Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Boos

Boos

07-10-2015 om 10:23

Voorschool --> discriminatie


Eerlijk

En daarom krijgen we steeds meer bureaucratie. Omdat het anders niet ' eerlijk' is.
Het hele leven is niet eerlijk en dit soort maatregelen die bedoeld zijn om bepaalde maatschappelijke problemen ordelijk op te lossen eerlijk maken omdat de rest zich anders achtergesteld voelt maakt de zaak er niet overzichtelijker op. Uiteindelijk ben je als samenleving duurder uit als je dat allemaal gaat dichttimmeren. Bureaucratie to no end.
Je zal zelf ook heus wel eens een voordeeltje hebben maar dat telt dan weer niet.

Krullevaar

Krullevaar

07-10-2015 om 17:51

is het wel VVE?

De VVE hier is maar een paar dagdelen per dag (dagdeel = 2,5 uur, geen hele dagopvang). Daarentegen gaat het zoontje van vrienden van ons naar een vroegbehandelingsgroep van Kentalis (ivm ernstige spraakproblemen) en dat is wel 5 hele dagen.

En ja, 'gratis' voor de ouders maar die hadden veel liever een kind dat goed praat en naar een regulier KDV zou kunnen.

Dus waar heeft TO het nou eigenlijk over.

Door elkaar

Volgens mij gooit TO een aantal termen door elkaar.

Of het bestaat weet ik niet, maar ik heb nog nooit gehoord van peuterspeelzalen die zulke lange dagdelen hanteren. Meestal is het brengen om half negen en ophalen om half twaalf o.i.d. Totaal ongeschikt als opvang voor werkende ouders gezien de beperkte uren en dus puur om het kind een leuke dagbesteding te laten hebben, als speelse voorbereiding op school, om het kind zijn wereldje te vergroten, niet-werkende ouders een ochtendje de handen vrij te laten hebben. Kost meestal rond de vijftig euro per maand voor twee ochtenden per week. VVE is voor zover ik weet vier ochtenden, geen (bijna) hele dagen tot 15.00 uur.

skik

Boos

Boos

07-10-2015 om 18:54

Ik haal niets door de war

http://peutercollege.nl

Daar ging het om.

En niet over iets anders dus, simpelweg omdat anderen beginnen over een medisch kinderdagverblijf heb ik daarover gereageerd dat als dat ook als opvang gebruikt wordt dat het onterecht is dat mensen daar niet gewoon voor moeten betalen zoals een ieder ander voor een kinderdagverblijf betaald.

Katniss

Katniss

07-10-2015 om 19:23

Hmmm

Je hebt er niet echt heel veel aan qua kinderopvang, tenzij je schooltijden werkt. Dat is dan ook alleen nog maar voor 3-jarigen want 2-jarigen gaan alleen de ochtend. En in de 10 vakantieweken zijn ze ook maar tot 12.00 uur geopend.
Daarbij denk ik dat veel peuters in grote steden opgroeien in een gezin waar weinig aandacht is voor taalontwikkeling, al dan niet in het Nederlands. Ik hoop maar dat die ouders het ook aandurven om hun kind naar de voorschool te brengen.

Katniss

Katniss

07-10-2015 om 19:25

Plus

Als de gemeente het te duur zou maken, zouden de ouders van de kinderen die het echt nodig hebben het vaak niet kunnen betalen.

Hanne.

Hanne.

07-10-2015 om 19:28

Maar waarom discriminatie?

Goed, niet iedereen kan van dit systeem gebruik maken omdat sommigen voorrang krijgen. Dat kan je oneerlijk vinden, maar ik denk dat iedereen wel eens een mazzeltje heet.

Ik krijg bv hypotheekrente aftrek. En omdat ik meer hypotheek en een hoger inkomen dan de buren krijg ik meer aftrek. Ook heel oneerlijk. Moet ik er dan maar geen gebruik van maken?

Maar waarom vind je dit discriminatie?

Het peutercollege hanteert 3 criteria voor voorrang die volgens mij vrij royaal zijn. Beide ouders maximaal MBO niveau zorgt al dat heel veel mensen in aanmerking komen. Bijna 70% van de Nederlandse bevolking (25+) had in 2012 maximaal een HAVO/VWO/MBO opleiding. Grote kans dat je zelf dus ook onder de voorrangsregeling past.

Daarbij is het tarief voor 3 jarigen geen 30 euro per maand, maar 60 euro (op zich nog steeds weinig) en kan je 30 euro korting krijgen door bv 4.5 uur per maand zelf aanwezig te zijn.

Dacht al zoiets: Rotterdam

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/4140389/2015/09/11/Peuters-in-Rotterdam-gaan-straks-naar-voorschool.dhtml

Ze zijn al bezig om beide voorzieningen op elkaar af te stemmen.

" Het verschil tussen de peuterspeelzaal en kinderopvang verdwijnt in Rotterdam. Vanaf volgend jaar gaan alle peuters, die nu naar de kinderopvang of peuterspeelzaal gaan, naar de voorschool. Daar worden ze spelenderwijs voorbereid op de basisschool."

Knurf

Knurf

07-10-2015 om 19:39

goh

'maar ik kan me wel kwaad maken over het feit dat ik daar dus mooi ruim 250 voor 2 dagdelen moet betalen en deze ouders voor 9 dagdelen 30 euro betalen. Dit is pure discriminatie.'

Goh, voor mij is dat net zoiets als jaloers zijn op mensen die elke week gratis een doos met eten kunnen ophalen bij de voedselbank, terwijl jij ervoor moet betalen bij de supermarkt.
Of je achtergesteld voelen omdat Martijn Krabbé en zijn team jouw huis niet aanbieden in 'Uitstel van Executie' ...

Limi

Limi

07-10-2015 om 21:00

nou ja

"" Het verschil tussen de peuterspeelzaal en kinderopvang verdwijnt in Rotterdam. Vanaf volgend jaar gaan alle peuters, die nu naar de kinderopvang of peuterspeelzaal gaan, naar de voorschool"

Zo te lezen blijven de meeste verschillen gewoon, omdat kinderen verschillende aantallen uren gaan en de ouders ook verschillende bedragen gaan betalen.
Sommigen zullen alleen de 6 uur gaan, anderen 12 uur, en weer anderen zitten voor en/of na hun psz-sessie bij de opvang.
Dat ze dan wel 3 uur per dag volgens hetzelfde thema werken zal denk ik niet heel veel uithalen.

Emma

Emma

07-10-2015 om 21:56

Gewicht

In het onderwijs is het lang zo geweest dat de financiering voor leerlingen samenhing met de afkomst (noemde men toen achterstand) van de ouders. Waren de ouders "allochtoon" dan werd een kind dubbel gefinancierd vanuit de overheid. Tegenwoordig kijkt men naar het opleidingsniveau van de ouders en dat geeft een heel ander beeld van het gewicht dat de leerlingen hebben. Hier hoor je ouders nauwelijks over, want het raakt de scholen financieel, en niet hun eigen portemonnee. Maar persoonlijk vind ik dit een betere regeling.
Ik heb geen idee waar de indicatie voor de vve precies op gebaseerd is. Het gaat over kinderen met een taalachterstand. Als die achterstand wordt geconstateerd aan de hand van de afkomst van de ouders is dat vreemd. Er zijn veel hoogopgeleide " allochtone" gezinnen waar meerdere talen gesproken worden. We weten toch inmiddels dat dat niet automatisch betekent dat die kinderen een taalachterstand hebben.
Taalachterstand is erg. De overheid moet er alles aan doen om dat tegen te gaan. Vandaar de zwaar gesubsidieerde VVE. Ik denk dat TS het meer in deze richting bedoelt?
Natuurlijk ga je geen vergelijking maken met MKD. Dat is absurd.
Nogmaals: ik weet niet precies waar de VVE indicaties oo gebaseerd zijn, ook weet ik niet alles over deze ouders. Maar in dit daglicht denk ik dat TS niet helemaal de verkeerde vragen stelt.

Hanne.

Hanne.

07-10-2015 om 22:09

afkomst in onderwijs

Ik weet niet wanneer in het onderwijs de overgang van afkomst naar opleiding voor het meegeven van gewichten dan geweest zou moeten zijn, maar 30 jaar geleden telde het onderwijsniveau al mee.

Boos

Van de site waar jij een link naar hebt gegeven:

Kinderen die voldoen aan één of meerdere van onderstaande criteria krijgen voorrang op de plaatsing:
De hoogst genoten opleiding van beide ouders is MBO-niveau;
Een of beide ouders van de peuter komen uit een niet-Westers land;
De spreektaal thuis is voornamelijk een andere taal dan het Nederlands.

De spreektaal thuis is dus niet het enige criterium, kennelijk voldoen je collega en haar partner aan één of beide andere. Het tarief is trouwens 60 euro, ouders kunnen korting krijgen als ze meehelpen bij activiteiten. Dat doet je collega klaarblijkelijk. Ben je een deel van de 'lekker goedkope kinderopvang' alweer kwijt, als je er als ouder zelf heen moet om te helpen.

In Rotterdam worden alle peuterspeelzalen gesubsidieerd. Reguliere (niet VVE) peuterspeelzalen duren maximaal 3,5 uur per dag. Er zijn er tientallen waar ook jouw kind voor een tientje per maand een aantal dagdelen per week terecht kan, zonder indicatie.

Waar jouw kind heen gaat duurt langer en heeft een kdv-tarief, dus best kans dat het geen gewone peuterspeelzaal is maar halve dagopvang in een kindcentrum. Daar kan je, als je werkt, kinderopvangtoeslag voor krijgen.

skik

Emma

Emma

07-10-2015 om 22:30

Afkomst

Ik weet zeker dat afkomst sinds een jaar of 5 geen rol meer speelt bij het geven van gewicht aan leerlingen.

Veranderd sinds 2006

http://www.kohnstamminstituut.uva.nl/pdf_documenten/Roeleveld_J_Schoolprestaties%20van%20oude%20en%20nieuwe%20gewichtenleerlingen.pdf

Was op zoek naar een jaartal en dat is dus 2006 waarin de gewichtenregeling verandert is van herkomst naar opleidingsniveau.

Emma

Voor het basisonderwijs niet, maar vvw is weer een heel andere tak van sport.

skik

Emma

Emma

08-10-2015 om 05:51

Link

AnneJ dank voor de link. Het is allemaal alweer langer geleden dan ik dacht

skik, dat klopt. Maar het gaat in beide gevallen toch om het coonstateren van een achterstand.? Criteria of financiering verschillen, dat valt op.

Boos

Boos

08-10-2015 om 09:09

Zoals ik al eerder schreef

Mijn collega en partner spreken beiden vloeiend Nederlands, ze zijn geboren in het buitenland (beiden in een ander land met een andere taal). Ze spreken thuis Nederlands omdat ze elkaars moedertaal niet spreken. Ze zijn beiden hoogopgeleid en hebben een goed salaris. Hun kinderen zijn dus niet doelgroepkinderen aangezien ze op geen enkele manier tekort komen qua taalaanbod. Ze ontwikkelen zich ook prima zoals ze zelf aangaf, want ik heb daarover doorgevraagd.

Ze krijgen door hun afkomst dus het "recht" om voor 30 euro per maand hun kinderen te laten blijven daar. Andere ouders betalen 612 euro voor dezelfde hoeveelheid dagdelen. Waarom ik dus boos ben is dat deze mensen geen indicatie hebben, ik hoorde van haar al dat veel van haar vriendinnen hun kinderen ook daar gedurende die 2 jaar onderbrengen.

Punt is dat gemeenschapsgeld zo onbedoeld totaal verkeerd gebruikt wordt. Als kinderen thuis geen Nederlands aangeboden krijgen begrijp ik het nog dat ze extra uren psz krijgen, dat de ouders daar minder voor hoeven betalen vindt ik ook wel oke, maar 30 of 60 euro ipv 612 vindt ik nogal een verschil wat niet recht te praten is.

Hanne.

Hanne.

08-10-2015 om 09:35

punt gemaakt

Tja je hebt je punt gemaakt. Geloof dat ik het niet per se met je eens ben maar argumenten in de strijd werpen lijkt niet veel indruk te maken.

Hoe zou je het dan willen zien? Dat er bij ieder gezin iemand lang komt om te kijken of er potentieel sprake is van een achterstand? Wat kost dat wel niet aan gemeenschapsgeld. En dan is er nog geen kind geholpen.

Waar regels zijn zitten altijd mensen aan de rand die er onbedoeld misschien en voordeeltje me doen. Gun ze dat. Jij krijgt ook vast wel eens iets.

Jamie

Jamie

08-10-2015 om 09:41

Hanne en Boos

Hanne: Ik vraag me af waarom een kind mét indicatie van 3 jaar daar negen dagdelen kan zitten. Over het algemeen zijn er weinig mensen te vinden in Nederland die van mening zijn dat het goed is voor een kind van 3 om fulltime in de opvang te zitten en met de gastouder kom je daar dus wel.

Waarom krijgt een kind mét indicatie niet gewoon een max van 3/4 dagdelen? Dat kost de gemeenschap stukken minder en is meer dan voldoende.

Je zei ook: "Het peutercollege hanteert 3 criteria voor voorrang die volgens mij vrij royaal zijn. Beide ouders maximaal MBO niveau zorgt al dat heel veel mensen in aanmerking komen. Bijna 70% van de Nederlandse bevolking (25+) had in 2012 maximaal een HAVO/VWO/MBO opleiding. Grote kans dat je zelf dus ook onder de voorrangsregeling past."

Maximaal MBO niveau is mijns inziens geen Havo of VWO en met beide ouders houd je al minder over. Die 70% van jou (die dus niets te maken heeft met MBO niveau) maakt niet dat TS een grote kans heeft dat ze daar zelf onder valt.

Boos: ze hebben dus WEL een indicatie als één van de twee in een niet-Westers land is geboren. Jij weet of dat zo is.

Verkeerd gebruikt

Dat is maar voor een deel waar Boos. Bij allerlei voorzieningen geldt dat mensen met een hogere opleiding en meer mogelijkheden vaak beter in staat zijn om gebruik te maken van voorzieningen die je liever naar een doelgroep ziet gaan die het meer nodig heeft.
Maar Nederlands thuis spreken zegt ook niet alles. Als dat niet je moedertaal is, bij beide ouders, dan mist er een stuk taalontwikkeling bij de kinderen omdat er in de moedertaal nou eenmaal een grotere woorden- en begrippenkennis is dan in een nieuw aangeleerde taal.
Je hebt wel kans dat er bij hoger opgeleiden thuis actiever omgegaan wordt met taalontwikkeling en sociaal emotionele interactie met kinderen.
Naast de vraag of de voorschool wel zo effectief is, veel kinderen zijn helemaal niet schoolrijp, leren weinig tot niets van het extra aanbod, en bovendien is het aanbod kwalitatief matig.
Je kunt je voorstellen dat als deze voorziening zo blijft bestaan dat opleidingsniveau van ouders belangrijker gaat worden dan etnische herkomst, ook bij de vve.
Net zoals het veranderd is op de basisscholen.
Het is een kwestie van criterium dat je hanteert. En nogmaals, helemaal eerlijk krijg je het niet en je wilt de bureaucratie niet die het zogenaamd eerlijker zou maken, want dat is gewoon niet mogelijk.

Valse tegenstelling

Als je negen dagdelen opvang afneemt van een kindcentrum/kinderdagverblijf dan kost dat bruto 612 euro, maar werkende ouders ontvangen daarvoor kinderopvangtoeslag waardoor de kosten flink lager zijn. Als je zoveel dagdelen afneemt terwijl één ouder gewoon thuis is op die tijden, tja...

Er zijn in Rotterdam tientallen peuterspeelzalen van Peuter&Co waar elke peuter, ook zonder indicatie, vier dagdelen per week terecht kunnen voor een tientje per maand. En nog tientallen waar je rond 50 euro per maand betaalt voor twee of drie ochtenden per week. Ik ben dus wel benieuwd waarom jij zo'n dure psz voor je kind hebt.

skik

Boos

Boos

08-10-2015 om 10:35

Omdat Peuter&Co voor niet indicatiekinderen gewoon 136 euro kost

Ik kies geen dure psz, maar voor alle niet indicatie kinderen wordt geen subsidie ontvangen deze mensen betalen de volle 136 euro.

Ik vind dat je gelijk hebt

Boos, ik vind dat je gelijk hebt en dat je terecht boos mag zijn.

Maar het is geen discriminatie. Het heet voorrangsbeleid. Dat mag.

Althans, overheden mogen dat.
Deze stichting kopieert het voorrangsbeleid van de gemeente. Maar ik kan niet vinden of de psz ook subsidie krijgt en een gemeentelijke opdracht uitvoert.

Als dat niet zo is, als het voorrangsbeleid op eigen houtje gekopieerd is zonder dat daar een meer maatschappelijk belang aan hangt, dan is het mogelijk onrechtmatig.
Je zou dat hier kunnen vragen http://www.mensenrechten.nl/gelijkebehandelingswetgeving

Het VVE beleid zelf is begin deze eeuw ontstaan. Onder druk van de hete adem van Fortuijn is het snel ingevoerd met het doel niet westerse allochtone kinderen sneller en beter Nederlands te leren.
Gemeentes kregen er subsidie voor en moesten er beleid op maken, maar ze hadden er geen mankracht en gebouwen voor.

In die periode zijn peuterspeelzalen vijandig overgenomen.

Peuterspeelzalen waren meestal stichtingen gerund door witte vrouwen die er hun witte kinderen met elkaar lieten spelen. Er werd vaak maar een beetje subsidie genoten.
Gemeentes (in Rotterdam onder leiding van Leefbaar Rotterdam) hebben de speelzalen voor het blok gezet: Of alle subsidie wordt ingeleverd (en het huurcontract opgezegd), of de psz wordt omgevormd tot voorschool met geschoold personeel en een ander toelatingsbeleid.

Ik was er toen al erg boos over. Vooral ook omdat juist in die tijd heel veel geld werd uitgegeven aan het bestrijden van zwarte scholen. Ik vond het idioot om tegelijkertijd in hoog tempo zwarte voorscholen op poten te zetten, wat natuurlijk feitelijk de consequentie is van dergelijk toelatingsbeleid.

Het is bovendien kiezersbedrog tot en met natuurlijk. Nou vooruit, het is een koekje van eigen deeg. Natuurlijk willen heel veel Leefbaar en PVV stemmende Rotterdammers gevrijwaard worden van het gezelschap van niet westerse allochtonen. Maar de spiegelzijde ervan, namelijk dat zij en hun kinderen zelf niet meer welkom zijn in bepaalde voorzieningen, dat hadden zij niet bedacht.

De uitwerking nu, zij heeft een goedkope opvangvoorziening en jij niet met als enige verschil de afkomst van de vader van het kind, voelt en is oneerlijk. Het is bovendien maar helemaal de vraag of dat kind van haar de inspanning die geleverd wordt (voorschool) wel nodig heeft.
Alle kans dat er nog steeds honderden niet westerse allochtone kinderen ongezien blijven en geen Nederlands leren.

Volgens mij klopt dat niet

Van Peuterenco haal ik "Voor de meeste peuters krijgt Peuter & Co subsidie van de gemeente Rotterdam. Ouders betalen in 2015 €10 per maand. Voor kinderen waar de gemeente geen subsidie voor geeft (peuters van PeuterSprong) is de ouderbijdrage €136 per maand voor twee dagdelen per week."

Hier doet de voorschool alsof de gemeente subsidie per kind - op naam - toekent waaruit ook een korting kan worden berekend.

Volgens mij klopt dat niet. Er wordt bij de toekenning van subsidie beslist geteld worden, maar daarmee is de subsidie niet te vertalen naar een korting per kind of voor dat kind.
De subsidie is volgens mij ook niet bedoeld om korting te geven, maar om geschoold personeel aan te stellen.

Onderwijssubsidie aan onderwijsinstellingen is in beginsel niet bedoeld als inkomensmaatregel.

Vraag eens aan Peuterenco over welke subsidieregeling ze het hebben. Zoek het op.
Ik denk dat je gelijk hebt met je boosheid.

Vergelijk: stel je voor dat scholen voortaan korting gaan geven op de ouderbijdrage op basis van het leerlinggewicht. Dan is het huis te klein vermoed ik.

Krullevaar

Krullevaar

08-10-2015 om 13:30

ouderbijdrage

"Vergelijk: stel je voor dat scholen voortaan korting gaan geven op de ouderbijdrage op basis van het leerlinggewicht. Dan is het huis te klein vermoed ik."

Dat gebeurt toch al? Weliswaar obv inkomen maar daar zit vaak een correlatie in met leerlinggewicht. De ouderbijdrage van kinderen met een inkomen tot iets boven het minimum wordt door de gemeente vergoed.

Scholen hameren daar enorm op, dan hebben ze in elk geval dat geld binnen.

Niet hetzelfde

"Weliswaar obv inkomen maar daar zit vaak een correlatie in met leerlinggewicht. "
Het gebeurt op basis van inkomen. Niet op basis van afkomst of thuistaal. Dat is een essentieel verschil.

Ik vond deze http://www.akros-amsterdam.nl/wp-content/uploads/2015/07/kosten-extra-dagdelen.pdf

Ook daar een tabel op basis van inkomen. Niet op basis van thuistaal.
Over VVE zegt men.

"Om de drempels te verlagen voor VVE doelgroepen kunnen gemeenten de ouderbijdrage voor VVE doelgroepen baseren op een maximale afname van 5 uur en voor de extra 5 uur die als eis wordt gesteld aan het VVE programma (minimaal 10 uur) geen extra ouderbijdrage in rekening brengen.
In een gemeente met zo’n regeling bedraagt de standaard ouderbijdrage voor 1 kind in het VVE Peuterwerk gedurende 40 weken per jaar en 10 uur per week uit een gezin in de laagste inkomenscategorie: 40 weken x 5 uur x € 0,64 = € 127,- per jaar."

Deze kinderen bezoeken 5 uur de psz en aanvullend gratis 5 uur de VVE.

Dat is wat anders dan de indruk die de firma's die Boos aanhaalt wekken.
Als ik Boos was, zou ik het uitzoeken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.