Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rosalien

Rosalien

24-08-2017 om 21:16

Vast contract uitstellen

Mijn dochter is vorig jaar begonnen in haar eerste baan, via een recruiter. Daar is ze dus nu in dienst. Dat contract loopt af en het bedrijf biedt haar aansluitend een vast contract aan. Heel mooi natuurlijk. Ze heeft nu bedacht dat ze dat contract een maand later in wil laten gaan zodat ze nog een reis kan maken.
Mijn eerste gedachte is, is dat nou wel slim? Als er dan wat gebeurt heb je niets. Zelf zegt ze, maar ik teken al voor ik weg ga, alleen is de ingangsdatum dan later en getekend is getekend. Is dat zo? Als ze in de kreukels raakt voor de ingangsdatum, gaat het dan nog wel door? Ik kan me indenken dat het bedrijf er dan wel onderuit wil. En in de kreukels raken is al naar genoeg, als je dan ook nog geen werk en geen inkomen is het helemaal wat.

Triva

Triva

24-08-2017 om 22:58

maar

Waarom niet gewoon contract tekenen en een maand onbetaald vakantie houden?

Suze

Suze

25-08-2017 om 07:44

Triva

Omdat een nieuwe werkgever dat misschien niet wil?

Ze kan het natuurlijk vragen, maar het is zeer de vraag of haar werkgever daar aan meewerkt, zeker bij iemand die je in een nieuwe vaste baan begint. Maar proberen kan altijd.

Als ze tussen door vrijneemt, laat haar ziektekostenverzekering doorlopen, kan ze een maand zelf betalen (mocht het normaal via de werkgever lopen).

TO, heeft ze in haar nieuwe vaste contract nog een proeftijd? Lijkt me handig dat ze die eruit laat halen, ze is immer als een jaar op proef! Zonder proeftijd kunnen ze niet meer zo van haar af, denk ik. Weet Temet wel hoe dat precies zit.

Rosalien

Rosalien

25-08-2017 om 07:46

Triva

Dat zou mooi zijn maar waarom zou het bedrijf daarmee akkoord moeten gaan? Je mag lang niet overal zomaar onbetaald verlof opnemen, bij ons kan dat ook niet en zeker niet er mee beginnen.

Rosalien

Rosalien

25-08-2017 om 07:49

Suze

We waren tegelijk, maar dat van die proeftijd is een slimme! Ziektekosten gaan niet via het bedrijf dus geen probleem.

Jesse_1

Jesse_1

25-08-2017 om 08:26

Proeftijd mag niet

Als je al in dienst bent geweest, mogen ze niet een nieuw contract met proeftijd aanbieden. Dan was het inderdaad helemaal onhandig geweest

Het lijkt mij dat je gewoon in overleg treedt met de werkgever.
"Het lijkt me leuk om nog een maand te reizen, hoe kunnen we dat het beste regelen?"

En als je al getekend hebt, kunnen ze niet zomaar van je af, maar het lijkt me niet zo slim om dat te 'misbruiken'.

Als de werkgever je geen maand onbetaald verlof wil geven, waarom zouden ze dan niet vasthouden aan de ingangsdatum en niet akkoord gaan met een maand later ingaan van het contract?

Openheid is volgens mij altijd de beste raadgever, zeker als het niet om een heikele situatie gaat.

Maar je dochter heeft gelijk, arbeidscontract is arbeidscontract, de werkgever mag er niet meer onderuit.

Triva

Triva

25-08-2017 om 08:35

idd

Daar ging ik ook vanuit, als werkgever geen maand onbetaald verlof wil geven gaan ze ook niet akkoord met de voorgestelde methode. Als je zoiets verwacht: absoluut nu je contract niet op het spel zetten en je vrije dagen opsparen.

Lente

Lente

25-08-2017 om 08:43

Je dochter moet het zeker proberen

Op haar leeftijd zou het jammer zijn om een reis te laten schieten omdat het veiliger lijkt om direct het vast contract in te laten gaan.
Ze zal in haar leven nog vaak genoeg moeten kiezen voor zekerheid in verband met financiële verplichtingen, kinderen, etc.
Laat haar nu genieten van de kansen die er zijn.

Met een beetje geluk accepteert de werkgever dat haar nieuwe contract een maand later ingaat.

Ik neem aan dat ze voor die maand geen uitkering aanvraagt. Haar ziektekostenverzekering kan gewoon doorlopen.

Vesta

Vesta

25-08-2017 om 08:49

normaal

je onderhandelt toch altijd over je ingangsdatum van je contract.
Meestal zit je met een opzeg termijn bij je oude werkgever, vaak idd ook nog wat vakantie tussendoor, dus zo vreemd is het niet om gewoon het gesprek aan te gaan met je werkgever.

Maar wel met een gesprek en dan samen vaststellen. Het is niet slim om het op een andere wijze te doen, dat gaat je op een gegeven moment tegenwerken.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2017 om 09:13

Afhankelijk van haar situatie

Als je dochter eigen verplichtingen heeft als het betalen van de huur enzovoorts, dan zou ik de gok zéker niet wagen.

Haar werkgever is blijkbaar érg tevreden over haar, anders kreeg ze geen vast contract. Nee heeft ze, ja kan ze krijgen, dus ik zou als ik haar was gewoon eens polsen of ze er mee akkoord gaan als ze die maand vrij neemt. Heeft ze haar opgespaarde verlof al opgemaakt?

Ik snap ook niet helemaal wat ze ermee denkt te bereiken met een maand uitstel van het vaste contract. Als ze daar aan mee willen werken, waarom dan niet aan een maand onbetaald verlof? Misschien ben ik nu een beetje streng, maar ik snap sowieso niet dat ze dit zo wil doen. Je kunt wel zeggen, dat ze die reis zeker moet maken omdat ze nu de leeftijd heeft en er vast wel weer een andere baan komt als haar werkgever dit niet goed vindt, maar voor 1 maand vakantie zou ik dit vaste contract niet op de tocht zetten. Ook dáár kun je van zeggen dat ze nog jong genoeg is en dat ze die reis vast nog wel een keer kan maken.

Rosalien

Rosalien

25-08-2017 om 09:47

Overdenkingen

Kaaskopje zo denk ik ook. Een vast contract is geen kattepis en die reis kan iets later ook wel. En ja ze heeft vaste woonlasten.
Vesta ik snap je niet, natuurlijk is er een gesprek over de ingangsdatum. Het contract voor bepaalde tijd met de recruiter loopt af, geen opzegtermijn. Het bedrijf wil aansluitend een vast contract geven en dochter overweegt dat een maand later in te willen laten gaan, dus een maand met 'niets'.
Jesse het wordt het eerste contract met het bedrijf (huidig contract is met de recruiter) dus een proeftijd mag denk ik wel. Dat moet ze nog even goed navragen.
Het contract gewoon laten ingaan en dan een maand onbetaald verlof vragen voelt voor mij veiliger dan een maand met niets maar ik weet niet of dat klopt. Je kunt het misschien ook omdraaien, als het bedrijf wel wil meegaan in een maand later ingaan maar niet met starten met onbetaald verlof, dan zit daar waarschijnlijk voor het bedrijf een nadeel aan. En dus in het andere scenario een nadeel voor jezelf?

Lente

Lente

25-08-2017 om 10:06

Nadeel bedrijf

Dit hangt af van de gewoonten bij een bedrijf. Hoe makkelijk krijgen werknemers onbetaald verlof? Het is in ieder geval zeer ongebruikelijk om een werknemer onbetaald verlof te geven aan het begin van het dienstverband.

Als er een proeftijd is, bijvoorbeeld twee maanden, dan valt het verlof in de proeftijd. Dat lijkt me een nadeel voor het bedrijf.

Ander nadeel is dat de werknemer tijdens het verlof bedenkt toch maar niet in dienst te komen. Dit geldt ook voor een maand later in dienst.

Het meest praktisch is een maand later in dienst. Nadeel voor werknemer is dat er geen inkomsten zijn. Zekerheid van contract is er wel. Heel klein nadeel is dat bij een proeftijd, de echte zekerheid pas later komt.

Met een vast contract op zak, zie ik geen nadelen voor werknemer (behalve dan geen inkomsten in die maand). Of dat erg is, kan ze zelf inschatten.
Nadeel voor bedrijf is dat ze haar een maand moeten missen en dat ze het risico lopen dat ze helemaal niet komt.
Voordeel voor bedrijf is een extra gemotiveerde werknemer die haar goede werkgever zal waarderen.

Triva

Triva

25-08-2017 om 10:09

opsparen

Normaal heb je 4-5 wk verlof en dat moet je opmaken voor 1 juli het jaar erop. Als je dus een beetje spaart heb je in de eerste helft van een kalenderjaar wel een maand opgespaard en dan kun je toch gewoon betaald weg?

Vesta

Vesta

25-08-2017 om 10:16

Triva

niet elke werkgever geeft je 4-5 weken verlof, bij ons is het maximum 3 weken aan eengesloten, tenzij je verdraaid goede redenen hebt en er voldoende back-up is voor de continuiteit.

Triva

Triva

25-08-2017 om 10:21

Vesta

Dat kan maar in dat geval krijgt ze nu ook geen onbetaald verlof. Bij ons kan dit wel buiten het hoogseizoen.

Lente

Lente

25-08-2017 om 10:21

Waarom zou ze geen gebruik maken van kansen op dit moment?

Als het kan, is dat toch hartstikke mooi!

Ik heb het geregeld andersom gedaan. Dan ging ik eerder werken dan volgens het contract, zodat ik bij mijn nieuwe werkgever al direct vakantie opbouwde.
Dat gebeurde dan in de laatste week/weken van het contract van de oude werkgever, waar ik alle vakantie opnam die er nog stond.

Triva

Triva

25-08-2017 om 10:22

gaan ze niet akkoord met een maand uitstel voor het contract in gaat want wie moet dan haar werk doen?

Triva

Triva

25-08-2017 om 10:23

Lente

Dat heeft mijn man ook heel wat keren gedaan, de laatste werkgever deed daar weer niet aan mee en in dit geval kan dat niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2017 om 12:01

Lente

Je kunt pas gebruik maken van kansen als je daar de ruimte voor hebt. Ze heeft een eigen huis, die moet betaald worden, dat zet je niet op een spel voor 1! maand vakantie. Als een jongere een jaar rond wil trekken, vind ik het een ander verhaal. Dan regel je iets voor je huis, of opzeggen of je regelt het anders als dat mogelijk is. Als je dat aandurft is dat heel waardevol voor de rest van je leven. Ook op je CV mag je daarmee pronken, omdat het laat zien dat je allerlei competenties bezit die van toegevoegde waarde kunnen zijn voor een werkgever.

Als je in deze tijd al na een jaar een vast contract krijgt, zegt dat iets over de dochter van Rosalien. Ze is waardevol voor het bedrijf. Ondanks haar leeftijd moet ze dat niet zomaar op het spel zetten Bespreken of ze die ruimte mag krijgen, kan altijd natuurlijk, zolang ze maar accepteert dat het 'nee' kan worden.

Lente

Lente

25-08-2017 om 12:07

Ik bedoel niets anders

Ik heb gezegd dat ze het zeker moet vragen aan de werkgever.
En als die 'ja' zegt, dan zou ik niet blijven zoeken naar kleine risico's voor zover die er zijn.

TS begint over : wat als ze in die maand in de kreukels raakt?
Dat vind ik te voorzichtig voor een jonge vrouw met alleen een huurverplichting.

zebra

zebra

25-08-2017 om 14:08

gewoon voorleggen

wat de wensen zijn en dan zien hoe de werkgever reageert, dat is zoals ik het zou doen. Vindt de werkgever het geen probleem dan is fijn, ziet de werkgever het niet zitten, dan is het pech.

Jesse_1

Jesse_1

25-08-2017 om 14:14

Proeftijd

Als ze voor hetzelfde bedrijf blijft werken, met dezelfde werkzaamheden en daar al voor minimaal 2 maanden heeft gewerkt, mag er geen proeftijd worden afgesproken.

Proeftijd is om te kijken of de werknemer past in de functie. Dat heeft ze dan al in feite laten zien.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2017 om 14:19

Lente

Ja in de kreukels raken kan altijd, daar zou ik het ook niet direct om laten.

Rosalien

Rosalien

25-08-2017 om 14:24

Net even een goed gesprek gehad

En het gehad over hoe kaaskopje het ook verwoordt (wij denken hetzelfde). Het gaat niet om een wereldreis van maanden, dan snap ik het nog wel. Dat lukt niet meer zomaar als je een vaste baan hebt. Maar een maand? Dat kan volgend jaar ook, en gewoon uit je vakantiedagen. Desnoods met een weekje onbetaald verlof als je wat ruimer wilt zitten. Om daarvoor nu een maand inkomsten te missen wordt een dure vakantie. Plus het risico dat er tussentijds wat gebeurt en je toch met lege handen staat.
Ze gaat toch maar gewoon aansluitend door en die vakantie komt er wel want kan ook wat later.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-08-2017 om 22:51

Verstandig!

Ik heb genorg collega's die op enig moment 5-6 weken op reis gaan.
Meestal is dat geen probleem als het maar lang genoeg van te voren bekend is.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2017 om 08:43

Goed besluit

Heel wijs Nu kan ze in alle rust genieten van haar vaste aanstelling. Feliciteer haar maar van mij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.