Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

nathalie

nathalie

23-09-2012 om 19:18

Vraag over aangifte en daarna

Een kennis van ons blijkt deze zomer een naar verhaal te hebben meegemaakt op de camping.
Gezellige groep pubers, 's avonds kampvuur op een veldje naast de camping, je kent het wel. Blijkt hun dochter aangerand of misschien daadwerkelijk verkracht te zijn door zo'n medepuber. Ze heeft dat niet direct durven vertellen want ze had zelf teveel gedronken en alcohol was uitdrukkelijk tegen de toestemming van haar ouders (15 jaar). Nu bijna 2 maanden na de vakantie kwam het verhaal er uit. Ouders willen aangifte doen maar dat wil ze zelf niet. Ze hebben naam en telefoonnummer van de betreffende jongen.
Maar dan, zij zegt ja en hij zegt nee. Getuigen, dat zal wel niet want hij zal het niet en plein public hebben geprobeerd. Wij hadden het hier thuis over en mijn man zei: maar dan staat dat verhaal wel mooi op zijn naam en dat blijft daar.
Nu mijn vraag, is dat zo? In dit geval is het heus wel waar, maar als je een gigantische hekel aan iemand hebt dan kun je iets ergs maar onbewijsbaars uit je duim zuigen en aangifte doen, en dan blijft dat op naam van diegene staan?? Lijkt me erg oneerlijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bellen

Wat ik in elk geval zou doen is de ouders achterhalen en het daar melden. De alcohol doet ook niet veel goed, maar ook dan zijn aanranding en mogelijke verkrachting niet goed te praten. Mogelijk dat je de door de ouders in te lichten toch een gevoel van voldoening hebt dat er in elk geval op deze jongen gelet wordt. En een goede waarschuwing voor je dochter om zich niet met alcohol op te begeven in situaties die uit de hand kunnen lopen.
Ik zou ook niet snel de politie erbij betrekken, dat zou zomaar een drama kunnen worden voor alle partijen.

nathalie

nathalie

23-09-2012 om 22:13

Oho annej

het is niet onze dochter gelukkig waar het over gaat. En of ze al of niet aangifte gaan doen moeten ze zelf bedenken daar heb ik geen adviezen voor.
Mijn vraag gaat erover of als je iemand van iets beschuldigt, al of niet waar, dit op zijn naam blijft staan.

Registratie

Zelfs jongeren die als getuigen gehoord zijn over een overtreding worden al geregistreerd.
Als de aangifte aangenomen wordt ga ik er vanuit dat zowel het meisje als de jongen in een VIR terechtkomen. Daar blijf je in staan en als er zich nog eens iets voordoet wordt dat gekoppeld. Nee, blij zou ik daar niet mee zijn.

nathalie

nathalie

24-09-2012 om 08:10

Zijn er hier juristen

of anderen die verstand hebben van aangiften enzo? Daarom post ik in deze rubriek. Ik heb de vraag niet goed gesteld denk ik, vergeet het verhaal van de dochter van onze kennis erbij, dat was alleen hoe wij thuis op de vraag kwamen.
Wat ik niet geloof is wat mijn man zegt, dat als er een aangifte wordt gedaan dit altijd (of nou ja, lang) op naam van diegene blijft staan. Dat zou dan toch heel handig zijn als je een grondige hekel aan iemand hebt, verzin een onbewijsbaar iets, doe aangifte en diegene is de sjaak. Klopt dat echt?

Fiorucci

Fiorucci

24-09-2012 om 09:04

Nee

Ik heb begrepen dat een aangifte opgenomen wordt en dat een officier van justitie beslist of er vervolging wordt ingesteld. Als de aangifte geseponeerd wordt, verdwijnt deze volledig. Vandaar dat wij,toen zoon in elkaar geslagen werd, het advies kregen melding te doen. De melding blijft wel staan en als het feit zich nogmaals voordoet, wordt de eerdere melding meegenomen in de aangifte.

Vic

Vic

24-09-2012 om 09:23

Ook na vervolging en vrijspraak?

Ik ken iemand die ergens van beschuldigd is, rechtszaak geweest waarbij hij is vrijgesproken vanwege gebrek aan bewijs. In het kleine dorp waar hij woont staat hij nu bekend als 'de man die...', maar ik heb me afgevraagd of e.e.a. nog geregistreerd staat. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets uit de boeken verdwijnt.

Rafelkap

Rafelkap

24-09-2012 om 09:33

Strafblad

Volgens mij is er bij een vrijspraak geen strafblad. Alleen bij een veroordeling. Een strafblad heeft wel consequenties voor banen etc. (maar met vrijspraak kan je wel roddels blijven houden en het staat wel ergens geregistreerd lijkt me)
Wat erg voor dit meisje. Ook naar voor de ouders dat ze dit niet meteen durfde te vertellen.

Fiorucci

Fiorucci

24-09-2012 om 10:12

Vic

Ik denk dat dat wel ergens vermeld blijft, het is immers niet geseponeerd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-09-2012 om 13:42

Dat is ons ook verteld

Bij zwakke zaak geen aangifte doen, maar melden. En die melding blijft bewaard. Dus mocht mijnheer nog een keer zoiets aan de hand hebben dan wordt het al wat moeilijker voor hem omdat het dan niet zomaar een losse melding is, maar op een patroon gaat lijken.

nathalie

nathalie

24-09-2012 om 20:29

Melding blijft bewaard

da's mooi natuurlijk als zoals Ginny zegt die meneer nog eens zoiets probeert.
Maar nu denk ik aan de andere kant. Stel dat je een hekel aan iemand hebt. Dan ga je een melding doen van aanranding, sexuele intimidatie, geslagen zijn of iets als dat. Geen bewijzen, geen vervolging, geen rechtzaak, maar de melding blijft staan. En wat als diegene eens ergens een verklaring van goed gedrag voor nodig heeft? Bij de overheid naar een bepaalde functie wil solliciteren? Dan heb je mooi een probleem terwijl je nooit iets hebt gedaan! Is het echt zo makkelijk om iemand een loer te draaien, verzin een melding?

Ideetje?

Registreren door de overheid en het koppelen van bestanden heeft een keerzijde. Het is handiger om daar buiten te blijven.

Registratie

http://www.nov.nl/smartsite.dws?ch=def&id=126351
"Wat is het nut van een gezamenlijke registratielijst?
Door het raadplegen van de lijst kun je controleren of een nieuwe vrijwilliger bij één van de aangesloten organisaties al eerder een misstap heeft begaan. Dit registratiesysteem gaat daarin verder dan Justitie. Het vermeldt iedereen die bij een aangesloten organisatie te maken heeft gekregen met een maatregel. In het systeem kunnen dus ook mensen staan die geen strafrechtelijke veroordeling hebben gekregen."

Chippie

Chippie

24-09-2012 om 22:54

Nathalie

Een melding is geen strafblad is geen belemmering voor verklaring van goed gedrag.

Dus het probleem dat jij schetst bestaat niet. Als er tig meldingen zijn gedaan maar nog geen aangifte, gebeurt er ook niets. Als iemand wel aangifte doet dan is het handig als er al wat meldingen zijn gedaan.

Melding wordt vaak ook gedaan inzake huiseliljk geweld en stalking. Bij het vermelden van adres of andere gegevens komen de meldingen in beeld.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-09-2012 om 00:04

Melding of aangifte

Wat is het verschil tussen een melding en aangifte?

Bij een aangifte stelt u de politie officieel in kennis van een strafbaar feit. De politie maakt hiervan een proces-verbaal op. Hierbij worden ook uw persoons- en adresgegevens opgenomen. Als u dit echt niet wil, doe dan aangifte via Stichting Meld Misdaad Anoniem. Met een melding geeft u een tip door over iets wat u heeft waargenomen en/of is overkomen. Dit kan een strafbaar feit zijn maar dat hoeft niet. Uw tip kan de basis vormen voor nader onderzoek door politie, justitie en/of opsporings- en inlichtingendiensten. Indien nodig wordt contact met u opgenomen voor meer informatie.

nathalie

nathalie

25-09-2012 om 08:36

Dank chippie en elisa

Een melding op je naam is dus geen probleem voor een latere carrière. Een aangifte kan dat wel zijn maar alleen als je daarna ook schuldig wordt bevonden, zo niet dan vervalt het weer.
Daar zocht ik naar. Het leek me ook al zo gek. Je kunt als kwaadwillend meisje dus niet met leugens een jongen op die manier in de problemen helpen.
En Annej, het is altijd handig om je netjes te gedragen. Maar met kwaadwillende meisjes heb je als jongen niet in de hand wat er over je wordt uitgestort aan leugens. Het lijkt er op dat die lijst waar jij het over hebt geen kale meldingen registreert en gelukkig maar. Alleen als je echt 'een misstap' hebt begaan kom je er op, ook als de rechter je niet veroordeeld heeft maar er wel een maatregel is opgelegd. Daar lijkt me niks mis mee.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-09-2012 om 16:03

Melding/aangifte

Het geven van een onterechte melding is niet zonder gevolgen en het doen van een valse aangifte is zelfs hartstikke strafbaar. Ik heb dit zelf eens meegemaakt (rare, kwaadwillende buur deed een volstrekt idiote melding over mij) en de politie heeft na dit uitgezocht te hebben, die buur een flinke reprimande gegeven. En dit stond en staat dus wel in haar persoonsgegevens bij de politie vermeld. Op mijn beurt had ik die buur weer kunnen beschuldigen van laster maar daar had ik totaal geen trek in (het kost allemaal veel tijd en energie).

Maar wees niet te bang om in terechte gevallen altijd een melding of aangifte te doen; desnoods anoniem. Als niemand zijn mond opendoet, gebeurt en verandert er niets...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.