Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anne

Anne

09-11-2013 om 23:19

Vraag over achternaam baby

Ik heb het verhaal maar van horen zeggen dus ik weet helemaal niet of het allemaal zo wel klopt maar het vraagstuk op zich intrigeert me.
Mijn broer is getrouwd geweest met een vrouw en uit dat huwelijk is een kind geboren. Kind heeft dus ook de achternaam van mijn broer. De vrouw is nu zwanger en haar vriend is er vandoor. Zij wil de nieuwe baby de achternaam van mijn broer geven omdat beide kinderen dan dezelfde achternaam hebben.
Feitelijk wordt mijn broer dan de vader van een kind wat hij niet verwekt heeft. Kan de vrouw een willekeurige man als vader opgeven en krijgt een kind dan die achternaam? Hoeft die man/mijn broer daar geen toestemming voor te geven?
Iemand een idee hoe dat werkt?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-11-2013 om 23:40

Nee

Kan niet, tenzij binnen een x-aantal dagen na ontbinding huwelijk/overlijden vader kind wordt geboren. Een man kan de ongeboren vrucht erkennen, daarvoor moet je samen naar het gemeentehuis. Is dat niet gebeurd dan krijgt kind de naam van de moeder. Als man kind erkent kan het ook de naam van de moeder krijgen, maar het gaat nu om ouderlijk gezag en erfrecht.

Dat zou wat wezen

Ik zie het al voor me. Willekeurig een man wat kinderen toebedelen Het kind van ex-schoonzus krijgt haar achternaam of haar vriend moet het erkennen.

mosterd na de maaltijd

Rosa heeft helemaal gelijk. Een kind dat 'staande huwelijk' wordt geboren krijgt de naam van de vader, tenzij de ouders kiezen voor de naam van de moeder. Een kind dat buiten huwelijk wordt geboren heeft juridisch alleen een moeder, tenzij een man het kind erkent. De ouders kunnen dan ook kiezen het kind de achternaam van de vader te geven.

Wat die ex beter kan doen als ze twee gelijkgenoemde kinderen wil hebben is de achternaam van haar oudste kind wijzigen in haar eigen achternaam. Hebben moeder en beide kinderen dezelfde naam. Er zijn wat voorwaarden voor, maar het kan wel (kijk op de site van het Ministerie van Justitie naar de folder over naamskeuze en -wijziging.

Nog een klein aanvullinkje: een kind dat wordt geboren binnen 306 dagen nadat een huwelijk is geëindigd door overlijden heeft de man van de moeder nog tot vader, maar als het huwelijk is ontbonden door echtscheiding dan geldt dat gelukkig niet meer (vroeger wel, en dat gaf een hoop gedoe als het kind van de nieuwe vlam van moeder was).

Zit een kind door dit soort dingen met de verkeerde vader (juridisch wel vader, biologisch niet) dan kan daar nog wat aan gedaan worden, maar daar zijn aparte rechtszaken voor nodig.

Groeten,

Temet

Anne

Anne

11-11-2013 om 15:30

Dochter

Mijn broer zou nooit de naam van zijn kind laten wijzigen dus dat betekent verschillende achternamen. Ik heb gehoord dat het een dochter wordt. Leuk voor mijn ex schoonzus, eentje van elk Maar ik ben blij dat mijn broer niet zo maar een kind in de schoenen geschoven kan krijgen. Het leek me ook erg onwaarschijnlijk maar het werd me verteld als waar zijnde.
Bedankt allemaal

Esmee

Esmee

20-11-2013 om 15:52

Anne

Nee, is een onzin verhaal zoals uit eerdere berichten al uitvoerig is uitgelegd. Je broer hoeft absoluut niet bang te zijn dat er ineens een kind dat hij niet verwekt heeft, zijn achternaam krijgt. Zou wat zijn zeg ha,ha,ha.

geintje:
"Nou Brad Pitt lijkt me wel wat, wacht, nu ben ik toch zwanger dus ik geeft mijn kind na de geboorte gewoon de naam Pitt als achternaam"….ha,ha,ha,ha. Is wel lekker voor een eventuele erfenis natuurlijk…."

Anne

Anne

24-11-2013 om 22:39

Ander land

Ik heb het er nog eens over gehad met de rest van de familie en het ligt toch wat ingewikkelder dan ik eerst dacht. De desbetreffende vrouw komt uit een ander land en de scheiding is daar nooit geregistreerd. Dus in NL is het kindje niet van hem maar in dat land is het gewoon binnen het huwelijk geboren. Curieus verhaal. Ik volg het van een afstand en ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Zal ik wel horen als het kindje geboren is.

Anne

Dat is misschien wel de moeite van het uitzoeken waard. Kan die scheiding daar niet alsnog geregistreerd worden? Anders kan je broer daar in de toekomst misschien nog gedoe mee krijgen waar hij niet op zit te wachten (en het kind evenmin).

Groeten,

Temet

Anne

Anne

25-11-2013 om 19:48

Land

Wat ik er van begrepen heb wil hij pertinent niet meer naar dat land en dat is wel noodzakelijk om de scheiding daar af te handelen. Maar het lijkt hem verder niks te kunnen schelen. Het is echt zo'n laat maar waaien tiep. Dat is helemaal zijn probleem. Mijn nieuwsgierigheid is bevredigt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.