Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vervolg colportage

Ik startte eerder een draadje over colportage betreffende containerreiniging: http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?actueel=0&archief=1&thread=177419&forum=26&post=2923808

Ben vooralsnog niet klaar met die oplichters. Ze bleven maar aanmaningen sturen. Zojuist was ik het zat en wilde ik wel eens horen waarop ze dat nu baseren. Krijg ik een vrouw aan de lijn, die pas na aandringen haar naam wil zeggen (probeert ook nog eerst weg te komen met alleen voornaam). Vervolgens zegt ze dat er een bon is ingevuld aan de deur, met mijn handtekening. Ik zeg: dat kan niet, ik teken nooit iets aan de deur. Zij houdt vol dat-ie er is, want anders stond ik niet in het systeem. Ik zeg: laat maar zien. Oké, ze stuurt hem op, en als de handtekening niet overeenkomt met de mijne, mag ik een kopie van mijn legitimatie opsturen!! Geen haar op mijn hoofd, ik ben niet degene die moeite moet doen om aan te tonen dat ik niks van ze hoef! Bovendien vertrouw ik ze voor geen cent met mijn gegevens. Nou kunnen er 2 dingen gebeuren: er komt geen bon en ik ben geen stap verder. Of er komt wél een bon, met een valse handtekening. Ik neem aan dat ik daarvan aangifte kan doen bij de politie? Valsheid in geschrifte? Hebben jullie nog tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

06-12-2012 om 14:21

Ik heb iets vergelijkbaars

Iemand heeft mij opgegeven voor een c&z mediapakket. Verkeerde leeftijd kinderen, verkeerde geboortedatum, verkeerde bankrekeningnummer en verkeerde handtekening. De eerste keer dat ik iets van het bedrijf hoorde was een aanmaning. Uiteindelijk hebben ze de boel uit handen gegeven aan een incassobureau.
Je bent niet verplicht een kopie van je ID op te sturen (sterker nog, het mag niet eens), als er een deurwaarder komt kan je het ID laten zien ter vergelijk maar er mag geen kopie gemaakt worden.
Ik heb tegen de meneer van het incassobureau gezegd dat hij het maar moet laten voorkomen. Laat ze er een civiele zaak van maken.
Dat zou ik in jouw geval ook doen, de bewijslast ligt bij hen. Wij eist, bewijst.

Rosa van der Zanden

Fransien

Fransien

06-12-2012 om 15:27

Aangifte doen?

Misschien is dat iets? Deze lui weten duidelijk van geen ophouden... Misschien is dit iets voor werk, recht en geld, daar lezen regelmatig juristen mee.

Anneque

Anneque

08-12-2012 om 14:41 Topicstarter

Nog niets ontvangen

Aha, ben verplaatst. Misschien dat hier nog iemand een tip heeft? Ik heb in elk geval nog geen bon met handtekening ontvangen. Ben er bijna benieuwd naar, of ze dat idd durven te flikken.
Rosa,
Word jij daar niet zenuwachtig van, dat zo'n zaak misschien voorkomt? Schandalig ook, wat jou gebeurd is!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

08-12-2012 om 17:49

Anneque

Ik werd wel wat zenuwachtig maar heb een nuchtere man én een zwager die advocaat is. Dat scheelt wel moet ik zeggen. Laat nooit een kopie van je id maken, op internet kan je makkelijk uitzoeken wie dat wel en niet mag.

Anneque

Anneque

19-12-2012 om 12:34 Topicstarter

Is dit valsheid in geschrifte?

Inmiddels heb ik de bon ontvangen. Het is een contractje met het bedrijf, op naam van mijn man (ik heb een andere achternaam maar dat weten ze niet , en een valse handtekening. Ze durven wel zeg. Gelukkig lijkt hij in de verste verte niet op die van een van ons. De begeleidende brief maakt eea nogal troebel: mij wordt verzocht "dit kopie voorzien van uw handtekening, of een kopie van uw identiteitsbewijs, aan ons te retourneren".
Ik neem aan dat dit (die bon an sich) valsheid in geschrifte is? En dat ik hiervan aangifte kan gaan doen? Zitten daar nog risico's aan? (ik denk aan rechtszaak waarin ik voor kosten moet opdraaien). Dit is een van mijn eerste schreden op het juridische pad...

Fransien

Fransien

19-12-2012 om 13:39

Even langs de politie lopen?

Gewoon binnenlopen, je briefwisselingen meenemen en deze bon, legitimatiebewijs van jezelf en liefst ook eentje van je man en gewoon voorleggen. Als het goed is kan de politie-agent van dienst de officier van justitie bellen om advies en dan weet je direct of je een zaak hebt of niet. Het mooie daarvan is dat het je geen cent kost. Het enige risico wat je loopt is dat de agent geen verstand van valsheid in geschrifte heeft (mijn boerenverstand zegt dat je helemaal gelijk hebt en dat dit valsheid in geschrifte is).
Ik hoop dat er nog een paar juristen reageren.

Vic

Vic

19-12-2012 om 13:48

Delictsomschrijving

Als ik het wetsartikel lees, kan ik niet met zekerheid zeggen of dit geval onder de omschrijving valt. Er is in ieder geval sprake van oplichting, maar misschien ook valsheid in geschrifte. Wat het precies is doet er niet zoveel toe, dat ze fout bezig zijn is wel duidelijk. Ik zou zeker aangifte doen.

Artikel 225 Wetboek van Strafrecht

Hij die een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken, wordt als schuldig aan valsheid in geschrift gestraft, met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.

2

Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk gebruik maakt van het valse of vervalste geschrift als ware het echt en onvervalst dan wel opzettelijk zodanig geschrift aflevert of voorhanden heeft, terwijl hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat dit geschrift bestemd is voor zodanig gebruik.

3

Indien een feit, omschreven in het eerste of tweede lid, wordt gepleegd met het oogmerk om een terroristisch misdrijf voor te bereiden of gemakkelijk te maken, wordt de op het feit gestelde gevangenisstraf met een derde verhoogd.

nathalie

nathalie

19-12-2012 om 19:28

En als

je nou eens helemaal niks doet? Gewoon die aanmaningen in een mapje stoppen en afwachten? Je hebt ze allang verteld dat jij niks hebt getekend. Waarom zou jij er tijd en moeite in moeten gaan stoppen? Net wat Rosa zegt, wie eist bewijst. Laat ze maar opkomen als ze iets van je willen.

Anneque

Anneque

19-12-2012 om 20:46 Topicstarter

Nathalie

Ja, zo dacht ik er eerst ook over, vooral omdat ze toen alleen nog maar onbeschoft waren. Nu vind ik het een ander verhaal: de juffrouw die aan mijn deur heeft gestaan, heeft een valse handtekening onder een "contract" gezet, met mijn mans naam eronder. Ik wil niet dat ze daar zomaar mee wegkomen. Hoeveel mensen naaien ze misschien wel niet op die manier? Mijn oma zou zich doodschrikken en gewoon betalen. Ik word er eigenlijk steeds bozer over.
Als ik kijk naar de delictomschrijving (dank Vic), valt dit vlgs mij wel onder lid 1. Ja, ik ga wel aangifte doen. Of idd eerst ff bellen met de politie.

Fiorucci

Fiorucci

19-12-2012 om 22:04

Zeker doen

Ik zou zeker ven naar het politiebureau gaan. Wat je er waarschijnlijk ook mee bereikt: men zal ook je stadsgenoten op de hoogte brengen via twitter of de plaatselijke krant, dat dit gaande is. Dat alleen is dus al een hele goede reden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-12-2012 om 22:27

En ook even de gemeente informeren. Die willen dan ook nog weleens een waarschuwingsberichtje naar buiten brengen.

Ja en ja (en nee)

Ja, dit is valsheid in geschrifte, ja, het is een goed idee om aangifte te doen en nee, dit kan niet leiden tot kosten voor jou.

Even uitleg: die aangifte is inderdaad nuttig om de politie op het spoor van deze ellendelingen te zetten, maar het heeft ook nog een bijkomend nut: als ze wel een zaak tegen je zouden beginnen is een kopie van die aangifte ook weer een beetje een onderbouwing van jouw verhaal.

Ik verwijs naar een eerder draadje: de politie is verplicht je aangifte op te nemen. Dat lijkt niet iedere agent te weten, maar zo nodig zou ik beleefd maar wel duidelijk blijven aandringen. Het inlichten van gemeente en/of plaatselijke krant lijkt mij daarnaast ook zeer nuttig, inderdaad om anderen te waarschuwen.

En nee, dat kan niet leiden tot een rechtszaak met kosten voor jou. Een aangifte kan leiden tot vervolging en een strafzaak, maar daar heb jij verder niks mee te maken en dat kost je ook niks. De enige zaken die kosten kunnen meebrengen zijn civiele procedures - dus tussen burgers of tussen burgers en bedrijven - maar dan hebben we het dus over de zaak die deze oplichters tegen jou zouden moeten aanspannen. En die kan je inderdaad met een gerust hart afwachten, want het lijkt me dat je daarin niet zoveel te vrezen hebt (als je er maar wel aan denkt, mocht het zover komen, dat je tijdig reageert)

Groeten,

Temet

Anneque

Anneque

20-12-2012 om 10:06 Topicstarter

Dank allen

Heb gebeld met de politie, de agente was het direct met me eens dat ik hiervan aangifte moest doen. Morgenochtend ben ik de eerste.
Zal idd ook de gemeente nog even inlichten.

Toch de reiniger nog inlichten?

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de reiniger te goeder trouw is, en de dame aan de deur de oplichter is? Misschien werd ze wel per klant/contract betaald?

Neemt niet weg dat het verhaal niet klopt, maar ik zou er nog een telefoontje of briefje aan wijden om aan te geven dat het niet jullie handtekening is, dat je geen kopie id op gaat sturen, dat je verwacht dat alles netjes afgehandeld wordt. De aangifte wel doen maar ook het bedrijf nog inlichten over je bevindingen.

Anneque

Anneque

20-12-2012 om 11:53 Topicstarter

Nou kweeniehoor

Het heeft in een bui van opperst fatsoen door mijn hoofd geschoten, maar 'k heb er geloof ik niet zo'n zin in. Ik ben zo onbeschoft behandeld, ook aan de telefoon. Dat mens wilde haar naam niet zeggen; kreeg eerst alleen voornaam, toen na aandringen achternaam, onverstaanbaar, heb het haar moeten laten spellen. En dan de insinuatie dat ik lieg ("jawel, we hebben een bon met uw handtekening, kan niet anders"), nee. Bah.
En misschien hebben zij de handtekening niet vervalst, maar ze zijn natuurlijk wel verantwoordelijk.

Anneque

Anneque

21-12-2012 om 15:42 Topicstarter

Politie

Nou, heb aangifte gedaan. Was nog een heel karwei voor zo'n akkefietje. Heb de hele ochtend op 't politiebureau gezeten. Politieagenten raadden me aan geen contact meer op te nemen met het bedrijf in kwestie (mochten ze plotseling hun keutel intrekken maakt dat mijn zaak niet sterker was 't argument). Verder informeren zij de gemeente en komt er een stukje in het plaatselijke blad. To be continued.

stukje in

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.