Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

voorlopige aanslag herzien, hoe gaat dat?

Januari! De maand van goede voornemens, lengende dagen, en van de voorlopige aanslag IB. En weer denkt de belastingdienst dat ik uitstekend ga verdienen dit jaar, terwijl ik helaas redenen heb om aan te nemen dat ze ongelijk hebben.

Die voorlopige aanslag moet dus worden herzien. Maar weet iemand hoe dit in de praktijk gaat? Hoe lang duurt het voor je een beslissing hebt op je herzieningsverzoek? En als die beslissing er nog niet is voordat de betalingstermijn van de aanslag verstreken is, dan zal er betaald moeten worden, maar krijg je dan gewoon het teveel betaalde terug als de aanslag herzien wordt?

Iemand ervaring?

groeten,

Temet

wizzer

wizzer

19-01-2014 om 18:20

omgekeerd

Ik begrijp dat jij moet betalen? Daar heb ik geen ervaring mee, ik krijg altijd geld. Vaak wel te veel, mijn ervaring is dat een wijziging van je inkomen daarbij in ongeveer een maand verwerkt wordt.

Haplo

Haplo

19-01-2014 om 19:15

'Die voorlopige aanslag moet dus worden herzien. Maar weet iemand hoe dit in de praktijk gaat? Hoe lang duurt het voor je een beslissing hebt op je herzieningsverzoek? En als die beslissing er nog niet is voordat de betalingstermijn van de aanslag verstreken is, dan zal er betaald moeten worden, maar krijg je dan gewoon het teveel betaalde terug als de aanslag herzien wordt?'

De nieuwe 'aangifte' opsturen, dan wachten op je herziening. Het verschil tussen de eerste en de tweede wordt over de resterende maanden verdeeld uitbetaald. Als je de herziening dus vlak na 15 maart krijgt, krijg je het verschil in 9 termijnen uitgekeerd.

Temet

Temet

20-01-2014 om 12:20 Topicstarter

haplo

En als je machtigt om het bedrag in 12 termijnen af te schrijven mag ik toch aannemen dat die incasso automatisch wordt omgezet in een incasso van het lagere bedrag?

Ik heb dit dus nog nooit gedaan - vorig jaar heb ik het erbij laten zitten - maar is het proces inderdaad vergelijkbaar met een aangifte? Da's wel een hoop gedoe. Of kan je gewoon een schatting van je inkomsten opsturen en is het dat? Nou ja, ik moet maar eens kijken.

O ja, en voor Wizzer: ik was vergeten te vermelden dat ik zelfstandige ben. Die krijgen voorlopige aanslagen, mensen die in loondienst werken niet. Zelfstandigen die net begonnen zijn trouwens ook niet, maar als er eenmaal redelijk is verdiend dan krijg je met voorlopige aanslagen te maken.

Groeten,

Temet

amk

amk

20-01-2014 om 12:24

prive of zakelijk

is het een aanslag prive of zakelijk?
Voor prive is het een kwestie van het programmaatje downloaden en electronisch versturen.
Kost je niet meer dan een kwartier (Ik reken ruim, ik doe het in 5 minuten)
Daarin zet je alle gegevens die je verwacht: schat je inkomen niet te laag in dan moet je straks weer bij betalen.
En bij de aangifte in Q1 volgend jaar wordt het allemaal recht getrokken.

Paddington

Paddington

20-01-2014 om 12:45

Misschien een idee

Even bellen naar de belastingdienst? Dit kunnen je precies vertellen hoe en wat je moet doen.

Toen ik nog als ZZP-er werkte deed een belastingconsulente het voor ons. Maar ik weet wel dat zij met dat soort vragen gewoon ging bellen.
In mijn herinnering staat het als zijnde niet zoveel werk. Daarbij komt, als je voorlopige aanslag vorig jaar te hoog bleek, heb je kans dat de belastingdiens zelf al komt met een verlaging.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.