Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Elinde

Elinde

31-12-2016 om 14:16

Voorlopige aanslag

Vandaag viel de voorlopige aanslag 2017 op de mat. Ik zie tot mijn schrik dat het bedrag bijna is gehalveerd.
Is er iets veranderd dat het bedrag zo afwijkt van voorgaande jaren?
Onze inkomens en het te betalen rentebedrag zijn niet veranderd, dus het moet iets in de belastingregels zijn. Of is er iets mis met de berekening?
Ik heb op 'mijn belastingen' een wijziging geprobeerd door te voeren, maar dan kom ik op hetzelfde bedrag uitdaging op de aanslag staat.
Wie weet er iets meer over?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

31-12-2016 om 14:23

Fout

Mijne was fout, zo'n 2500 teveel terug. Jongste wordt in januari 12 dus dan krijg ik geen combinatiekorting meer. Die stond er nog wel op. Misschien bij jullie juist niet?

Taruh

Taruh

01-01-2017 om 10:10

Kinderen

Is jullie jongste in 2016 12 geworden?
Dan is de inkomensafhankelijke combinatiekorting nu vervallen. En dat kan tot ruim € 2500 schelen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-01-2017 om 11:36

Taruh

Door jouw antwoord heb ik het nog even nagekeken, maar het werkt met een peildatum. Ik krijg dus nog een jaar langer! Dat is een mooie meevaller.

Elinde

Elinde

01-01-2017 om 13:04

Kinderen

Nee, onze jongste is 17 dus dat kan het niet zijn.
Wij hebben niet meer dan hypotheekrenteaftrek.
Ik las ergens dat het zou kunnen komen door een verandering in de belastingschijven. Ik ben niet zo thuis
in belastingzakrn en moet daar deze week eens voor gaan zitten om het uit te zoeken.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-01-2017 om 13:14

Algemene heffingskorting?

Is er bij jullie een niet-werkende die nu de algemene heffingskorting uitbetaald krijgt? Volgens mij wilden ze dat gaan afbouwen.
Waar zit verschil als je je aanslagen van 2016 en 2017 naast elkaar legt?

bieb63

bieb63

02-01-2017 om 15:09

wat ook kan

In 2016 was de witte tabel nogal 'apart'. Dat betekende dat wanneer je (1 van de partners) een inkomen heeft tussen de (ca.) 6.000 en 19.000 per jaar, er een heel laag tarief gold voor bijzondere beloningen (vakantiegeld, eindejaarsuitkeringen enz) van 8 komma nog wat procent. Nog geen idee hoe de tabel er dit jaar uitziet, maar als daar weer een 'normaal' tarief van tussen de 35 en 45 procent geldt, zou daar een verschil in kunnen zitten.

Elinde

Elinde

02-01-2017 om 16:21

Verschil

Er is in onze situatie niets veranderd. We hebben allebei een baan en onze salarissen zijn ongeveer gelijk gebleven.
Het enige verschil is dat het hypotheekrentebedrag maar voor de helft wordt geteld. Waarom dat maar voor de helft is weet ik niet.
En als ik dit bedrag ophoog in 'mijn belastingdienst' blijft het voorschotbedrag gelijk aan wat er op de voorlopige aanslag staat. Heel raar, lijkt mij.
Mijn (parttime) inkomen is hoger dan 19.000 dus het verhaal van de witte tabel gaat niet op.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-01-2017 om 16:55

Eigendom

Staan jullie beide wel voor 50% als eigenaar vermeld? Of misschien is de WOZ-waarde dus het eigenwoningforfait heel erg gestegen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.