Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Medewerker

Medewerker

09-10-2013 om 13:28

Vakantiespreiding en collega

Samen met een collega (wij doen hetzelfde werk) werken wij op een kleine afdeling in een bedrijf. Er is ook nog een baas.

Bij de verdeling van de vakanties moeten de collega en ik in principe op andere momenten op vakantie gaan. De baas doet vergelijkbaar maar toch vaak wel iets ander werk. Dus kan in nood wel bijspringen (ons beider werk doen), maar liever zo min mogelijk. Ook omdat het dan ook teveel werk kan worden voor de baas.

Collega en ik hebben beide schoolgaande kinderen.

Nu dreigt er een probleem met de meivakantie. We willen allebei weg. Mijn kinderen hebben 1 week vrij. Haar kinderen 2 weken. Een week overlap.

Mijn voorstel is dus: ik ga de (enige) week dat mijn kinderen vrij zijn. Zij gaat de andere week.

Het is nog niet echt tot een probleem gekomen, maar ik voel hem (door haar eerste reactie - ze gaat het nu thuis checken en zo) wel aankomen.

Vinden jullie mijn voorstel onredelijk?

Anders moet er gekozen worden (wellicht, tenzij de baas zegt: ga maar beiden...) en ik heb dan geen alternatief in de meivakantie (het gaat natuurlijk om die periode qua weer), collega wel (kan nl. alsnog die andere week gaan)!

Dalarna

Dalarna

09-10-2013 om 17:17

Tja

Jouw voorstel lijkt eerlijk maar dat weten we pas als we jouw collega aan het woord horen. Dikke kans dat die wel iets meer heeft met die eerste week en dat het niet een simpel 'ach dan pak ik die tweede wel' is en daar zal het probleem zitten. Luister daar eerst eens naar voor je dit 'recht' opeist.

Ik dacht eigenlijk dat het eind van jouw posting was: "Mijn baas wil beide weken weg", maar dat viel nog mee. Als je alsnog naast de pot piest, zorg dan wel dat je de rest van 2014 als eerste de keus krijgt.

Katniss

Katniss

09-10-2013 om 19:29

Wisselgeld

Dat was ook mijn eerste ingeving. Als je nu niet krijgt wat je wil, vind ik dat jij recht hebt op de kerst- of herfstvakantie.

van jou uit

Klinkt het zeker redelijk, maar je weet natuurlijk niet wat je collega in die andere week voor verplichtingen heeft. Of misschien hebben haar kinderen dan al wat anders bijvoorbeeld.
Het kan van haar uit net zo redelijk klinken om dezelfde week weg te willen. In ieder geval lijkt me dat wie nu 'verliest', de volgende keer de eerste keuze heeft.
Maar het blijft voor nu dan natuurlijk balen. Misschien toch je baas nog eens lief aankijken, of 'ie het niet als noodgeval wil beschouwen?

Partner van collega heeft ook een collega en die moet weer per se de week weg dat jij ook weg wilt... er kunnen allerlei redenen zijn waarom het niet loopt. Je hebt gedaan wat je kon doen, meer kan je nu niet doen, en anders moeten jullie er misschien maar om tossen en krijgt de verliezer de eerste keus bij de kerstvakantie oid

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.