Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mara

Mara

18-11-2014 om 10:56

Vergoeding orthodontie

Gisteren met mijn dochter bij de orthodontist geweest. Ivm een compleet afwijkende kaakstand moet ze 3 jaar aan de beugel Wegens financiele problemen in het verleden is er een achterstand bij de zorgverzekeraar. Hierdoor kunnen we niet overstappen (al 2 jaar niet) en ook niet aanvullend verzekeren. De collectieve verzekering van Sociale Zaken konden we ook niet in (daar zit wel aanvullende verzekering bij!) omdat we nog steeds met een rest van die achterstand zitten. Bijzondere bijstand hebben we geen recht op, dat was alleen mogelijk geweest als we toch een aanvullende verzekering hadden. We zitten in bewindvoering en de financiele middelen om de behandeling zelf te betalen is er dus ook niet. Dus kan mijn dochter niets aan haar afwijkende kaakstand laten doen. Zijn er hier misschien mensen die hier ook ervaring mee hebben en die voor mij advies hebben? Zijn er toevallig fondsen die je hiervoor zou kunnen aanspreken? Het gaat dus niet om wat scheve tandjes, maar om een overbeet van ruim 3 cm. De bovenkaak moet naar achteren en de onderkaak naar voren.

orthodontist

Dit zou ik aan de orthodontist vragen. Mogelijk dat die een manier weet om het te financieren. Ook zijn er in grote steden vaak tandheelkundige klinieken die tegen geringe kosten patienten laten behandelen door leerlingen. En chirurgische ingrepen zitten toch nog steeds in de AWBZ?

Gemeente of bewindvoerder vragen

Ik denk dat er voor dit soort gevallen bij de gemeente waar je woont toch wel een potje moet zijn? Want die opmerking over bijzondere bijstand snap ik niet.
En natuurlijk je bewindvoerder vragen. Kijk of in overleg met hem/haar versneld die betalingsachterstand bij de verzekeraar weggewerkt kan worden, zodat je aanvullend verzerkerd kan worden per 1/1/15. Meestal moet je voor een beugel minimaal een half jaar aanvullend verzekerd zijn voordat je aanspraak kunt maken op vergoeding. Dus bespreek ook met de orthodontist wanneer de behandeling zou moeten starten. Wellicht duurt het beugelen langer als ze later start, maar dan kun je het wel betalen.
Succes!

Mara

Mara

18-11-2014 om 12:08

Gemeente gebeld

Heb al met de gemeente gebeld en bijzondere bijstand hadden we alleen aanspraak op kunnen maken als we óók aanvullend verzekerd waren geweest. De bewindvoerder is er uiteraard ook mee bezig.

Het wordt trouwens geen chirurgische ingreep maar een speciale beugel die bovenkaak naar achteren duwt en onderkaak naar voren trekt.

SamS

SamS

18-11-2014 om 12:34

Noodzaak

Als er medische noodzaak is kan het uit de basisverzekering worden vergoed. De orthodontist zal dan wel moeten verklaren verklaren dat behandeling noodzakelijk is en dat er sprake is van een ernstige groei- of ontwikkelingsstoornis. Dit zou je even kunnen navragen bij je verzekering.

Marie

Marie

18-11-2014 om 18:07

3 cm?

Ze heeft een overbeet van 3 cm? Dat is volgens mij best wel veel?
Als het wel chirurgisch behandeld zou worden, wordt het dan wel vergoed?

Barvaux

Barvaux

18-11-2014 om 18:56

nou inderdaad marie

Dan zit er toch 3 cm gat tussen de boventanden en de ondertanden als je je mond dicht hebt? Lijkt me echt gigantisch...

Tine Winkel

Tine Winkel

19-11-2014 om 09:50

zeer ernstige groei- of ontwikkelingsstoornis?

Ik vond de overbeet van 1,5 cm van mijn dochter al gigantisch en dat was nog net met beugels te behandelen. Bij een grotere overbeet zou het met alleen beugels niet meer kunnen, gaf de orthodontist aan.
Is er in dit geval geen sprake van een zgn. 'zeer ernstige groei- of ontwikkelingsstoornis'? Dan zou het nl. vanuit de basisverzekering vergoed worden. Dat zou denk ik de ortho dan moeten aangeven. Krijg je natuurlijk nog een contraexpertise vanuit de zorgverzekering etc. Ik zou daar toch eens naar informeren.

Tine Winkel

Tine Winkel

19-11-2014 om 09:53

aanvullend hierop

Vroeger werd een overbeet van 13 mm geclassificeerd als ernstige afwijking en werd vanuit het ziekenfonds vergoed, dus 30 mm...

http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=12589 (onderaan op de pagina, uit 2008, weliswaar een indicatieve lijst, maar toch)

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2014 om 23:19

Zeker proberen

Ik zeg niet dat je zorgverzekeraar zéker zal meewerken aan vergoeding vanuit de basisverzekering, maar 'niet geschoten is altijd mis'. Laat de orthodontist een aanvraag sturen naar de afdeling machtigingen met duidelijke foto's en dan maar duimen...

Je betaalt een beugel niet in een keer trouwens. Gedurende de looptijd krijg je steeds kleine en grotere rekeningen. Ik weet niet hoe groot jullie vrij te besteden bedrag is, maar misschien kun je er met de orthodontist uitkomen met een vast bedrag per maand als de machtiging er niet komt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.