Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nyntje

Nyntje

30-08-2017 om 09:57

Voogdij

Als ik en partner komen te overlijden, gaat ons jongere kind dan automatisch naar volwassen ( 18 jarige) broer/zus?

Ik kan er niet achter komen

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-08-2017 om 10:05

Nee

dat gebeurt niet automatisch. De rechter beslist wie de voogdij zal krijgen en de voogd beslist of hij/zij het kind zelf zal opvoeden of dit zal uitbesteden aan een ander.
De rechter zal kijken wie de voogdij het best kan uitoefenen en er zal wellicht gevraagd worden of er mensen zijn die dat graag willen of daarvoor in aanmerking komen. Wanneer ouders per testament een voogd benoemen zal de rechter dat heel serieus nemen, maar hij/zij heeft de mogelijkheid een ander te benoemen als dat beter lijkt.
Niets gebeurt automatisch.

Aagje

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-08-2017 om 10:10

in testament vastleggen

Als je duidelijke wensen hebt over wat er moet gebeuren (of juist niet) na jullie overlijden, dan kun je dat in een testament laten vastleggen.

Aagje: volgens mij wijkt een rechter alleen in zeer uitzonderlijke gevallen af van de wens van de ouders.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-08-2017 om 10:20

IJsvogeltje

Dat klopt zeker wat je zegt. Ik geef alleen aan dat het in voorkomende gevallen ook anders kan.

Aagje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.