Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Erika

Erika

14-04-2020 om 13:49

vraag over aflossen hypotheek

Er zijn hier vast betere rekenaars dan ik of mensen die er misschien gewoon meer verstand van hebben.

Mijn vraag is of het uitmaakt of je aflost op een annuïteitenhypotheek of op een aflossingsvrije hypotheek.

Situatie. De getallen kloppen ongeveer, gaat meer om het idee en de verhouding tussen de getallen dan om de precieze getallen.

Huis: WOZ-waarde 434.000, verkoopwaarde ook zoiets (buurhuis vorig jaar verkocht voor 430.000.)
Hypotheek:
1: annuiteiten: 15.000
2: aflossingsvrij: 150.000
Hypotheekrente: 2,1%
Looptijd 30 jaar tot 2046 (dan zijn we al dood en begraven)
Maandelijkse betaling aan hypotheekbank: ongeveer 300 euro

We lossen jaarlijks op hypotheek 1 automatisch heel weinig af, zeg 300 a 400 euro.
Deze hypotheek wordt dus jaarlijks langzaam ietsje lager.
We lossen ieder jaar in één keer zo'n 5000 à 6000 euro af op hypotheek 2.

Maar nu vraag ik me af of ik dat niet beter op hypotheek 1 kan doen, of dat het niks uitmaakt.

En eigenlijk nog een vraag: is het eigenlijk wel slim om af te lossen of is het slim om een bedrag in de hypotheek te laten? Ik wil van de hypotheek af, mijn man wil gewoon deze lage maandlasten houden en het geld op de bank.
Verhuizen is geen optie, wel een wens, maar ons huis van 150 m2 is goedkoper dan een appartement van 60 m2.

Bedankt als je de moeite neemt me te antwoorden.

groet Erika

Je kan maar kiezen

Hypotheek 1 is zo laag, wil je die helemaal weg hebben is dat blijkbaar in korte tijd te realiseren omdat jullie nu ook 5 à 6000€ per jaar aflossen op hypotheek 2.

De aflossingsvrije hypotheek is het grootste bedrag maar in verhouding tot de waarde van jullie huis ook prima te overzien. Die 5000€ per jaar aflossen zou ik blijven doen als het geld is dat je eenvoudig kunt missen. Geld dat je aflost kan je niet meer terughalen of alsnog een andere bestemming geven.

Je huis aflossen is fijn als in de toekomst je inkomsten lager worden of je wil graag schuldenvrij zijn.
Dat is een keuze, afhankelijk van je leeftijd, andere plannen met spaargeld, wensen voor de toekomst enz.

Jullie zitten in een luxe positie. Misschien kiezen voor een tussenweg? Je man wil liever meer geld op de bank. Dat kan ook een goede reden zijn om minder of niet meer af te lossen. Verbouwing? Reizen? Minder werken? In de toekomst alsnog verhuizen en een flinke buffer meenemen?

Wij lossen ook af tot onze hypotheek een bepaald bedrag is, hoeft niet persé 0,- te zijn, puur omdat we geen onnodige vaste woonlasten willen tzt.

Flavia

Flavia

14-04-2020 om 15:07

adviseur

Deze vraag valt onder de kosten voor je huidige hypotheek en kun je het beste bij je bank of adviseur stellen.
Onderhoud van je hypotheek valt onder hun verantwoordelijkheid, daar hoor je ook geen rekening voor te krijgen.

Tijgeroog

Tijgeroog

14-04-2020 om 15:27

Hmmm

Volgens mij maakt het niet heel veel uit. Maar...
- hebben jullie op beide hypotheekdelen dezelfde rente? (Dat was bij ons afgelopen jaar namelijk niet)
- hoe lang loopt jullie hypotheekrente-aftrek nog door? Is dat voor het volledige bedrag hetzelfde?

Erika

Erika

14-04-2020 om 15:34

Tijgeroog

Rente is voor beide hypotheken 2,1%.
Hypotheekrenteaftrek is nog tot 2031, dus nog 11 jaar.
Maar zelfs zonder die aftrek kunnen we het maandbedrag makkelijk betalen. Die aftrek is altijd een leuk bedrag dat ik ontvang als ik mijn belasting moet betalen over mijn freelancewerk.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 18:51

Erika

Tja, het kost weinig, dus veel maakt het niet uit. Ik zou persoonlijk het annuiteitendeel aflossen zodat ik 1 hypotheek overhield. Lekker overzichtelijk. En die aflossingsvrije hypotheek misschien maar helemaal niet aflossen inderdaad. Staat de rente lang vast?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.