Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sufkop

Sufkop

02-10-2012 om 20:13

Vergeten te sparen

Ik ben er net achter gekomen dat ik de afgelopen 10 maanden geen geld heb overgeboekt naar mijn spaarrekening. Zooo stom! Er stond een periodieke overboeking in, maar schijnbaar had die een einddatum. De afgelopen maanden heb ik wel steeds het saldo bekeken (in het overzicht op de website) maar niet de mutaties. En me steeds verbaasd dat mijn streefdoel nog niet behaald was. En zonet viel me dus pas op dat het saldo nog hetzelfde was als vorige maand, dus maar even gekeken. En wat nog erger is, ik heb het niet gespaarde geld niet overgehouden, wel steeds gedacht 'wat kom ik lekker rond'. Balen ;-(

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Inhaalrace

De komende 10 maanden het dubbele sparen, dan behaal je wel je einddoel....Ach joh, je hebt niets ingeteerd op je spaarrekening, dan heb je het in ieder geval beter gedaan dan ik.

Sufkop

Sufkop

02-10-2012 om 22:18

Lastig

Ik vrees dat het niet gaat lukken om het dubbele te sparen. Ik had een nogal straf spaarbeleid, bijna 15% van mijn inkomen. Daarom snap ik ook niet dat ik het gemist heb, en wel heb bedacht dat er wel veel kon financieel gezien. Het zal wel pijn gaan doen om nu ineens wel weer het geld te apart te zetten ;-(

koentje

koentje

03-10-2012 om 11:31

Maar☺

wees eerlijk: als dit je grootste financiele probleem is?!

Suze

Suze

03-10-2012 om 12:23

Toch inlopen

Ik weet niet waar je voor spaart maar heb de indruk dat je het wel belangrijk vind (ik persoonlijk vind het ook erg slim om te sparen om geld achter de hand te hebben).
Dus mijn advies: toch maar inlopen. Wellicht niet het dubbele, maar dan 1,5 x of zo. Of zoveel als lukt. Bij alles wat je wil uitgeven denken "heb ik dit echt nodig", iets vaker een eitje dan vlees eten (ook nog fijn voor de dieren), kopen van MP etc. Gaat je vast lukken! Maar balen is het natuurlijk wel voor jou.

Sufkop

Sufkop

03-10-2012 om 12:28

Ja, inlopen

Ik heb al besloten dat ik mijn 13e maand maar helemaal doorschuif naar de spaar. En misschien volgend jaar ook maar beperkt op vakantie. Ik denk echt niet dat het gaat lukken om maandelijks meer te sparen want die 400 extra is de afgelopen maanden moeiteloos opgegaan. Het zal al hard aankomen dat ik dat nu weer moet missen.

Whow

400 is veel om ongemerkt uitgegeven te hebben! Ik kan me voorstellen dat je daarvan baalt.
Tegelijkertijd kan ik me ook heel goed voorstellen dat je het niet meteen gemerkt hebt. Er is zoveel gelegenheid voor het doen van uitgaven in een gezin met kinderen.

Wij hebben tegenwoordig een vast bedrag voor alle variabele uitgaven, dat gaat altijd per de eerste van de maand naar een rekening waar verder niets vanaf gaat. We houden dus overzicht. En het komt heel vaak voor dat er na de helft van de maand minder dan een kwart van het geld over is. Allemaal normale dingen. Dus ik snap dat het heeft kunnen gebeuren.

Zelf zou ik geleidelijk weer meer gaan sparen, en ik zou overwegen, voorzover je dat niet al standaard doet, om alle incidentele betalingen zoals 13de maand en kinderbijslag, standaard te betalen. Maak een budget zodat je niet meer afhankelijk bent van wat er binnen komt aan incidentele dingen en boek ook de uitgaven binnen je budget in die je anders van een 13de maand bijvoorbeeld zou doen. Dat houdt het rustiger.

Sufkop

Sufkop

03-10-2012 om 14:32

Dat is een idee

"Wij hebben tegenwoordig een vast bedrag voor alle variabele uitgaven, dat gaat altijd per de eerste van de maand naar een rekening waar verder niets vanaf gaat."
Bedoel je dan boodschappen, benzine, kleding en 'dingetjes'? Dat is wel een idee, om daar een aparte rekening voor te openen. Het klinkt heel stom (ik vind mezelf ook echt een sukkel nu) maar omdat ik dacht dat ik spaarde, deed ik altijd 'op is op'. Dus als er dan nog genoeg op mijn lopende rekening stond, mocht ik dat ook nog wel uitgeven. Maar je mist dus niet wat je niet betaalt en ik heb nooit in de mutaties van mijn spaarrekening gekeken.
Boodschappen, kleding en dingetjes kan ik wel aardig begroten, dus als ik daar dan maandelijks een vast bedrag voor apart zet, kan ik daarmee mezelf 'begrenzen'. Moet ik wel even gaan rekenen hoeveel dan en wat ik ervan wil betalen.

S..kop (ik gun je een leukere naam )

Wij hebben de uitgaven van het jaar ervoor gereconstrueerd. Het inkomen wordt in vier stukken gehakt: 1. vaste lasten die per jaar moeten worden betaald. Een twaalfde deel hiervan gaat iedere maand naar een aparte spaarrekening.
2. vaste lasten die per maand worden betaald. Dit stuk van het budget blijft staan op de rekening waar het salaris binnenkomt. Daar wordt dan door incasso's de hele maand door aan geknabbeld.
3. Geld dat we voor langere tijd opzij willen zetten: dit gaat rechtstreeks naar spaarrekening. Het is niet zoveel en komt vooral uit onregelmatige betalingen zoals kinderbijslag en vakantiegeld.
4. alle variabele lasten: kleren, eten, benzine, treinkaartjes, kado's, onverzekerde gezondheidskosten (brillen bijvoorbeeld, er is er net eentje in het water gevallen ;-( ), ehh wat nog meer, foto, info (boeken en CD), sportspullen. Dit maandelijkse all-in bedrag gaat naar een extra daarvoor geopende 2de betaalrekening.

De salarissen komen binnen aan het eind van de maand, en onze eigen "boekmaand" loopt van 1 tot 1. Dus op de laatste van de maand gaat er een bedrag voor categorie 1 naar een spaarrekening, en voor categorie 4 naar de andere betaalrekening. Die loopt dan leeg in de loop van de maand. Dat is schrikken geblazen maar wel duidelijk.

Wat ons de nek omdeed voor we het zo aanpakten waren alle heen en weer betalingen. Belastingteruggave over hypotheek en kinderopvang, maar ook bijvoorbeeld kruisposten van declaraties bij het werk. Zoooo irritant! Vooral Beukman had er een handje van om geld uit te geven omdat we een hoog saldo hadden... maar ja, dat zei dus niets over onze financiële toestand. Dan ging de kinderopvang er weer vanaf en was er weinig over.

Je kan dit nog eindeloos verfijnen, bijvoorbeeld met een spaarrekening om te reserveren voor huishoudvervangingen en onderhoud huis, of voor vakantie. Maar de basis is dus dat je weer een huishoudrekening hebt waarvan het saldo echt duidelijk is over wat je in die maand nog te besteden hebt. Dat werkt voor ons zo goed, al is het soms moeilijk om echt niet te smokkelen aan het eind van de maand, dat we voor het overige niet meer zo precies gaan zitten regelen en doen.

Suze

Suze

03-10-2012 om 16:31

Oei en marktplaats?

Sufkop, is er dus 400 pm ongemerkt doorheen geslipt? Oei, veel en vooral balen. Als je nu zuiniger aan wilt doen, denk er dan ook aan dat je misschien eens lekker moet opruimen en alles op Marktplaats kunt zetten (dus niet alleen dingen op MP kopen, maar er ook verkopen).

Kan je wellicht (met een beetje geluk) toch ook weer honderden euro's mee verdien... En ook als het minder is: alle beetjes helpen.

Sufkop

Sufkop

03-10-2012 om 22:32

Knurf

Geen gekke dingen. Ik ben na mijn scheiding twee jaar geleden met 0 begonnen dus er staat sowieso niet zoveel. Mijn auto is 7 jaar oud dus op den duur moet/wil ik een andere. Verder moet er op termijn wat groot onderhoud aan mijn huis plaatsvinden, gaan er misschien kinderen studeren en gaan er natuurlijk onverwacht dingen stuk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-10-2012 om 23:39

Oh, in dat geval...

Zou ik me niet te druk maken. Die 3000 euro haal je in de loop der tijd wel weer in. Het is anders als je volgend jaar mij 15.000 euro moet ophoesten, en nu dus straf moet gaan bezuinigen om dat bedrag te halen. En dat lijkt me nu dus niet aan de orde.

Itt Rodebeuk snap ik trouwens eigenlijk niet hoe je dit niet hebt kunnen merken, ik merk het echt wel als ik ineens 400 euro meer te besteden heb. Of minder...

Ik moet er wel bij zeggen dat ik meestal aardig in beeld heb wat ik nog overhoudt voor de rest van de maand en wat ik al gedaan heb, qua extravagante uitgaven.

Wat wij dit jaar merkten

..was dat we heel onregelmatige uitgaven hebben. Daardoor zou die 400 euro niet zo opvallen. Nieuwe bril was 300 euro, tsjak, gisteren gekocht, uit ons maandbudget. Nieuwe schoenen voor de kinderen, eindelijk eens niet bij Bristol of van Haren, tsjak, 170 euro. Een andere maand koop ik niets aan kleren of schoenen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-10-2012 om 17:15

Dat is dan denk ik het verschil

Ons inkomen is heel gelijkmatig. En met de extra's doe ik extra dingen. En schoenen, jassen, etc. spreid meestal een beetje uit over de maanden. Al is het maar omdat ik echt geen zin heb om met 3 kinderen tegelijk in een schoenenwinkel te staan

Ik neem ze dus om de beurt een keer mee en dan worden ze lekker verwend. En verder kijk ik dus echt niet meer op van 170 euro voor schoenen. Dan heb ik het goed gedaan.

liora

liora

05-10-2012 om 07:48

Knurf - auto

Even een vraag voor Knurf: waarom rijd je precies vier jaar in de auto? Je zou hem ook kunnen oprijden toch?
Mijn auto is nu 16 jaar oud en ik zie geen reden hem ineens weg te doen want jij is nog supergoed!

Yta Chalne

Yta Chalne

05-10-2012 om 15:39

Maar knurf...

...Mazda is toch ook hartstikke Japans? Dus daar zit je nog jaren aan vast...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.