk hield iedereen hetzelfde alleen het aantal nullen nam af, voor zover ik weet. Maar nee, houden mijn schoonouders vol, zo zal het in Indonesië niet gaan, en (want) zo is het bij een eerdere sanering ook niet gegaan.

Weet jij hoe het zit?

Overigens wel jammer dat ik straks geen miljonairs meer in de familie heb

Groeten,

Temet

Isdgewoon economie

Ik denk dat je schoonouders het hele concept van geldhervorming niet begrijpen. Dat dus alleen daar het probleem zit. Een briefje van 1000 wordt een briefje van 1, maar met dat briefje van 1 kun je hetzelfde kopen als wat je met het briefje van 1000 kon kopen.

Ah kabar anging...

Die geruchten heb je elke keert als de koers daalt.

Geldhervormingen kunnen op verschillende manieren natuurlijk. Je kunt van een miljoen naar duizend gaan en de waarde en kosten gelijk latem dalen. Dat gebeurt meestal. Of je begint met een schone lei, zoals in Nederland na de oorlog met het tientje van Lieftink.

Ik heb zo'n vermoeden dat er in Indonesie voor optie 1 gekozen gaat worden. Maar goed, misschien toch maar beter om goud te kopen dan om geld te sparen weer...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.