Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

assepoes

assepoes

01-12-2014 om 07:46

Vakantiedagen meenemen naar volgend jaar

Afgelopen jaar was het pittig druk op het werk. Ik heb veel overgewerkt (werk normaal 60%) en daardoor bijna mijn hele vakantie van de zomer uit de overuren kunnen halen. Nu heb ik een paar weken vakantie van dit jaar over en dat voel ik ook wel, ik wil volgend jaar vaker een week vrij nemen tussendoor na alle druk van dit jaar.
Maar nu heeft mijn werk bedacht dat je max. 1 week mag meenemen naar volgend jaar en de rest gaan we uitbetaald krijgen. Mag dat zomaar? Ik heb liever de tijd terug dan extra geld. In de cao staat dat vakantie vijf jaar kan blijven staan, gaat cao niet boven de bedenksels van mijn baas?

Jesse_1

Jesse_1

01-12-2014 om 08:13

Verlof

FNV: "Vakantiedagen kan je meenemen naar het volgende jaar, maar deze dagen zijn niet onbeperkt geldig. Voor de wettelijke vakantiedagen geldt dat deze nog zes maanden geldig zijn en daarna vervallen. De wettelijke vakantiedagen die in 2013 zijn opgebouwd, moeten voor 1 juli 2014 dan ook worden opgenomen. Van deze regel kan bij cao, bedrijfsregeling of individuele afspraak in positieve zin worden afgeweken.
Voor de bovenwettelijke dagen geldt dat je deze ook kan meenemen naar het volgende jaar. Bovenwettelijke dagen verjaren na de duur van vijf jaar. De bovenwettelijke dagen die je in 2013 hebt opgebouwd, verjaren op 31 december 2018."
Is het wel een nog geldige CAO? De verlofregels zijn pas een jaar of 2 geleden wettelijk veranderd. (naar bovenstaande regel). Maar hoe dan ook hou je recht op je bestaande vakantiedagen t/m 30 juni 2015. (4 weken naar rato is wettelijk, de rest is bovenwettelijk).
Maar.... wat voor afspraken zijn er gemaakt over de extra uren die je gewerkte hebt, is er afgesproken dat die tijd voor tijd opgenomen konden worden? Want de verlofregels gaan over verlofdagen en niet (persé) over de de extra uren die je gemaakt hebt - tenzij dus afgesproken is dat je die tijd voor tijd kon compenseren.

Suze

Suze

01-12-2014 om 10:12

verlof of vakantiedagen

Jesse, jij schrijft

"Want de verlofregels gaan over verlofdagen en niet (persé) over de de extra uren die je gemaakt hebt - tenzij dus afgesproken is dat je die tijd voor tijd kon compenseren."

Assepoes schreef echter: "en daardoor bijna mijn hele vakantie van de zomer uit de overuren kunnen halen."

TO heeft dus in de zomer haar extra uren gebruikt en nu haar (officiele) vakantieuren/dagen over om door te schuiven naar 2015.

Verder heeft Jesse volgens mij goede info gegeven, tenzij de regels in 2014 (dus m.b.t. overgang naar 2015) gewijzigd zijn.

Asspoes, je schrijft:
"Maar nu heeft mijn werk bedacht dat je max. 1 week mag meenemen naar volgend jaar en de rest gaan we uitbetaald krijgen"

Dit kan natuurlijk niet, dat werkgever opeens eenzijdig de regels (in zijn voordeel!) aanpast. Kan ook niet opeens zeggen: ach, ik betaal je voortaan 200 euro bruto minder per maand.

Maar het lijkt me handiger als je met wetteksten (of kopieen van teksten van websites van vakbonden, overheid (sociale zaken) etc. bij je werkgever langs gaat.

Verder: wel tijdig je vakantie in eerste helft 2015 inplannen en akkoord ervoor krijgen zodat je wel de tijd ook daadwerkelijk kunt opnemen en dat hij niet opeens zegt "oh, druk, lukt niet".

Succes.

Anno

Anno

01-12-2014 om 17:09

een kennis

van mij had 200 overuren staan en net als jij de vakantie al gebruikt voor de zomervakantie.
Hij is toen een aantal weken minder gaan werken in overleg. Dus 28 uur minder in de maand, af en toe een lang weekend opgenomen enz.
Kun je zoiets niet overleggen evt.?

assepoes

assepoes

02-12-2014 om 10:25

Opmaken

Die vakantie opmaken is het probleem niet hoor, dat gaat me wel lukken hihi. Maar dan moet ik het wel eerst krijgen.
Ik wist trouwens niet dat er ook een deel is dat maar 6 maanden blijft staan ik dacht alles 5 jaar, dank je Jesse.
Er hebben nu meer mensen geprotesteerd en het blijkt dat onze werkgever wel graag wil dat je geld neemt voor je niet opgemaakte vakantie en daarom de regel heeft afgekondigd ' je mag max. 1 week meenemen. ' Maar hij geeft nu toch toe dat hij dat niet kan afdwingen als je toch jje tijd wilt houden. En dat wil ik liever dus begin volgend jaar gewoon ruim extra vrije dagen nemen. Heerlijk!

amk

amk

02-12-2014 om 10:26

assepoes

het is afhankelijk van je CaO. Bij ons gaat alles bv wel 5 jaar mee, dat is een ruimere regeling dan de wettelijke en dat mag. Het mag niet krapper zijn dan die 6 maanden.

Jesse_1

Jesse_1

02-12-2014 om 10:47

Dat schrijf ik toch Suze?

Ik begin met "Maar.... wat voor afspraken zijn er gemaakt over de extra uren die je gewerkte hebt, is er afgesproken dat die tijd voor tijd opgenomen konden worden?"
Als er toen is afgesproken dat de extra tijd tvt opgenomen mag worden, dan heeft ze nu verlofuren over. Als dat niet is afgesproken, is de leidinggevende er misschien vanuit gegaan dat de opgenomen vakantie van de verlofuren is afgegaan. Je weet tenslotte niet hoe nauwkeurig de verlofadministratie daar gevoerd wordt.

Jesse_1

Jesse_1

02-12-2014 om 10:50

Ja CAO

De wettelijke regel is 6 maanden, CAO kan in positieve zin (voor werknemer) afwijken.
Als in jullie CAO staat 5 jaar, dan is het 5 jaar. Als deze nog geldig is, of gevolgd wordt zolang er nog geen nieuwe CAO is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.