Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Layana

Layana

12-07-2013 om 15:22

Verkeerde reknr

Hoi iedereen,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen of tips geven.
Een paar weken geleden heb ik via een website iets gekocht en weer retour gedaan, na flink wat email en bellen waar mijn geld blijft blijkt dat (ik?) een verkeerde reknr heb opgegeven, volgens hun heb ik pech en de onbekende ontvanger heeft een meevaller van mijn geld.

Kan ik hier iets mee? Dit kan toch niet zomaar als naam en rekeningnr niet kloppen? We hebben beide rabobank en die zeiden dat hun daar niet zo heel streng op controleren.

Help

Bedankt!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

12-07-2013 om 16:18

Hebben zij je rekeningnummer niet?

Heb je eerst betaald en is het toen geleverd of ging het andersom? In het eerste geval hebben zij nl een fout gemaakt: als je iets besteld en betaald moet het geld IMO naar dezelfde rekening terug. Als je geld dan niet aankomt hebben zij ergens een typefout gemaakt.
Wanneer het andersom is, kan je denk ik het best contact opnemen met je bank. Of het bedrijf eigenlijk, zij hebben de boeking gedaan.

Rosa van der Zanden

Toke

Toke

12-07-2013 om 21:25

Bedrijf moet iets doen

Weet je zeker dat jij een fout hebt gemaakt met het rekeningnummer? Kunnen zij dat aantonen? En als jij het inderdaad verkeerd hebt opgegeven, bestaat dat andere nummer dan wel? (Niet alle nummerreeksen zijn banknummers, daar zit een codering in).
Het klinkt toch als een slappe smoes van het bedrijf, moet ik zeggen. Als het naar een rekeningnummer is overgemaakt dat maar een paar cijfers verschilt met het jouwe, dan is het toch waarschijnlijk dat dat een nummer bij dezelfde bank is. En dan is het voor het bedrijf helemaal niet zo moeilijk om het geld weer terug te halen, in samenwerking met de bank. Of je het nummer nu verkeerd hebt opgegeven, of zij hebben het verkeerd ingevuld; iemand heeft ten onrechte geld ontvangen en dat kan gewoon teruggevraagd worden door het bedrijf.
Wat je zelf kunt doen: checken of het door jou opgegeven nummer bestaat; bedrijf schriftelijk aangeven dat je het bedrag op rekeningnummer xxx nog altijd niet hebt ontvangen. Eventueel kun je de bank vragen te bemiddelen als je zelf een fout hebt gemaakt.
Overigens is het niet ongebruikelijk dat banken namen en nummers niet controleren. Het nummer moet een bestaand nummer zijn; dat wordt gecontroleerd. Mensen maken heel vaak spelfouten in namen, dat is bijna niet te controleren zonder enorme vertraging in de verwerking.

P

P

13-07-2013 om 11:45

Toke

"En dan is het voor het bedrijf helemaal niet zo moeilijk om het geld weer terug te halen, in samenwerking met de bank. "

Dat is het wel en bedrijven doen dat niet als de klant zelf de fout heeft gemaakt. Of dat hier zo is is een ander verhaal.

Brianna F

Brianna F

13-07-2013 om 13:25

Tja

Als je zelf het geld naar een verkeerde rekening hebt overgemaakt dan moet je dat geld zelf terug vragen bij de ontvanger. En als deze niet meewerkt....tja.
Ik heb het zelf een keer meegemaakt en de ontvanger was gelukkig zo goed het meteen terug te storten.

Toke

Toke

13-07-2013 om 18:10

Als alle drie partijen bij dezelfde bank bankieren is het terughalen niet zo moeilijk, dat is wat ik zei. Of dit bedrijf het in dit geval wil doen, is iets anders, maar voor de administratieve handeling maakt het niet uit of de klant een fout heeft gemaakt of een medewerker van het bedrijf.

Layana

Layana

13-07-2013 om 18:57

Beetje vaag

Ik kan niet meer achterhalen of ik of hun een fout hadden gemaakt, we hebben dezelfde bank en ik had bank dus aan de telefoon; mocht absoluut niet maar bankpersoon zei dat er niks was overgemaakt van bedrijf uit naar mijn en of de verkeerde nummer, ik mocht ook niks met deze informatie doen, hij stelde voor dat ik aan bedrijf een bewijsafschrift mocht hebben.

Ik bedrijf gebeld en die zei dat hij het moest overleggen, hij belde later terug en vertelde dat hij overleg had gehad met de directie en die zeiden dat ze het geld over gingen maken ondanks dat het fout gegaan was door mij en dat ze zelf wel met de bank gingen overleggen.

Beetje vaag maar ik hoop dat het maandag op mijn rek staat!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

P

P

13-07-2013 om 21:03

Toke

Degene naar wie het geld is overgemaakt kan een vriendelijk verzoek krijgen om het geld terug te storten.... en dan? Zie wat Brianna al schrijft.

Maar gelukkig is het hier opgelost.

+ Brunette +

+ Brunette +

13-07-2013 om 22:56

Ja, beetje vaag inderdaad

Volgens mij heeft dat bedrijf niets gedaan of zelf een fout gemaakt en hebben ze geprobeerd het op jou af te wimpelen om zelf geen geld kwijt te raken. Heb je het rekeningnummer mondeling doorgegeven en is het gesprek niet opgenomen? Dan kun je volgens mij gewoon je geld terugeisen en dat weten ze waarschijnlijk ook best.

Toke

Toke

13-07-2013 om 23:50

Dan..

Als de ontvanger het geld niet terugstort, kan een procedure volgen op grond van 'onverschuldigd betaald'. Zie: http://www.allesoverrechten.nl/particulieren/overeenkomstenrecht/onverschuldigde-betaling/

Fiorucci

Fiorucci

14-07-2013 om 11:14

Toch raar

Als ik via internetbankieren iets overmaak, en per ongeluk een nummer verkeerd intyp, krijg ik gelijk melding dat naam en nummer niet overeen komen.

amk

amk

14-07-2013 om 17:11

Niet altijd

alleen als de het rekening nr van jou bank is. Anders hebben ze geen mogelijkheid om dat na te gaan.

bibi63

bibi63

14-07-2013 om 22:20

Klopt amk

Ik zit bij de ING, ooit Postbank, dus ooit giro. En alleen bij de oude 'giro'nummers krijg ik melding, anders niet.
Bibi

Ooit

is er op de rekening van mijn vader een bedrag gestort door een vreemde. Van de ING kreeg mijn vader (alleenstaande man)toen een brief met het verzoek het bedrag terug te storten. Mijn vader lag toen in het ziekenhuis, brief was blijven liggen. ING heeft er 2 normale brieven over gestuurd. In de derde brief werd aangegeven dat als mijn vader voor een bepaalde datum het geld niet over gemaakt had zijn gegevens aan de tegenpartij bekent zou worden gemaakt.
Mijn vader was inmiddels al overleden en heb ik als erfgenaam contact gezocht met ING. Vond die laatste brief erg raar, hoe zo alle gegevens aan "tegenpartij" verschaffen (dus naam en adres.) Heb er toen ook weer niet al te veel mee gedaan, had andere dingen aan mijn hoofd.

Pham

Hanne.

Hanne.

18-07-2013 om 17:19

Klinkt bekend

Bij mij is er ook ooit een bedrag gestort, alleen kwam het toen van een grote Nederlandse organisatie.

Ik heb het teruggestort, met inhouding van een niet zo subtiel bedrag aan administratiekosten. Nooit meer wat van gehoord!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.