Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

100%mama

100%mama

24-09-2012 om 13:55

Vliegen bij buurman

Geen idee of ik in de juiste rubriek zit overigens...

Buurman (2 huizen verder) is na zijn scheiding een beetje in het slob geraakt wat zijn woning (koop)betreft. De voor- en achtertuin zijn zwaar verwaarloost, iets waar wij als buren ook erg veel hinder van ondervinden. Wat er binnen gebeurt vinden wij uiteraard ook heel erg, maar buurman doet niet open en wl het er niet over hebben (ik heb hem geprobeerd aan te spreken om hulp te bieden), hij zegt dat het allemaal wel mee valt, maar dat hij gewoon geen zin heeft om alles te onderhouden. Nu zag ik vorige weer een heuse rat uit zijn tuin komen....nee, geen muis maar een heuse joekel van een rat. Gisteren liep ik op de dag langs zijn huis en zag tussen zijn raam en luxaflex honderde brom vliegen! Nu, eerder hebben wij bij de wijk agent aangegeven dat de tuin zwaar verwaarloos is, echter is het eigen grond en dus claimt deze dat hij er niets aan kan doen behalve langs gaan om met de buurman te praten. Buurman doet niet open en dus gebeurt er niets. Maar nu ik die liegen en rat heb gezien ga ik me afvragen of dit niet een begin voor de "volks gezondheid" gaat worden...kortom, tot wie kan ik mij wenden om deze situatie te laten stoppen. Burman is echt aardig hoor, maar er valt gewoon niet doorheen te komen. Hij doet er alles aan om zichzelf nog enigzins toonbaar te houden om naar zijn werk te gaan, maar de rest is 1 grote puinhoop. Ik vnd het moeilijk omdat ik hem ook niet voor zijn hoofd wil stoten, maar aan de andere kan als er nu ook ratten door komen...

Tot wie kan ik mij wenden en in hoeverre kan ik hier als "buitenstaander" mee bemoeien. Iemand een suggestie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

24-09-2012 om 14:15

Lastig

Een collega van mij is heel lang bezig geweest met haar buurman die heel veel huisdieren had en zijn huis liet vervuilen, waardoor zij allerlei ongedierte in haar huis kreeg. Er zijn verschillende gesprekken geweest met de wijkagent, maatschappelijk werk en iemand van de gemeente, maar er kon niet daadwerkelijk iets gedaan worden omdat buurman tegen was. Uiteindelijk is er pas iets gedaan toen hij ook een stel eenden in zijn kippenhok had opgesloten (die zijn beschermd). Op last van de dierenbescherming zijn toen alle dieren weg gehaald, en is het huis professioneel ontsmet. De man woont er nog steeds, dus het is maar de vraag of het nu netjes blijft.

Wijkagent

Ik zou toch nog eens een praatje maken met de wijkagent, en vragen of hij/zij eventueel wat tips heeft hoe je dit kunt aanpakken. Maak eventueel foto's van de vliegen op het raam en de tuin, dan sta je eventueel later sterker.

Zeker als ook de volksgezondheid in het geding is, zou ik wederom toch met de wijkagent overleggen.

Het groeit je buurman boven zijn pet en dat is heel triest. Hulp aanvaarden is een grote schaamte, maar ja, hoe los je zoiets op.

Heeft de beste man geen familie die je zou kunnen benaderen? Maar dan nog, eerst nog eens een keertje de wijkagent.

Succes!

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

24-09-2012 om 22:29

Hopelijk heb ik het mis

Gisteren zag je vliegen. Wanneer heb je je buurman voor het laatst in levende lijve gezien? Je zegt dat hij niet open doet, en in combinatie met de vliegen en het al verlopen huishouden heb ik opeens een beeld van een buurman die dood in huis ligt...

Hopelijk heb ik het mis, maar het was het eerste dat ik dacht toen je zei dat buurman niet open doet en dat er vliegen zijn.

Adama

Adama

24-09-2012 om 22:57

"tuin verwaarloosd"

" De voor- en achtertuin zijn zwaar verwaarloost, iets waar wij als buren ook erg veel hinder van ondervinden."

Wat voor last kun je nou hebben van een verwaarloosde buurtuin?! En dan ook nog twee huizen verderop! En dan bedoel ik niet een tuin met heel veel huisdieren er in, dat is geen verwaarlozing maar juist een teveel aan overlast bezorgende activiteit. Volle vuilniszakken in de tuin, dat is vies, daar kun je wat van zeggen (of aanbieden om ze op straat te zetten op vuilnisbakken dag). Maar verder... wat bezorgt jullie dan zo'n overlast?

Weet je wat ik overlast vind? (Overmatig) elektrisch klussende buren, elektrisch schuren, boren, zagen, hogedrukspuiten, en, het ergste van al: bladblazen. Vaak overbodig ook nog. En milieu-onvriendelijk.

En ik ben het met Rode Vulpeninkt eens: dat is ook waar ik aan denk...

Je aandacht moet naar de man uitgaan, medemenselijkheid of zoiets, niet naar zijn huis of tuin. Dat is terecht privé. Ik moet er niet aan denken dat men zijn "schoonmaakidealen" aan een ander kan opleggen. Trouwens, hier op OOL beschouwen velen het verhogen van de vuildrempel als een grote deugd.

O ja, en hier in de stad zie ik ook af en toe een rat lopen. Nooit last van. Zolang zo'n rat niet binnenkomt... Ze worden trouwens opgegeten door reigers.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2012 om 01:02

Oh jakkes ja

Net als Rode Vulpeninkt vond ik de vliegen ook alarmerend. Alleen daarom al zou ik vragen of de politie een kijkje wil nemen.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2012 om 01:11

Adama

De voor- en achtertuin zijn onderdeel van de verslonzing van de buurman. Daar kun je niet alles aan ophangen en ik geloof ook niet dat 100%mama dat doet. Ik haal uit het verhaal van 100%mama juist dat ze zich zorgen maken om de man, maar dat zijn manier van leven meer en meer overslaat naar zijn omgeving. Als er stank uit de tuin komt (ik doe een gooi) en er zijn ratten gesignaleerd en ramen voor vieze vliegen, dan is dat reden tot zorg. Niet alleen voor het welzijn van de buurman, maar ook voor de bewoners van de huizen ernaast.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2012 om 01:12

Ramen vol vieze vliegen

moest het zijn.

krin

krin

25-09-2012 om 09:39

Die rat

Wij hadden hier laatst ook een rat in de tuin. Dood, weliswaar, want hij was een kat tegengekomen, maar ze lopen hier dus wel rond. Ratten zitten overal, ze gaan ons samen met de mieren overleven, schijnt het. Zolang je geen nest binnen hebt, hoef je er ook niets aan te doen.
Dat raam vol vliegen zou me wel zorgen baren, ja. Als buurman niet zelf het loodje heeft gelegd, kan het wel dat er iets anders binnen ligt waar vliegen uitkomt, en dat is vooral voor buurman niet gezond.
Er is vaak een meldpunt voor dat soort dingen (waar niet voor, tenslotte). Bij de gemeente, en dat heet dan iets als meldpunt 'Zorg en Overlast' of 'Bezorgd'.
Zoals deze: http://www.ggdmn.nl/themas/zorg-en-overlast/meldpunt-zorg-en-overlast.html
Misschien kun je zoiets bellen en vragen wanneer je je echt zorgen moet gaan maken.

100%mama

100%mama

25-09-2012 om 11:13

Precies

Adama, als je het stukje wat zorgvuldiger gelezen zou hebben dat zou je tot de conclusie gekomen zijn dat ik me inderdaad meer zorgen maak om mijn buurman. Ik vind je reactie behoorlijk overdreven, alsof ik niet mag zeggen dat ik geen last heb van een stukje onkruid wat nu tot een boom is gegroeit van 4 meter hoog! Sorry, maar daar ondervind ik zeker hinder van ja! Om je maar een voorbeeld te geven...buiten het feit dat het een hoekwoning betreft en dus ook de brandgang ernstig hinder ondervind door de overhangende extreem grote onkruidplanten!

Anyway, de buurman leeft nog goddank. Hij gaat dagelijks naar zijn werk en het rare is dat hij er zelf wel redelijk verzorgt uitziet. Het doet hem dus wel iets lijkt mij en daarom denk ik ook dat de hele situatie hem boven het hoofd is gegroeit. Ik kan mij voorstellen dat hij nu de boel niet meer overziet...maar ja, hoe help je iemand.Ik heb hem een paar keer aangesproken, eerst koetjes en kalfjes "hoe gaat het buurman.." en daarna toch de link naar hulp gegeven. Ik begrijp dat hij zich schaamt, ik denk dat de binnenkant heel heel heel erg is. Maar hoe maak je iemand duidelijk dat het echt pure hulp is en niet een bemoeienis van de buren. Ik zou liegen als het ons ook ten goede kwam, maar in de 1e plaats vind ik het onmenselijk dat iemand zo moet leven, wiens schuld het ook is...

Inmiddels heb ik de wijkpost aangeschreven in de hoop dat zij iets kunnen betekenen. Ik ga ook zeker even op de site's kijken die me hier zijn aan geraden. Bedankt alvast he!Super!

100%mama

100%mama

25-09-2012 om 11:18

Buiten het feit

dat ik me dan weer absoluut niet erger aan klussende, bladblazende,borende, zagende, hogedrukspuitende buren...dan moet je op een hutje op de hei gaan wonen...t is maar waar iemand zijn gens ligt.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

25-09-2012 om 19:08

Ik begrijp je wel

Ik zie je niet als een vervelende buurvrouw, maar als iemand die zich oprecht zorgen maakt om het welzijn van de buurman en ook je eigen leefomgeving. De verwaarloosde tuin heb je inderdaad te accepteren (helaas, want doorwoekerend zevenblad en winde is geen pretje), maar als er sprake is van ratten wordt het een ander verhaal.
Mijn twee centen: deze man is het meest gebaat bij hardnekkige bemoeizorg. Want uit zichzelf zal hij geen hulp zoeken. Waarom, dat weet ik natuurlijk niet (wil niet, schaamt zich, ziet geen probleem, het kan van alles zijn).
En ik weet ook niet in welke mate jij dat als goedbedoelende buur kan doen. Maar mogelijk lukt het sommige mensen om door die muur heen te breken. Op welke manier, dat hangt van die man af. Misschien iemand die heel doortastend en rechtstreeks zegt "zo kan het echt niet langer" of zoiets. Of jij dat kan, weet ik niet (ik zou het heel moeilijk vinden). En hoe hij reageert weet ik natuurlijk ook niet.
Eigenlijk zou je zoiets moeten hebben als een televisieprogramma als "hoe schoon is jouw huis", dat de confrontatie aangaat (liefst zonder veroordelingen of "hoe heb je het zover laten komen", dat soort trappen-na staan me erg tegen). Liefst zonder camera ook. Iemand (of een team) die wél een figuurlijke voet tussen de deur kan krijgen, die rechtstreeks de confrontatie aan durft te gaan op de juiste manier, iemand die niet tegenover die man gaat staan, maar náást hem, en van doorzetten en aanpakken weet (ik vind zoiets heel knap!).
Wat Vic zegt lijkt me de eerste stap: wijkagent, maatsch.werk, gemeente. Misschien de GGD? Benadrukken dat er massa's vliegen zijn (eventueel een foto maken als buurman niet thuis is), dat er ratten zijn, dat je je ernstig zorgen maakt, ook voor jullie zelf. Laat die tuin erbuiten, want daar kunnen ze niks mee. Met ratten en vliegen mogelijk wél, zeker als die rat de tuin uit kwam.
En mochten ze dan nog niet al te gung ho zijn, benadruk ook dat je je steeds meer zorgen maakt (volksgezondheid, ja) en dik het eventueel wat aan (ratten in jullie tuin, ook last van vliegen), soms is dat helaas nodig. Zó kan het in ieder geval niet door blijven gaan.
En in het uiterste geval misschien toch contact zoeken met zo'n televisieprogramma? Ook al is er een camera bovenop, ik vind dat ze daar tegenwoordig heel netjes mee omgaan (al blijft het natuurlijk ramptoerisme-televisie) met allerlei teams, ook psychische begeleiding en zo.
Sterkte, ook voor die man, want ik vind zoiets altijd zo in en in triest!

Bemoeizorg

Rode vulpeninkt, ik geloof meteen dat je het goed bedoelt, maar de schrik slaat me wel een beetje om het hart bij jouw aanpak hoor. Tv erbij? Feiten aandikken om de boel maar gesaneerd te krijgen? Daar zou ik het toch erg benauwd van krijgen hoor!
n@nny

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

25-09-2012 om 19:59

N@nny

Niet overdrijven. Die tv is de aller-aller-allerlaatste mogelijkheid.
En helaas, soms moet je feiten aandikken als je ziet dat iemand in de problemen komt, om erger te voorkomen. Niet alleen maar uit eigenbelang (rat in je tuin!), maar ook omdat het me verschrikkelijk lijkt om machteloos te moeten toekijken hoe diep iemand is gezakt, en nog verder aan het zakken is. Dat doe je niet meteen bij de eerste melding natuurlijk, alleen als je tegen een starre muur aanloopt terwijl het niet bij één rat blijft.
Die tv, dat vind ik echt een uiterst redmiddel, en dan alleen als de situatie echt heel erg onhoudbaar is geworden en niemand (ook de instanties) iets kan of wil doen.
Ik dacht dat ik dat ook duidelijk had geschreven. Eerst maatschappelijk werk, wijkagent, GGZ of gemeente. En alleen als de ratten echt over je voeten vliegen, buurman onbereikbaar blijft en geen enkele instantie geeft thuis, dan zou ik mogelijk beginnen te overwegen (hoor je hoe voorzichtig ik het zeg?) verder te kijken.

Ik overdrijf niet, ik houd er alleen een andere mening op na. TV zou voor mij nooit een redmiddel zijn, ook niet in het uiterste geval. Ik vind het onder alle omstandigheden ongepast om onschuldige mensen voor de camera te drijven, zonder ook maar enig oog voor hun privacy. Aandikken van feiten idem dito.
En als ik terugkijk op de feiten zoals die omschreven zijn, dan vallen die volgens mij nog best mee. De man heeft werk en is zelfs in staat om zich hiervoor toonbaar te kleden. Kortom: decorum en sociaal gedrag zijn nog aanwezig. Ik ken wel ergere gevallen...
n@nny

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

26-09-2012 om 16:08

N@nny

Ja, het scheelt zeker dat deze man nog decorum heeft. Ik merk dat ik eigenlijk meer in algemeenheden dacht, een algemene verloedering. En zo ver is het, gelukkig, nog niet, daarin heb je absoluut gelijk. En ik hoop echt dat het niet verder af zal zakken en dat deze man één of andere vorm van hulp zal aanvaarden.

100%mama

100%mama

27-09-2012 om 12:16

Valt mee?

Mwha, persoonlijk vind ik het niet meer meevallen als je huis vol zit met vliegen en dan bedoel ik niet 10 vliegen, maar een raam kozijn wat zwart ziet van de vliegen...maar da's persoonlijk hoor....

Goed, tv vind ik ook wat ver gaan, eigenlijk puur om het feit dat ik vind dat je iemand dan echt te kijk zet. Mijn bedoeling is niet hem te kijk zetten, maar te helpen. Inmiddels heb ik de wijkagent aangeschreven (die niet reageerd, hoe triest), maar vanochtend heb ik het ggd gesproken en is er een melding gemaakt. Voor nu is het afwachten.

Zelf door hem heen komen hebben we geprobeerd, echter valt het allemaal wel mee en is hij er niet aanspreekbaar over. Aan de andere kant is hij dankbaar als we de tuin vrij maken van onkruid aan de voorkant. Ik denk dus, maar ja zeker weten doe je dat nooit, dat hij wel hulp wil...de tuin is veilig voor hem om hem daar mee te helpen, maar ik denk dat hij zich schaamt voor wat er IN het huis loos is en daarom geen hulp durft te aanvaarden....Dank jullie voor de info!

Tirza G.

Tirza G.

27-09-2012 om 16:03

Een raam vol vliegen

Is goor en ziet er goor uit, maar dat kun je zomaar ineens hebben. Zelfs ik heb het wel eens gehad (nou, en dat wil wat zeggen, ik duld niks kleiner dan een muis in mijn huis). Na een vakantie, er was een of andere vogel doodgegaan in de ventilatiepijp. Ik deed de deur van de WC open en zwoessssssss een hele zwerm vliegen zo in een keer de gang in, op het raam van de voordeur. Brrrrr.

Tirza

Vreemd

Waarschijnlijk ligt er wel iets (muizen, rat, kat) dood te wezen in het huis van je buurman. Ik denk wel dat je de wijkagent moet inlichten hierover, zodat hij/zij eens binnen kunnen kijken bij de buurman.

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2012 om 07:24

Tirza ot

Hier was een rottend aardappeltje in de berging genoeg..brrrr...

100%mama

100%mama

28-09-2012 om 14:09

Tirza

Ik snap wat je bedoeld, maar dit is niet zomaal een paar vliegjes buiten het feit dat we van de situatie afweten he. De druppel zijn de vliegen, de aanleiding bestaat al jaren. Het is zeg maar nu alles in 1...

De wijkagent geeft geen gehoor. Reageert niet op mail en belt niet terug. Nu hebben we in de wijk niet zo'n hoge pet van deze wijkagent, maar nu helemaal niet meer. Jammer ook, want zie hem normaal altijd wel een paar keer fietsen en nu...ben ik hem de hele week al kwijt haha, zal je net zien! Goed, bij meldpunt bezorgd zijn ze ermee bezig dus we wachten af!

100%mama

100%mama

01-10-2012 om 11:49

Hahaha

oei dat geeft gedachte he....nee hoor, stont toevallig belde hij vrijdag...jammer genoeg terwijl ik aan het werk was....hopelijk krijgen we hem vandaag te spreken!

Tirza G.

Tirza G.

01-10-2012 om 16:51

Hou je ons

Op de hoogte, 100%mama?

Tirza

100%mama

100%mama

02-10-2012 om 11:05

Tuurlijk en

Inmiddels de wijkagent gesproken...ik kan nu niet zeggen dat we daar wat mee opgeschoten zijn, wat een ****. Zijn letterlijke woorden waren "tja, vanuit de gemeente kan ik hier geen aktie op ondernemen, het is geen levensbedreigende situatie". Waarop ik zeg "ja, dat is ook een nette manier om te zeggen dat je liever je hoofd omdraait"....Ik heb hem gevraagd naar zijn sociale kant, of die er nog wel zat tegenover je medeburger. Moet zeggen dat hij daarna wel bijdraaide. Later belde hij me terug om te zeggen dat de melding die ik heb gemaakt bij het meldpunt bezorgd in behandeling is genomen en dat nu het "plan van aanpak" bepaalt wordt. Er wordt iig wat mee gedaan dus daar ben ik al blij mee. Weer een stapje dichter bij de hulp voor buurman en dat is wat ik zo graag wil bereiken he...hulp!

Tirza G.

Tirza G.

03-10-2012 om 23:11

Aha

Nou, dat is dan toch een stapje. Goed van je!!

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.