Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vakantiewoning in tuin

2 jaar terug hebben onze buren hun schuur achter het huis afgebroken en daar een bouwwerk neergezet van 50m2. Wij waren er niet blij mee (het is veel groter en vooral hoger dan wat er stond, maar volgens buren precies binnen de grenzen van wat je mag bouwen zonder vergunning). Ze hebben toen tegen ons gezegd dat het was als extra woonruimte voor henzelf en als praktijkruimte (buurvrouw wilde soort coachingsbureau beginnen). Nu komen we er toevallig achter dat ze dit gebouw als Bed & Breakfast verhuren (voor 2-4 personen). Er is een site van en ze staan op andere sites vermeld. Ze hebben dus eigenlijk een vakantiewoning gebouwd in hun tuin. En even verzuimd om dit aan ons te melden... Weet iemand of dat allemaal zomaar mag??

Dat mag vast niet zomaar

Ik vermoed dat dat niet zomaar mag, eigenlijk. Maar weet het niet zeker. Horeca-achtige zaken vallen volgens mij onder de verantwoordelijkheid van de gemeente, dus ik zou mijn vragen daar stellen. En vraag dan bij een 'ja dat mag' of 'nee dat mag niet' meteen ook even waar of dat staat/waar of je dat na kan zoeken, want je zal de eerste niet zijn die door een goedwillende maar deels onwetende medewerker op een dwaalspoor wordt gebracht.

Maar stel dat het niet mag, wat ga je dan doen?

Groeten,

Temet

Angela67

Angela67

18-06-2013 om 10:51

Bestemming

hoi,
bij onze gemeente (groot,midden vh land)kun je hier info over vragen m.b.t. de bestemming
we hadden hier bijvoorbeeld probleem met iemand die fietsen repareerde/verkocht vanuit woonhuis en daar zijn gewoon wettelijke afspraken over. ik zelf vermoed dat commercieel verhuren absoluut niet mag want dat is een van de criteria in een woonwijk.

ik woon zelf niet naast die fietsen-persoon maar goede vrienden van ons wel en die hadden echt overlast ervan.

Maar om de relatie met de buren goed te houden was het niet handig dat zij zouden klagen. dus dat heb ik gedaan omdat het ook een doorgaande fietsroute is die er last van had (regelmatig). Is verboden tot een heel kleine activiteit waarbij duidelijke grenzen zijn opgelegd door de gemeente. Daarbij heeft gemeente aangegeven dat we ook altijd anoniem contact mochten zoeken als we het gevoel hadden dat er niet goed gehandhaafd zou worden.
dus ik zou zeggen, begin 'anoniem' of onder andere naam eens te bellen met de gemeente om te kijken waar je de info kunt vinden?
Groet,
Angela

Jippox

Jippox

18-06-2013 om 11:18 Topicstarter

Als het niet mag

Nou, als het niet blijkt te mogen dan is dat ook niet voor niks zo. Het geeft ook overlast tenslotte. Dus als dat het geval is, dan zal ik het melden bij de gemeente en dan neem ik aan dat die wel maatregelen treft.
Ik heb de gemeente trouwens net gebeld. De persoon die ik sprak wist het zo gauw even niet, maar gaat het uitzoeken. Als het goed is belt 'ie terug...

Tijgeroog

Tijgeroog

18-06-2013 om 12:15

Maar jippox

Je schrijft dat je er toevallig achter bent gekomen, dus het klinkt niet alsof je er veel last van hebt. Toch?

Jippox

Jippox

18-06-2013 om 12:50 Topicstarter

Tijgeroog

Ik dacht dat de buren gewoon veel logees hadden de laatste tijd. Daar hadden we dus wel degelijk last van, maar ja, een mens mag logees hebben natuurlijk. Dat er daarbij weinig rekening werd gehouden met ons, daar dacht ik al het mijne van. Door iets wat ik opving bij aankomst van de zoveelste 'logees', werd ik getriggerd en toen heb ik het adres op google ingevoerd. En prompt kwam daar een B&B-site te voorschijn...

Wat voor last

Heb je daar preciws van?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

18-06-2013 om 14:42

Mij lijkt

dat het oprichten en ingebruik nemen van een bed&breakfast moet passen binnen het geldende bestemmingsplan. Op het perceel van je buren moet de bestemming een B&B toelaten. Het gemeentelijke beleid is hiervoor de aangewezen vindplaats of het in jouw gemeente mogelijk is. Bovendien kan een gemeente ook afwijkend van het bestemmingsplan toestemming geven. Volgens mij moet er sowieso een melding bij de gemeente gedaan worden, al was het maar vanwege het bijhouden van een nachtregister (toeristenbelasting).
Hier kun je aardig wat informatie vinden:
http://www.bedandbreakfast.nl/downloads

Monique D*

Monique D*

18-06-2013 om 15:39

Vraagje

Ik vermoed dat je niet op eigen houtje een B&B kan opzetten.
Stel dat jouw buren alles hebben geregeld via de gemeente (bouw vakantiewoning in tuin) en hebben inmiddels toestemming voor de oprichting van de B&B ontvangen. Wat ga jij dan doen? Helaas zijn de buren jou geen verantwoording schuldig..
Maar misschien kunnen zij wel wat tegen die overlast doen. Wat voor overlast heb je?

Angela67

Angela67

18-06-2013 om 18:02

Eerst 't een dan 't ander (monique d)

hoi Monique,
je moet natuurlijk eerst weten wat wel en niet mag. Daarna kun je gaan praten over hoe de overlast opgelost kan/moet worden. Want als het niet mag heb je als buur natuurlijk een veel betere positie om afspraken te maken. Niet dat je per se moet gaan dwingen, je kunt nog steeds als buren op een diplomatieke/aardige wijze met elkaar een oplossing zoeken.
groet,
Angela

Roosje Katoen

Roosje Katoen

18-06-2013 om 22:34

Lijkt me stug

Lijkt me stug dat je zonder vergunning zo'n groot bouwwerk mag neerzetten. Maar bij de gemeente weten ze idd precies wat er wel en niet is toegestaan. Los van het bouwwerk is dan de vraag of een b&b legaal is, dat staat ook in het bestemmingsplan. Ben benieuwd wat de gemeente ervan zegt.

Evanlyn

Evanlyn

19-06-2013 om 14:17

Mag niet zomaar

Sterker nog, ik wilde mijn schuur uitbouwen voor bewoning door mijn oude vader, om de mantelzorg te vergemakkelijken. Dat bleek niet te mogen. Ik mocht er wel een kantoor van maken, maar het niet geschikt maken voor bewoning. Dus geen WC, douche en dergelijke.

Evanlyn

Evanlyn

19-06-2013 om 14:17

dat was dus alleen als uitbreiding van de woning, er was geen sprake van een bedrijf of zo.

Jippox

Jippox

19-06-2013 om 22:02 Topicstarter

Verder

We weten inmiddels van de gemeente dat er a) geen vergunning is aangevraagd en b) dat het niet is toegestaan. Dus hebben wij op advies van de meneer van de gemeente een 'verzoek tot handhaving' gedaan. De gemeente gaat dan 'de regels handhaven' wat waarschijnlijk betekend dat ze moeten stoppen met de exploitatie van hun B&B. Vervelend voor ze, maar als ze e.e.a. volgens de regels hadden gedaan, hadden ze ook geen toestemming gekregen.
De overlast bestaat met name uit geluidsoverlast. Je hebt er in feite gewoon een stel buren bij, maar dan steeds weer andere. In het verleden hebben we al veel gedoe gehad met deze buren. Het gebouw hebben ze zelf gebouwd en dat ging vooral in avonduren en weekenden, wat erg veel (geluids)overlast gaf. Op een gegeven moment (wij hadden steeds kinderen die niet konden slapen) tot een afspraak gekomen dat ze na een bepaalde tijd geen lawaai meer zouden maken, maar daar hielden ze zich nooit aan. Soms lieten we het dan maar (je wilt ook niet altijd maar klagen) en soms gingen we dan langs en herinnerden hen aan de afspraak. Met veel gezucht en gesteun stopten ze dan wel, maar de volgende avond ging het dan weer precies hetzelfde. Heel frustrerend. Ook annexeerden ze onze oprit, zonder dat ooit even te vragen, omdat die van hun vol stond met bouwmateriaal. Daarbij zijn ook krassen gemaakt op onze auto, maar dat werd dan ontkend. En dat kun je moeilijk bewijzen, dus tja, gevalletje jammer-de-bammer. Soms kon ik mij huis niet eens uit, omdat er een auto op onze oprit stond te lossen. Echt wij voelden ons zo in het nauw gedreven. Blij toe toen eindelijk die eindeloze verbouwing achter de rug was (er volgde ook nog een aanbouw aan hun huis, al met al zijn ze 2 jaar bezig geweest).
En toen begonnen er dus steeds meer 'logees' te komen. Ik verwacht gezien al het voorgaande dan ook weinig 'hulp' van ze wanneer hun gasten overlast veroorzaken... Verder is het gebouw ook veel groter en vooral hoger dan afgesproken. Ook daar hebben wij toen bezwaar bij ze tegen gemaakt, maar dat werd steeds weggewimpeld (welnee, valt toch best mee, is allemaal binnen de regels voor at er zonder vergunning mag worden neergezet, enz.). Hun goot hangt over onze schutting, we kijken tegen een hele lelijke muur aan (die ze beloofd hebben nog te stuken maar dat komt er nooit van), er komt veel minder licht in een deel van onze tuin, en ga zo maar door.
Er zit dus ook wel wat 'geschiedenis' aan. Wij hebben sterk de indruk dat ze altijd al van plan waren om er een vakantiewoning van te maken, maar ons met opzet iets anders hebben verteld (om 'gezeur' te voorkomen). Dat het er nu staat en in gebruik is, betekend voor mij niet dat ik dat dan maar moet accepteren.

P

P

20-06-2013 om 07:57

Jippox

Zo, dat ziet er goed uit maar als ze gewoon een vergunning hadden gevraagd had jij niet al 2 jaar in de ellende gezeten.

Houd je ons op de hoogte? Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

+ Brunette +

+ Brunette +

20-06-2013 om 15:06

Het verbaast me niets dat het niet mag.

Als je een hele grote schuur van 50 m2 mag bouwen, dan betekent dat niet dat je er ook mensen in mag laten slapen. Een schuur is en blijft een schuur, je mag daar natuurlijk wel in- en uitlopen maar wonen is niet de bedoeling. Vandaar dat gebruik als kantoorruimte wel mag maar een B&B niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.