Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

fleur

fleur

25-06-2014 om 14:34

van uitkering naar baan

Situatie,man en vrouw werken bij hetzelfde bedrijf,worden allebei ontslagen,geen recht op ww,dus bijstand.Uitkeringen aangevraagd en gekregen.
Allebei een wbz,gesplitst op de jaaropgaaf, wordt wel in 1x uitbetaald.Man vindt een baan,geen topsalaris,maar wel meer dan de gezamenlijke uitkering.Wordt nu alleen de uitkering van de man gestopt,of stopt de wbz voor beiden?

Dank voor het antwoord

waarom

geen recht op WW? iedereen die langer dan 6 mnd hebben gewerkt hebben ALTIJD recht op WW .. tenzij zelf ontslag hebben genomen of zonder pardon acoord zijn gegaan met hun ontslag..

even WBZ wat is dat? bedoel je WAZ waren jullie zelfstandigen?
als je bijstand krijgt en je gaat werken dan moet je dat aangeven en zo stopt de bijstand!

als je werkt word je gekort op uitkering! is in het algemeen maar ik weet even niet wat je bedoel met WBZ

Fleur

Fleur

25-06-2014 om 16:33

wwb

Er werd geen ww verkregen,maar dat is ook niet relevant, ze leven nu al een paar jaar op een WWB (excuus,verkeerd getikt) uitkering,stopt deze geheel/gedeeltelijk voor de echtgenote?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-06-2014 om 16:51

Dacht ik, is gezinsuitkering volgens mij. Dus als hij boven bijstandsniveau verdient, stopt de totale uitkering. Anders aanvulling tot niveau bijstand.

Hoezo hebben ze trouwens allebei een uitkering?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2014 om 19:44

Bijstand

wordt maar aan een van de twee gegeven. Diegene krijgt uiteraard wel het bedrag wat bij de situatie past. Voor gehuwd/samenwonend in dit geval. Als een van de twee een baan krijgt wat gelijk of hoger is dan de bijstand, dan stopt de bijstand. Met een heel laag inkomen hou je wel recht op toeslagen en eventuele kwijtschelding van gemeentebelasting.

bijstand stopt inderdaad

De vraag is of het inkomen van het gezin in totaal gelijk is aan (of hoger dan) de relevante bijstandsnorm (dus bijstandsnorm voor een gezin). Zo ja, dan vervalt het gehele recht op bijstand/

Bijstand wordt ook aan het gezin toegekend en uitbetaald, kennelijk wordt het hier gesplitst verantwoord, wat ik volgens mij niet eerder heb gezien.

En wat Kaaskopje zegt, klopt: het kan zijn dat je inkomen te hoog is voor bijstand, maar nog wel zo laag dat je voor kwijtscheldingsregelingen etc in aanmerking komt.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.