Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Evenie

Evenie

29-05-2015 om 12:01

Verjaard een persoonlijke lening

Als bekende forummer ken ik en waardeer ik jullie mening en expertise. Vanwege de herkenbaarheid ga ik nu wel even onder een anonieme nick. Ik maak me nl zorgen om iemand anders; mijn broer.
Hij en zijn (toenmalige) vrouw hebben zo'n 10 a 15 jaar geleden een persoonlijke lening voor een groot bedrag afgesloten (> EUR 20.000) bij een grote Nederlandse bank. Ze hebben samen een aantal jaren afbetaald maar toen liep het huwelijk op de klippen en broer's ex verhuisde terug naar haar (arme) thuisland. Gevolg was dat de bank broer alleen aansprakelijk ging stellen voor de afbetaling. Dat en de financiële gevolgen van de scheiding stortten hem in een negatieve spiraal. Oplopende schulden, baan kwijt, huis kwijt.
Met steun van ons, zijn familie, is hij er de afgelopen jaren bovenop gekomen. Nieuwe baan, nieuw huis, de schulden zijn afbetaald. Maar.. hij heeft al zeker zo'n 5 jaar niet meer van de bank gehoord.. en dat terwijl de lening nog niet afbetaald kan zijn. Vreemd, want zijn lopende betaalrekening loopt bij diezelfde bank en hij is dus bepaald niet onvindbaar..
Laatst hadden we het er eens over, dat dat restant lening nog steeds als een laatste schuld ergens open moet staan. Broer maakt zich er niet druk om. Volgens hem is de lening verjaard (klopt volgens internet, na 5 jaar). Hij kan de lening ook niet zien als hij internetbankiert en hij wil de bank niet bellen, om geen slapende honden wakker te maken.
Ik kan het niet helpen dat ik me er wel wat druk over maak. Het gaat nu juist weer zo goed met hem en ik ben bang voor een plotseling 'lijk in de kast'.. Daarom leg ik dit even voor aan jullie; hoe groot is de kans dat dat 'lijk' ineens toch nog tevoorschijn komt? Of heeft broer gelijk en is het inderdaad verjaard?

Angela67

Angela67

29-05-2015 om 12:06

slapende honden

volgens mij werken er bij een bank alleen wakkere honden. Dus ik zou zeggen: bel gewoon zelf. De kans is groot dat het verjaard is, anders had de bank al lang op de stoep gestaan. En dan heb je ook gewoon een bevestiging ervan.
Je kunt zelf onder een gefingeerde naam bellen naar die bank en uitleggen dat je namens een familielid belt die zich zorgen maakt hierom.
Zo hoef je niemand wakker te maken en heb je toch info die je zoekt.
gr Angela

BKR

Je kunt zelf bij het BKR opvragen welke leningen er op jouw naam staan. Maak je geen slapende honden wakker bij de bank....
Het kost geloof ik € 9,- en dan krijg je de info thuis gestuurd.

vlinder72

vlinder72

29-05-2015 om 12:29

BKR

Persoonlijke leningem verjaren niet. Ik zou eerst maar eens kijken wat er in het BKR staat op naam van je broer. Misschien is de PL destijds na betaling van x bedrag kwijtgescholden maar dat weet ik niet. Als je het BKR opvraagt kan je zien of de lening nog open staat (hoeveel staat er niet bij) en of er meldingen gedaan zijndoor de bank. Als je broer als wanbetaler of als verdwenen bekend staat, staat dat er ook bij.

Staat er nog een bedrag en is de lening nog niet afgelost dan komt de bank vanzelf wel een keer. Alle leningen moeten voordat iemand 75 jaar is afgelost zijn.

Bellen met hypothetische vragen heeft geen zin. Dit is zo specifiek dat iemand altijd de leninggegeven erbij zal moeten zoeken om een zinnig antwoord te geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.