Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dorien

Dorien

11-03-2016 om 16:49

Verse ambtenaar

Hier hoeft niets mee, gewoon even een verhaal voor een lach of een traan, mag je zelf weten.
Mijn bedrijf is onlangs overgenomen, personeel mocht gelukkig voor een groot deel mee en nu vallen we onder een overheidsinstelling. Da's nog wel even wennen...
Ik krijg een kleine woonwerkverkeervergoeding, wel 1,31 per maand. Vast. Elke maand hetzelfde. Dat komt niet vanzelf, nee daarvoor moet ik een formulier uitprinten en invullen, en dat op de fiets naar het plaatselijke hoofdkantoor brengen om het in het postvak van mijn manager te leggen. Die kijkt ernaar, tekent het af en stuurt het naar hoofd-hoofdkantoor waarna het op mijn salarisstrook gezet kan worden.
Het leuke is dat dat gefiets naar het managerspostvak als dienstreis geldt, en daarvoor krijg ik dan ook weer een euro zodat mijn reisvergoeding maandelijks 2,31 wordt, yes!!! Daarvoor is er wel geprint, ingevuld, gefietst, gekeken, afgetekend, opgestuurd, toegevoegd maar who cares.
Ik zat dat aan tafel te vertellen en mijn puberzoon keek van onder zijn wenkbrauwen naar me en zei, ambtenaren zeker? Inderdaad ja.
Ook op andere fronten merken we dat, collega's die gewend waren gewoon zelf even iets te regelen komen nu allerlei rompslomp tegen, eentje verzuchtte tegen mij: zooo traaaag, iedereen moet er eerst zijn eigen plasje overheen doen...
Ik ben nog in de fase dat ik een beetje worstel om me niet te laten frustreren, want dat heeft geen zin natuurlijk. Maar zoals ik al zei wennen is het wel, om me aan dit tempo en deze werkinstelling aan te passen. Gewoon maar de humor er van blijven inzien, hakuna matata!

Gemeenteambtenaar

Gemeenteambtenaar

11-03-2016 om 17:22

Grappig om te lezen

Dit klinkt als een gemeente 15 jaar geleden.
Op mijn werk worden vergoedingen of parafen van een leidinggevende allemaal digitaal geregeld. Je vult via intranet een formulier in voor een reiskostenvergoeding, een training die je wil volgen, een mobiele telefoonaanvraag, etc , mijn leidinggevende krijgt dat formulier digitaal in zijn postvak, zet digitaal een paraaf waarna de aanvraag bij de juiste regionale afdeling belandt om te regelen dat mijn reisvergoeding op mijn salarisafschrift komt, de training aangemeld wordt of mijn telefoon verzonden.

De besluitvorming kan inderdaad anders gaan. Daarin zul je je weg moeten vinden. Ik regel heel vaak iets direct, zonder dat iedereen daar zijn plasje over moet doen. De kunst is soms om iets wel te melden zodat die persoon ervan weet maar dan hoef ik geen toestemming te vragen. Dat zal niet direct lukken maar wel als er vertrouwen ontstaat.
Sommige acties zijn gebonden aan regels/wetgeving en dan moet je je daarop aanpassen. Een gemeente wordt door allerlei mensen en instanties zeer kritisch gevolgd. Daarom zijn er veel procedures.

Een dienstreis per fiets vergoed krijgen, daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik krijg soms een vergoeding voor reiskosten maar naar een eigen kantoor hoort daar niet bij.

Zit je misschien in de thuiszorg?

Of..

In Belgie?

Per maand 1,31?

Dus 7 cent per dag? Daar zou zelfs ik niet zo veel moeite voor doen, zonde van mijn tijd.
Een vergoeding van 1,31 per dag klinkt wel logisch, ik vermoed dat er ergens een fout zit?

Dorien

Dorien

11-03-2016 om 22:21

Ja wil40

Echt 1,31 per maand. Ik woon maar een paar km van mijn werk en ik werk niet fulltime. Bij mijn vorige werkgever kreeg ik geen woonwerkvergoeding en dat vond ik ook prima. Nee voor het geld hoef ik die moeite niet te doen, maar ik vind het geen moeite en ik doe het juist wel, omdat het zo grappig is, zo echt 'wat je altijd hoort over ambtenaren is dus waar.' En niemand die dan bedenkt dat dit misschien anders moet en kan, want tja zo zijn nu eenmaal de regels.
De situatie komt ook omdat ik met een paar collega's in een dependence(je) zit zonder interne post, dat is verder nergens vandaar dat ik lijfelijk naar het hoofdkantoor moet 2 km verderop. En van kantoor naar kantoor = dienstreis, en als je dat op de fiets doet dan krijg je zo rond een euro per dag, of je nou 500 meter fietst of 20 km.

Dienstreis.

Dat wegbrengen mag dus onder werktijd, maar dan combineer je waarschijnlijk het inleveren van je kilometerregistratie met andere papieren?

Het klopt dus echt, 1,31 per maand. Nou ja, wie het kleine niet eert.....

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-03-2016 om 22:46

Fietsvergoeding

Bij ons is de fietsvergoeding 0,19 euro per kilometer als het woon-werk is, en 0,38 voor dienstreizen. Ik weet alleen niet of je voor woon-werk ook een fietsvergoeding krijgt als het minder dan 10 km enkele reis is. Dan krijg je met de auto namelijk geen vergoeding.
Bij ons (rijksoverheid) gaan declaraties al jaren elektronisch, maar ik herken het gedoe wel van 'vroeger'.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-03-2016 om 11:57

is niet typisch overheid hoor

Ik ken vrij veel overheidsinstelling 'van binnenuit' en jouw situatie is voor mij niet herkenbaar. Ik ken wel van een zorgorganisatie, waar het ongeveer op die manier is geregeld.

Het zegt vooral iets over jouw nieuwe werkgever en niet over 'de overheid'. Je kunt het niet veralgemeniseren.

Dorien

Dorien

12-03-2016 om 12:09

Goede aanvulling ijsvogeltje

Dat zal ook wel zo zijn hoor. Het is het verschil met de vorige organisatie dat ons nu opvalt, en er is door het nieuwe bedrijf nogal de nadruk gelegd op ons nieuw verworven ambtenaarschap, dat is blijkbaar erg belangrijk (bij alles wat je doet, bedenk goed, Jullie Zijn Nu Ambtenaar!). Dan ben je (te) snel geneigd het een aan het ander te linken. Wij vinden sommige dingen nogal hilarisch en dan roepen we weer tegen elkaar jawel, We Zijn Nu Ambtenaar! Terwijl dat er mogelijk niets mee te maken heeft.

Imogen

Imogen

12-03-2016 om 13:09

apart

'Mijn bedrijf is onlangs overgenomen, personeel mocht gelukkig voor een groot deel mee en nu vallen we onder een overheidsinstelling. Da's nog wel even wennen...'

De meeste overheidsinstellingen stoten juist afdelingen en taken af door ze te privatiseren of in een GR onder te brengen. Ik hoor nooit dat een bedrijf juist wordt overgenomen door de overheid.

Moni

Moni

12-03-2016 om 13:27

Volgens mij de schoonmakers bij het rijk

Begin februari is dat besloten. Ze worden nu nog ingehuurd.
Ze komen volgend jaar in dienst bij het rijk en worden dan ambtenaar. Ze vallen dan onder de Rijksschoonmaakorganisatie

Imogen

Imogen

12-03-2016 om 16:48

Moni

'Ze vallen dan onder de Rijksschoonmaakorganisatie'

Ja, dat is ook zo! Maar dat kan het niet zijn, het rijk is allang digitaal als het om reiskostendeclaraties en loonadministratie gaat.

Moni

Moni

12-03-2016 om 17:04

Het gaat pas volgend jaar in

daardoor wist ik al zeker dat dit het niet kon zijn.
Anders had ik het niet gemeld. Dorien meld waarschijnlijk bewust niet waar ze werkt.

Imogen

Imogen

12-03-2016 om 18:53

snap ik

maar het blijft een raar verhaal. Vooral dat ze het formulier op de fiets naar het plaatselijke hoofdkantoor moet brengen om het in het postvak van mijn manager te leggen. Ik ken geen overheidsinstellingen zonder interne post-regeling of scan-apparaat.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

12-03-2016 om 19:11

Fax

Waar ik werk wordt tegenwoordig nog steeds vaak gebruik gemaakt van de fax. Ik kom bij bedrijven waar ze die niet eens meer hebben. Interne post is bij ons ook wegbezuinigd. Naar andere vestigingen moeten we het met de reguliere post sturen of rondleuren om te vragen of er toevallig iemand heen moet. Onze postvakjes zijn ook weg bezuinigd, alle post moet naar een centraal adres waar het wordt ingescand. Het handjevol stukken dat nog bij ons binnen komt moeten we zelf ophalen bij de collega die het in ontvangst neemt. Het is mij zelfs wel eens overkomen dat iemand stukken kwam brengen bij de receptie, en receptioniste het naar de centrale postbus heeft doorgestuurd (aan de andere kant van het land dus). Fijn staaltje eigen initiatief ;-(

Imogen

Imogen

13-03-2016 om 09:31

grappig Vesper

'Waar ik werk wordt tegenwoordig nog steeds vaak gebruik gemaakt van de fax.'

Grappig, zelfs de Raad van State beschouwd de fax niet (meer) als een betrouwbare manier van stukken verzenden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-03-2016 om 10:08

echt?

"Waar ik werk wordt tegenwoordig nog steeds vaak gebruik gemaakt van de fax."
Wat beidt de fax voor voordelen boven de mail? Ik snap echt niet dat de fax nog serieus wordt gebruikt. Ik bedoel: iedere redelijke printer annex kopieerapparaat heeft toch tegenwoordig een scan-optie die direct aan de mail wordt gekoppeld?

"bedenk goed, Jullie Zijn Nu Ambtenaar!)."
Wat vreselijk Dorien. Zijn dat dan ook allemaal mensen die, als je vraagt wat voor werk ze doen, zeggen dat ze 'ambtenaar zijn'? Ik heb dat nooit begrepen. Alsof 'ambtenaar' een beroep is ofzo. Alsof je eigen vakgebied en expertise ondergeschikt is aan het ambtenaarschap.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

13-03-2016 om 11:04

Ijsvogeltje

Ik mag pas sinds een jaar officieel zakelijk mailen. Daarvoor mochten we (eigenlijk) alleen niet-inhoudelijke mails sturen. En nu nog ben ik verplicht zakelijke contacten te wijzen op de gevaren van e-mailverkeer.

Imogen

"Grappig, zelfs de Raad van State beschouwd de fax niet (meer) als een betrouwbare manier van stukken verzenden."

Bron?

Ik werk in de juristerij en daar is de fax heel gebruikelijk. Rechtshulpverleners faxen zich een ongeluk. Rechtbanken hebben om die reden ook vaak een beperking aan het aantal pagina's dat per fax in een procedure kan worden ingediend.
De lol is namelijk dat je een ontvangstbevestiging krijgt, en dat je stukken op het nippertje kunt versturen. Het alternatief voor de verzending per fax is iha de aangetekende verzending, maar dat is traag en duur. En kan alleen tijdens de openingstijden van het postagentschap, terwijl een beroepschrift in administratiefrechtelijke zaken nog tijdig is binnengekomen als het per fax is ontvangen op 23.59 uur van de laatste dag van de beroepstermijn

Ik merk ook dat steeds meer bedrijven en instellingen de fax in de ban doen, en dat is heel vervelend. Mijn vaste adresjes ken ik wel en daar heb ik een faxnummer bij, maar als ik een bezwaarschrift per fax naar een gemeente wil sturen waar ik niet eerder een akkefietje mee heb gehad, dan zoek ik tegenwoordig vergeefs op internet naar een faxnummer

Groeten,

Temet

Egel

Egel

14-03-2016 om 13:12

maar Temet

Temet, begrijp jij waarom de juristerij daar zo aan vasthoudt? Op mijn werk staat nog een fax op het secretariaat, maar die wordt nog maar ongeveer 2x per jaar gebruikt. Ik denk dat we hem volgend jaar wegdoen. Ik heb het nummer al van de website gehaald want als iemand ons een brief wil sturen die niet gewoon (alleen) een e-mail is (of een ander document dan een brief), dan scant iemand deze naar pdf en mailt deze. Doen wij zelf ook.
Het gaat om veel internationale contacten, maar ook nationale.

Ik heb me de laatste jaren echt afgevraagd waarom een fax dan beter zou zijn, of meer rechtsgeldig, of wat dan ook. In ieder geval is het vaak minder leesbaar. Weet jij wat maakt dat precies die beroepsgroep die fax nog altijd zo belangrijk blijft vinden?

Egel

"Temet, begrijp jij waarom de juristerij daar zo aan vasthoudt? "

Om wat ik hierboven schreef. Je kan iets verzenden en krijgt direct bevestiging dat het is aangekomen. Dat gaat bij e-mail alleen als je een leesbevestiging krijgt, maar vaak is dat niet zo, en dan kan men de ontvangst ontkennen. Dat kan omdat het werkelijk niet is aangekomen, omdat het wel is aangekomen maar is ondergesneeuwd in de berg mails, of omdat het wel is aangekomen, niet is ondergesneeuwd, maar het de ontvanger beter uitkomt om ontvangst te ontkennen.
Van gewone post weet je ook nooit of het wel aankomt, de postbezorging wordt steeds onbetrouwbaarder. Het enige alternatief als het erop aankomt is aangetekend verzenden, en dat is duur en traag (en onhandig, want je moet ermee naar het postagentschap). Faxen is dus veel praktischer.

Het is de combinatie van haast en de wens naar zekerheid over de ontvangst die maakt dat de fax zo geliefd is.

Groeten,

Temet

Egel

Egel

14-03-2016 om 13:52

ah ja, begrijp ik

Ja nu je het zegt. Dat kan ik wel begrijpen ja.
Het lijkt me wel echt weer zo'n ongelooflijk flauw advocatentrucje 'ik weet niets van een mail, hij is vast niet aangekomen'. Túúrlijk!
Ze zouden de deadline misschien standaard een dag eerder moeten zetten dan deze nu is. En mailbevestigingen verplicht stellen? Zoiets. Ik denk echt dat het steeds minder voor zal komen dat alle bedrijven faxen hebben.

Imogen

Imogen

14-03-2016 om 17:06

Temet

"Grappig, zelfs de Raad van State beschouwd de fax niet (meer) als een betrouwbare manier van stukken verzenden."

Bron?

Eigen ervaring. Een appellant riep tijdens de zitting dat hij dingen écht had gefaxt (wij hadden de stukken niet ontvangen) en de Staatsraad zei toen dat dat geen goed argument was 'omdat iedereen weet dat faxen vaak storingen hebben of uit staan'.

Appellant werd vervolgens in het ongelijk gesteld.

En dit is al zeker vijf jaar geleden.

Imogen

Aha. Volgens mij als je een bewijs van juiste ontvangst kan laten zien wordt het ontkennen van die ontvangst voor de andere kant weer lastiger. Alleen de mededeling 'ik heb het toch echt gefaxt' valt natuurlijk in dezelfde categorie als 'ik heb het echt per post gestuurd'. Zeker als je het tijdens de zitting doet en zonder enige verdere onderbouwing.

Maar ik heb eerlijk gezegd zelf geen ervaring met procedures bij de RvS. Gelukkig maar trouwens, als ik de mensen mag geloven die die ervaring wel hebben

Groeten,

Temet

foutje

Ik heb het over een bewijs van juiste ontvangst, dat bestaat natuurlijk niet, maar de fax print gewoonlijk wel een verzendbevestiging uit waarin dan staat of de verzending is gelukt. Dat lukt niet als de andere kant een storing heeft of uit staat, en om die reden fungeert zo'n bevestiging in de praktijk ook als bewijs van ontvangst. Ik heb bij een collega wel gezien dat zo'n bevestiging een belangrijke rol speelde, waaruit ik afleid dat deze wel degelijk als bewijs worden geaccepteerd. Was niet bij de RvS trouwens.

Groeten,

Temet

Imogen

Imogen

16-03-2016 om 07:16

Tihama

'Maar ik heb eerlijk gezegd zelf geen ervaring met procedures bij de RvS. Gelukkig maar trouwens, als ik de mensen mag geloven die die ervaring wel hebben '

Oh? Ik heb jarenlang bij de Raad van State mogen komen, en dat beviel altijd erg goed. Ik vond de overgang naar de 'normale' rechtbank (milieuzaken) juist erg wennen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.