Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zwaantje

Zwaantje

15-02-2016 om 11:00

vakantiedagen bij tijdelijk werk in onderwijs

Een vraag over tijdelijk werken in het voortgezet onderwijs. Vanwege vertrek van de vorige docent en opzegtermijn van de persoon die de nieuwe baan krijgt, gaat mijn man 2 maanden opvullen. Prima, hij zocht ook geen vaste baan maar iets tijdelijks.

De docent die weggaat werkt vermoedelijk t/m februari, de toekomstige docent start vermoederlijk 1 mei - maar zeker weten doen we dat niet. Wat we wel weten is dat mijn man gaat werken vanaf direct na de krokusvakantie (start 29-2) tot aan de meivakantie (laatste werkdag 22-4).
Hij heeft nu het contract gezien en dat heeft precies die begin- en einddatum.

Maar men bouw toch altijd vakantiedagen op? Naar mijn idee zou het logischer zijn als zijn contract tot een paar dagen later loopt (misschien is 1 mei wat te lang, maar ergens eind april in ieder geval).
Het lijkt dus een beetje of ze het zo goed mogelijk voor zichzelf geregeld hebben. Maar misschien heb ik het mis.
Een vorige tijdelijke baan in 2015 ging ook op deze manier. Nadat man had gemaild, werden de dagen dat het contract liep iets ruimer gesteld. Dus...het is niet de eerste keer.
Mijn man heeft al gemaild naar het bestuur dat de contracten regelt, maar het is niet duidelijk waar we dit op kunnen zoeken.
Misschien weet iemand dit of heeft iemand hier ervaring in?

groeten, Zwaantje

Koffiemok

Koffiemok

15-02-2016 om 11:10

Euhm

Ik weet niet hoe het met het onderwijs gaat, maar ik heb een nul uren contract in de zorg.

Ik bouw geen vakantie op. Ik krijg mijn dagen gewoon uitbetaald bij mijn salaris. Iedere maand netjes 8% uitbetaalde vakantiedagen. Zou het niet op die manier gaan?

Zwaantje

Zwaantje

15-02-2016 om 11:21

kan

Dat zou kunnen Koffiemok, dat ze het uitbetalen, in plaats van uitrekenen en dan op een andere manier uitbetalen.
Maar ze moeten zich niet vergissen met opgebouwd vakantiegeld (vakantiegeld is weer wat anders dan uitbetaalde vakantie-uren).

(in ieder geval wordt het contract van mijn man niet een 0-uren-contract, maar een gewoon tijdelijk contract van 0,nogwat fte).

zwaantje

Als je geen vakantie kan opnemen wordt die uitbetaald bij einde van het dienstverband. Dus dan is het contract wel afgelopen, maar valt de eindafrekening hoger uit.

Omdat je vaak relatief weinig overhoudt van uitbetaalde vakantiedagen kan het prettiger zijn ze op te nemen, wat in het onderwijs dan neem ik aan inderdaad inhoudt dat ze het contract nog even laten doorlopen. Maar hoe dan ook: als de vakantiedagen niet worden uitbetaald bij het gewone salaris (a la Koffiemok) dan worden ze op een andere manier uitbetaald, ze verdwijnen niet zomaar.

Groeten,

Temet

Koffiemok

Koffiemok

15-02-2016 om 11:51

vakantiegeld en eindejaarsuitkering

Die bouw ik ook op. Dat krijg ik altijd in de betreffende maanden uitgekeerd.

Zwaantje

Zwaantje

26-02-2016 om 15:53

een update

Nog even een update, voor wie het interesseert: tijdelijk werk in het onderwijs en hoe dat wordt betaald.

Vakantiedagen worden niet uitbetaald (!).
Mijn man schreef aan de afdeling HR van de scholengemeenschap waar hij 4 weken heeft gewerkt:
"Normaal gesproken werkt een leraar 40 weken en heeft 12 weken vakantie per jaar. Dus ruwweg werk je 3,5 week voor een week vakantie, dus denk ik dat ik een week vakantie word doorbetaald."
Antwoord dat hij kreeg was simpel: "Er worden geen vakanties uitbetaald."

Ik vind het nogal raar. Stel, je komt 2 maanden in dienst: september en oktober. Dan valt er een herfstvakantie in en mag je dus een week thuisblijven terwijl je wel 2 maanden volledig salaris krijgt. Klinkt best logisch.
Als je 1 jaar in dienst komt, krijg je salaris van 1 augustus tot 1 augustus. Ook alles dus, tussendoor vakantie.
Maar als je iemand vervangt vanaf na de zomervakantie tot de kerstvakantie, wordt er niets uitgerekend. Dan proberen ze je zo laat mogelijk in dienst te nemen (niet 1 augustus maar bijvoorbeeld 24-8) en zo vroeg mogelijk uit dienst (geen dag betaald uit de kerstvakantie). Dan heb je dus 5 dagen vakantie gekregen -herfstvakantie-, terwijl diegenen die in vaste dienst zijn of een vol jaar komen, veel meer vakantie krijgen. En degene die maar 2 maanden kwam, heeft minder gewerkt in verhouding.
Als het eerlijk ging, zou het dus meer geld opleveren.

Bij de school waar mijn man nu gaat werken als vervanging, heeft hij het ook gevraagd. Hij gaat er werken vanaf maandag (de eerste dag na de vakantie) tot aan de meivakantie - dus tegen de 2 maanden. Deze directeur reageert tot nu toe heel aardig en prettig - hij regelt niets, dat doet het overkoepelende bestuur. Directeur schreef na de vraag het volgende aan mijn man:
"X zoekt het nog uit bij ......(een bond of zo)... of je nog recht hebt op extra dagen – we hebben de vraag nog nooit gekregen, en er ook nog nooit zelf aan gedacht".

Leest er hier nog iemand mee van een onderwijsbond of zo? Of een docent die wel eens een vervanging doet en dit ook wel interessant vindt?

Noet

Noet

26-02-2016 om 17:24

En jullie bond?

Wat zegt de vakbond van je man ervan?

Juno

Juno

26-02-2016 om 19:58

Wat ik weet

Wat ik weet van vrienden is dat de aanstelling elke vakantie eindigt en na de vakantie weer ingaat. Zo krijg je dus geen vakantiedagen maar krijg je ook geen loon tijdens je verplichte vrije dagen. Wat je wél krijgt is vakantiegeld.

De redenering van je man klopt niet

Je hebt geen 12 weken vakantie en 40 weken werk. Je hebt 12 lesvrije weken, waarin je dus andere dingen kunt doen dan les geven. Bijvoorbeeld het nieuwe leerjaar voorbereiden, nieuwe toetsen maken, aanvullende lesmaterialen verzamelen, toetsen nakijken etc. etc.
Gedurende die 12 lesvrije weken mag je in totaal 5 weken vakantie pakken. Als je harder werkt kan het zijn dat je meer vrij kunt nemen.
Sommige periodes zijn intensiever met lesgeven dan andere, maar daar staat geen compensatie tegenover.

Tsjor

bieb63

bieb63

26-02-2016 om 23:52

Klopt helemaal tjor

Daarom krijg je ook niet zomaar vakantie als je aanstelling afloopt. De verhouding 3,5 weken werken en DUS 1 week betaald niet werken, nee zo werkt het niet. Wel s het zo dat als je na de zomervakantie bij een ander bestuur gaat werken (in het onderwijs en als het aansluitend is), dat ze je per 1 aug moeten aanstellen ( en dus betalen) en niet oas per eerste schooldag.

Zwaantje

Zwaantje

27-02-2016 om 00:32

ja maar jongens….

Sorry, meisjes. Dat maakt toch helemaal niet uit?
Ja, de meeste docenten hebben echt 12 weken vakantie, min wellicht voorbereidingstijd of toch-nog-een-paar-vergeten-werkstukken-nakijktijd. Dat duurt vast geen 7 weken meestal (voor mijn man zeker niet, hij werkt al tientallen jaren als docent), maar Tsjor zou best wel eens gelijk kunnen hebben dat er officieel maar 5 echte vakantieweken zijn. Prima.

Dan nog, dan heb je die tijd dus kennelijk toch ook nodig, bij een jaar aanstelling (bijvoorbeeld een vaste aanstelling): 7 weken lesvoorbereiding/bijscholing/nakijken, 5 weken vakantie.
Mijn man moet dus als invaller al zijn lesvoorbereiding/nakijkwerk/vak bijhouden doen in de weken dat hij ook moet lesgeven?
Wees maar niet bang, dat doet hij ook hoor. Maar het is hoe dan ook anders dan een reguliere docent. Je krijgt dus duidelijk minder betaald - of het nu vakantie is of lesvoorbereidingstijd.

Zelfs als het alleen om die 5 weken vakantietijd gaat, klopt het niet (daar is ook geen formule voor).

Over vakantiegeld hoeven we het echt niet meer te hebben. Dat is gewoon een opslag van 8% over het geld dat je verdient (en dat krijg je dus over de dagen dat ze je in dienst hebben genomen). Normale leraren krijgen ook vakantiegeld over hun vakantiedagen die ze immers doorbetaald krijgen.

Er hoort natuurlijk een formule voor te zijn. Iets meer standaard-salaris, of iets langer in dienst nemen, zodat het klopt met docenten met een jaarcontract.
Heeft hier dan echt nooit iemand eerder over nagedacht?

Zwaantje

Zwaantje

27-02-2016 om 00:41

een voorbeeld

Nog even een voorbeeld voor jullie.

Een docent met een jaarcontract (of in vaste dienst) start na de zomervakantie weer aan zijn/haar nieuwe schooljaar. Hij begint 24 augustus toevallig, in dat jaar (ging wel voor het weekend alvast 2 dagen weer op school wat dingen klaarzetten en voorbereiden). Werkt dan tot 19 december, met een week herfstvakantie, en geniet dan eind december van de kerstvakantie. Krijgt de *volledige* maanden augustus, september, oktober, november, december betaald. 5 maanden dus.

Nu de invaller, bijvoorbeeld vanwege een zwangerschapsverlof. Hij wordt zo laat mogelijk in dienst genomen: liefst per 24 augustus. Het contract loopt tot 19 december. Hij wordt wel in de herfstvakantie doorbetaald. Hij krijgt betaald: iets meer dan een maand minder dan de vaste kracht (!): nog geen 4 maanden. Voor precies hetzelfde werk.

Luister, we hebben verder geen geld tekort en hij doet het omdat hij het leuk vindt, maar ik hou niet van oneerlijkheid of domheid.

Juno

Juno

27-02-2016 om 08:09

Nagevraagd

Een invaller krijgt alleen betaald voor zijn lesgebonden uren, iemand met een aanstelling krijgt acht uur per dag. Wanneer een invaller een dag komt is dit imo wel redelijk, de invaller heeft geen vergadering of oudergsprekken maar komt gewoon de dag draaien. Maar als je langere tijd invalt en de groep overneemt met alle verplichtingen zou daar naar mijn mening ook betaald moeten worden.

bieb63

bieb63

27-02-2016 om 14:48

Juno en Zwaantje

Juno: jij hebt het over het VO. In het PO krijg je ook voor 1 dag 8,5 of 8 uur betaald (afhankelijk van het feit of de school 5 dagen van 8 uur hanteert of 4 van 8,5 en 1 van 6 (woensdag). Dus niet alleen de lesgebonden uren, dat is in het VO.

Zwaantje: Het kan dat je bijv. bij vervanging van een zwangerschap of lang durige zieke, je contract eindigt per bijv. de laatste schooldag voor een vakantie (bijv. als de zwangere na de vakantie weer terugkomt), het kan ook dat je contract op een willekeurig moment eindigt als de zieke weer terugkomt of de zwangere ergens tussen 2 vakanties weer komt werken.
Maar er zijn twee 'maren': (ik heb het over het PO, dus VO weet ik niet precies). Ten eerste wordt de tijdelijke vervanger uitbetaald voor 8 of 8,5 uur per dag en daar zit dus ook tijd in voor voorbereiden en nakijken buiten de lesgebonden uren. Ten tweede, als je aansluitend na een vakantie bijv. bij een andere school een vervangingsaanstelling krijgt, dan zijn er bep. situatie waarbij de school je eerder aan moet nemen. Dit is wel aan een aantal regels gebonden. Ik geloof dat je bij die eerder school dan vóór in juni moet zijn begonnen. Verder is het zo, dat als je door dergelijke situaties in vakanties geen inkomen hebt, je een uitkering kunt aanvragen bij het UWV.

Juno

Juno

27-02-2016 om 15:11

Bieb63

Ik heb het over PO.

Zwaantje

Zwaantje

27-02-2016 om 15:20

voortgezet onderwijs / waar kan ik het vinden?

Ik heb het over voortgezet onderwijs.
Mij gaat het niet om geld krijgen van de overheid ter overbrugging in een vakantie. Het gaat mij om eerlijk betaald worden door de school waar je werkt.
Dus Bieb63, wat je zegt over 'het kan dat je contract eindigt per bijv. de laatste schooldag voor een vakantie (bijv. als de zwangere na de vakantie weer terugkomt)', ja...daar gaat het me nu juist om. Ze zouden dus uit moeten rekenen hoeveel recht op extra tijd er hoort bij die bepaalde aanstelling (vakantie-uren en 'buiten-les-gebonden taken'). En zoveel dagen of uren hoor je dan eerder aangesteld te worden, of langer aangesteld te worden. In jouw voorbeeld moet je contract dan misschien nog die hele vakantie doorlopen, of 4 dagen daarvan. Wat maakt het precies uit wanneer die vrouw precies terugkomt van haar verlof? Dat staat er los van.
Wat ook kan, is dat ze wel de termijn strak houden (contract vanaf de dag dat je werkt t/m de laatste lesgevende dag), maar iets meer fte uitbetalen.

Nogmaals, mij gaat het erom dat het nu niet klopt; het is niet eerlijk ten opzichte van een normale baan. Bieb, vind jij het wel normaal dat een reguliere docent in het VO t/m de kerstvakantie 5 maanden betaald krijgt, en diegene die iemand vervangt voor zwangerschap en evenveel gewerkt heeft 4 maanden betaald krijgt?

Heeft iemand een idee waar we dit kunnen vinden? Het is kennelijk een nogal moeilijk onderwerp.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-02-2016 om 19:06

Zuinigheid troef

Ik weet dat er dingen zijn veranderd in het onderwijs. Vroeger was bijv zwangerschapsverlof die in een vakantie viel gewoon 'weg', en tegenwoordig wordt het opgeschort tot na de vakantie. Lijkt me dat hiervoor dus ook wel regels zijn, en dat scholen in hun drang naar zuinigheid de wettelijke regels uit het oog verliezen. Ik zou contact opnemen met de vakbond, want invalwerk komt zo vaak voor. Lijkt me niet dat je de enige bent met zo'n vraag.

bieb63

bieb63

27-02-2016 om 23:57

Dat klopt vesper.

Niet genoten verlof tijdens zwangerschapsverlof, mag nu volledig op een ander moment opgenomen worden. Dat biedt overigens wel weer mogelijkheden voor de vervangers.
En Zwaantje: ik begrijp wel je punt. Ik zou eens goed de caolezen en/of er eens een telefoontje/mail aan wagen richting bond of po raad. Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het precies wettelijk in elkaar zit. En hou in gedachte dat de onderwijs cao nogal ingewikkeld in elkaar steekt, dus de kans dat een school het ook niet precies weet is redelojk groot. Maar nogmaals, ik xou er eens een bellerjt of mail aan wagen.

Niet eerlijk

Dat klopt, het is ook niet eerlijk. Overigens is dit vooral niet eerlijk naar ons allemaal toe: de vervanger krijgt de niet-betaalde maand een uitkering (ww). Nu is onderwijs ook overheid, dus netto zal het wel voordeliger zijn. Nee, het is niet eerlijk.

Tsjor

bieb63

bieb63

28-02-2016 om 14:06

nog wat anders

Het is eigenlijk altijd ook gewoon natte vinger werk. Of je nu in het onderwijs werkt, bij de overheid of in het bedrijfsleven. In het onderwijs is 1 ding in principe vast: de uren die je voor de klas staat. De meerdere uren die je betaald krijgt (8 of 8,5 uur per dag, en de hoeveelheid vakantie, die overigens weer in het salaris zitten verdisconteerd) blijft natte vinger werk. De 1 is ervaren, c.q. efficient, c.q. weet op een slimme manier dingen snel klaar te hebben, c.q. kan snel werken enz.. De ander is minder efficient, langzamer enz. Beiden krijgen de zelfde uren uitbetaald, waarbij de 1 wellicht veel meer vrije tijd heeft dan de ander. Uiteindelijk moeten beiden zorgen hun werk naar behoren te doen en af te hebben. Het is niet anders.
Maar ook in het bedrijfsleven werkt dat in principe zo. Dan zijn de uren vast omkaderd, in die zin dat je 5 dagen in de week van half 9 tot 5 op kantoor bent. Hoe hard je werkt, hoeveel tijd je nodig hebt, hoeveel tijd je verlummeld enz., dat is altijd anders, afhankelijk van de werkzaamheden, afhankelijk van je karakter, efficiëntie, concentratie, afleiding enz. En dat geldt al helemaal voor een vertegenwoordiger. Die krijgt 40 uur per week betaald, werkt grotendeels buiten het kantoor (thuis, onderweg, bij de klant). De 1 zal 40 uur bezig zijn om z'n target te halen, of te doen wat men verwacht, de ander 50 uur en weer een ander 30 uur. Diegene kan zeggen de hele dag thuis te werken (en wordt 8 uur betaald), maar kan best met 5 uur genoeg hebben en voor de rest van de uren iets anders doen. Het is niet anders.
En natuurlijk is het in het bedrijfsleven zo dat voor de 8 uur die je per dag werkt een x tijd aan vakantie opbouwt. Die kun je opnemen of uit laten betalen aan het eind van je contract. Dat is duidelijker, dat klopt. Maar je moet niet vergeten dat in de 40 uur die een leerkracht per week krijgt uitbetaald (en ook de vervanger), niet altijd 40 uur werk zit in die week. En dat geldt zeker voor een vervanger. Een vervanger staat de vaste uren voor de klas, in de resterende uren moet nakijk en voorbereidend werk gedaan worden. Maar er zijn ook zeker taken en zaken die een vervanger niet hoeft te doen, het is een meer praktische taak, dan de taak van de vaste leerkracht. En dus zal een vervanger in de regel minder uren kwijt zijn dan de 40 uur waarvoor hij wordt uitbetaald. Het is nu eenmaal niet zwart/wit.

Zwaantje

Zwaantje

28-02-2016 om 15:48

vakbond is een goed plan

Bieb, eens hoor, het verschilt nogal per persoon hoe efficient men werkt en hoeveel tijd men eraan besteedt/ kan besteden / moet-wil besteden. (NB: Mijn man is toevallig efficient en wereldkampioen snel-nakijken , dus in een schoolvakantie heeft hij meestal grotendeels vakantie, behalve dat je je natuurlijk altijd docent voelt dus je daar erg veel mee bezig bent op bijna elk moment).
Vind ik nog geen reden om een invaller minder uit te betalen want je weet niet wie er meer tijd aan besteedt: de vaste docent die met verlof is, of de invaller. Kortom: het heeft er niet zoveel mee te maken.

Je andere punt heeft er wel mee te maken: veel invallers hoeven iets minder te doen aan met name niet-lesgebonden taken dan de vaste docent. Dat is ook een reden waarom mijn man de komende maanden iets minder fte zal krijgen dan je zou verwacht met de hoeveelheid lesuren die hij geeft (je weet het nog: het is op een middelbare school). De rector heeft al uitgelegd dat dat komt vanwege zaken als: geen mentor zijn, niet iets hoeven doen op de open dag (al is het maar omdat die al geweest is , dat soort dingen; kortom, de dingen die jij denk ik ook bedoelt. Dat is ook prima en mijn man is het er uiteraard volledig mee eens.
Maar tegelijkertijd is het dus al verdisconteerd.

Tsjor, mijn man zal geen uitkering aanvragen hoor - dus in dit geval is het voor de samenleving verder geen probleem-, maar je hebt gelijk, dat zouden veel andere mensen die een paar tijdelijke banen achter elkaar doen met weekjes zonder salaris er tussendoor.

Ik denk dat we de tip van o.a. Vesper maar eens gaan volgen: de vakbond vragen. Het is allemaal geen ramp, maar wel oneerlijk, het klopt gewoon niet.

bieb63

bieb63

28-02-2016 om 16:02

zwaantje

Waar je dan vooral op moet inspelen/letten als je bijv. de vakbond belt: hoelang, hoeveel en welke periode er invalwerk is gedaan. Dat heeft nl. invloed op het wel of niet aanstellen (bijv. per 1 aug of per 1e schooldag na zomervakantie). En met de kanttekening dat deze materie voor scholen vaak onduidelijk is.
Verder over dat verdisconteren: er zijn 2! dingen verdisconteerd in de uren op een dag die worden uitbetaald en het loon dat erbij hoort. Dat is enerzijds de verrekening (over een schooljaar uitgesmeerd) van het grotere verlof, en anderzijds de verrekening van de uren die je op een (inval)dag daadwerkelijk werkt versus de uren die je wordt uitbetaald (vaak dus, als je het over een dag hebt, meer dan dat je werkt). Maar het blijft natte vinger werk en niet helemaal duidelijk.
Ben overigens erg benieuwd wat de vakbond zegt! Dus laat weten aub.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.