Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nimbo

Nimbo

15-10-2015 om 12:18

vakantiedagen

Op mijn werk zag ik een mail langsschuiven over vakantiedagen. De boodschap was, dat als je ze niet inpland dat zij verloren gaan. Eerder was het zo dat als je je vakantiedagen niet tijdig aanvraagd, dat ze dan zonder overleg worden ingepland. Wij werken namelijk onregelmatig dus vakantiedagen zie je dan terug op het rooster. Er stond ook niets bij dat je ze dan uitbetaald zou gaan krijgen, dat is ook nog een optie.
Maar nu ineens wordt gesteld dat je ze dan kwijt bent!!! Mag dit zo maar???

Elianne

Elianne

15-10-2015 om 12:29

nieuwe wet

Sinds een of twee jaar is de wet veranderd. Vakantiedagen van 2015 vervallen per 1 juli 2016. Ofwel vakantiedagen van het huidige jaar kun je tot 1 juli van het volgende jaar opnemen, anders vervallen ze.
Dat is het waarschijnlijk geweest

Krullevaar

Krullevaar

15-10-2015 om 12:36

Ja maar dat geldt niet voor opgebouwde vakantiedagen uit het verleden. Dus alleen voor de dagen van dit jaar, als het goed is houdt jullie vakantieregistratiesysteem hier rekening mee.

Noet

Noet

15-10-2015 om 13:33

genuanceerder

wettelijke vakantiedagen vervallen 6 maanden na afloop van het kalenderjaar waarin ze zijn toegekend.
bovenwettelijke vakantiedagen vervallen 5 jaar na afloop van het kalenderjaar waarin ze zijn toegekend.
Vakantieuren uit eerdere jaren (wettelijk en bovenwettelijk) die er waren op het moment van invoeren van de wet vervallen 5 jaar na invoering van de wet.

En in allen gevallen geld, als de CAO ruimere bewaarregelingen heeft gaat de CAO voor, de CAO mag niet ongunstiger zijn dan de wet.

Nimbo

Nimbo

15-10-2015 om 14:08

Maar jongens kom op

Is het dan werkelijk zo dat je, als je niet oplet, bestolen wordt van je vakantiedagen i.p.v. dat ze op zijn minst dan nog worden uitbetaald?

Postbode

Postbode

15-10-2015 om 14:10

Yep

Dat is bij ons ook zo maar het verschil is wel dat je als werknemer maar ook als leidinggevende er op moet letten dat ze zijn opgemaakt. Volgens mij heb je nog tot juni/juli dus wat is je probleem?

Noet

Noet

15-10-2015 om 14:13

dat is inderdaad zo.
De wet is er vooral voor om er voor te zorgen dat medewerkers hun vakantiedagen opmaken en niet er 2 jaar eerder van met pensioen gaan.

Je zult als medewerker zelf aan de bel moeten trekken om ze of op te maken of uit te laten betalen. Wettelijke vakantiedagen mogen NIET uitbetaald worden, die moeten worden opgenomen.

Postbode

Postbode

15-10-2015 om 14:16

Precies

Het is inderdaad de bedoeling dat je van je vakantiedagen 'geniet' omdat dat voor iedereen beter is. Dit is dus ter bescherming van jezelf (sorry, je kunt nu geen vakantie opnemen want we hebben het druk) en voor je werkgever (opeens drie maanden weg ivm opgespaarde vakantiedagen).

Anders

Anders

15-10-2015 om 17:05

Bij ons ook zo

Het is hier elk jaar weer vechten om alles op te nemen, behalve een beperkt aantal dagen dat je wel mee mag nemen. Ik werk in een sector met veel vakantiedagen, dus moet je aan het begin van het jaar met je collega's al gaan plannen wie wanneer vrij neemt en dan is het aan het eind van het jaar vaak toch nog passen en meten om en voldoende bezetting te hebben rond de feestdagen en iedereen de mogelijkheid te geven om de vakantiedagen op te maken.
Bij calamiteiten waardoor vakanties niet kunnen worden opgenomen, kan de chef vragen om de vakantiedagen uit te laten betalen of door te schuiven en dat wordt dan altijd gehonoreerd.

Pirata

Pirata

15-10-2015 om 17:42

wettelijke verlofdagen

Inderdaad vervallen de wettelijke verlofdagen een half jaar na het einde van het verlofjaar en de bovenwettelijke 5 jaar erna. Ik denk dat er daar een waarschuwing voor is uitgegaan, "Pas op dat je je dagen opneemt vóór de vervaldatum van het verlof, anders zijn ze niet meer opneembaar".
Afhankelijk van je CAO kun je verlofdagen verkopen, maar in principe is dat met wettelijk verlof niet mogelijk, tenzij je uit dienst gaat. Je wordt geacht zoveel vakantie op te nemen in een jaar.

lennest

lennest

16-10-2015 om 09:38

vakantiedagen

De registratie van de vakantiedagen is belangrijk. Stel je werkt fulltime, dan zijn je wettelijke vakantiedagen 20 = 4 weken. Al het meerdere is bovenwettelijk. Dat betekent dat in de registratie eerst de wettelijke vakantiedagen opgemaakt moeten worden, daarna de oudste vakantiedagen en zo verder naar nul. Als je dus dit jaar 4 weken vakantie hebt gehad, heb je de wettelijke dagen opgemaakt en is er geen vuiltje aan de lucht.
Overigens bepaal jij wanneer je vakantie hebt, niet je werkgever, behalve natuurlijk bij vaste vakanties zoals in het onderwijs. Pas als je werkgever kan aantonen dat het om bedrijfseconomische redenen niet kan, mag hij je vakantie-aanvraag weigeren. Hij kan overigens wel voorstellen dat je je vakantiedagen opmaakt voor deze verlopen zijn. Uitbetalen van wettelijke vakantiedagen mag officieel niet, wel de bovenwettelijk dagen.

Puck

Puck

16-10-2015 om 10:36

Eh... LEnnest

Klopt dat van die 4 weken? Volgens mij is het 3 weken waarvan je 2 aaneengesloten weken moet opnemen? Of is dat ook al weer verouderde info?

Noet

Noet

16-10-2015 om 11:28

puck

wettelijk is 4 x het aantal uren per week.

Suze

Suze

16-10-2015 om 11:47

Puck

Bij fulltime heb je jaarlijks recht op 20 vakantie dagen.

Dat staat even los van de vraag wanneer je ze mag opnemen, dus aaneengesloten of juist niet.

Kan kloppen dat je tenminste 2 weken achter elkaar moet kunnen nemen, maar dat weet ik niet. Hier mogen we 3-4 weken, afhankelijk van wanneer collega's gaan. Er moet wel bezetting zijn.

Katniss

Katniss

16-10-2015 om 16:54

Niet kwijt

Ik kwam er dit jaar in juni achter dat ik vergeten was vrije dagen eerst van mijn oude verlof af te boeken. Toen ik ging informeren bij P&O of ze de uren zouden verdwijnen of uitbetaald zouden worden, werd me verteld dat ik ze gerust nog in juli kon opnemen. Het hangt dus ook af van hoe je werkgever ermee om gaat. Indien ze hadden gezegd dat ze zouden verdwijnen, had ik mijn reeds opgenomen compensatie-uren weer moeten terugboeken en 'inwisselen' voor verlof.
Sowieso geldt bij ons de regel dat je maar 58 uur mag meenemen naar het volgende jaar. Op de een of andere manier blijf ik altijd met dat aantal zitten

Elianne

Elianne

16-10-2015 om 18:55

Katniss

Dat mag dus niet meer dat je werkgever het maximale aantal mee te nemen uren bepaalt. Hij moet er eigenlijk op toezien dat je het wettelijke minimum opneemt. Doe je dat niet, dan vervallen ze het jaar erop.
Dus eigenlijk krijg je op 1 jan 200x uren die geldig zijn tot 1 juli 200x+1

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.