Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Brink

Brink

06-10-2018 om 11:58

Vakantie uren op maken.


Brink

Brink

08-10-2018 om 20:48

Hester

Ja ik vind het wel zonde om de vakantie uren dit jaar te laten voor wat het is maar ze blijven als het goed is tot juli volgend jaar staan dus kan er altijd nog wat van op maken.Ik vind veel vrij nemen gewoon lastig schiet daar beetje van in de stress. Daarom ook jammer dat het niet lukt met die woensdag en vrijdag ochtend vrij. Dat was de enige oplossing wat me wel heel fijn leek.Ik voel me een beetje een sukkel als ik de vakantie uren laat vervallen maarja ik wil niemand teleurstellen en zelf niet in de stress zitten dus laat ik ze voor nu maar even staan.

Hester

Hester

08-10-2018 om 20:55

Brink

Ja ik snap het. Kan je toch niet proberen gebruik te maken van die wet?

Brink

Brink

08-10-2018 om 21:01

Hester

Kan het proberen.Snap nogsteeds niet dat ze er zo moeilijk over doen.Heb zelfs periodes gehad dat ik nog meer dan 22.25 uur in de week werkte was leuk geweest als ze mij nu keer tegemoed kwamen met Tijdelijk contract verhogen. Maarja we zullen zien.

Emmawee

Emmawee

08-10-2018 om 21:14

Wat heb je eraan?

Begrijp ik nou goed dat ze voor een week vakantie sowieso maar 15 uur uitbetalen? Dat betekent dan dus dat je voor een week vakantie sowieso salaris inlevert. Wat schiet je er dan mee op om het volgend jaar pas op te nemen? Dan heb je toch hetzelfde probleem?
Of krijg je in je vakantie het aantal uren uitbetaald dat je ingeroosterd staat?

Brink

Brink

08-10-2018 om 21:29

Emmawee

Ja als ik een hele week vakantie neem schiet ik er niks mee op en ga ik er juist op achteruit daarom zeg ik ook dan moet ik alsnog wat uurtjes werken in mn "vrije week" om toch op het salaris te zitten wat ik nu heb.En tjah volgend jaar is dat niet anders maar misschien kan ik het dan beter verdelen.Op deze manier is vakantie nemen niet eens aantrekkelijk voor mij haha.Alleen zonde van de vakantie uren die verloren gaan dan.

Emmawee

Emmawee

08-10-2018 om 21:37

Nee zeg...

Wat een waanzin.
Ik zou op zoek gaan naar een leuke tijdelijke baan voor een paar weken en dan toch elke minuut van je vakantierecht helemaal opmaken.

Lente

Lente

08-10-2018 om 21:48

Emmawee heeft een heel goed idee

Ga naar een uitzendbureau en vertel daar dat je tot en met december dit jaar beschikbaar bent voor 15-24 uur per week.
Vertel aan je werkgever dat je dit jaar al je vakantie opneemt.
Ik ga ervan uit dat je via het uitzendbureau voldoende kans hebt op werk. Dat moet je natuurlijk wel navragen.
Maar als het uitzendbureau inderdaad voldoende werkt voor je heeft, dan wordt je uitbetaald voor je werk (terecht) en uitbetaald voor je vakantie (ook terecht )

En dan kun je volgend jaar letten op je vakantiedagen opnemen. Of je doet weer hetzelfde als dit jaar

Brink

Brink

08-10-2018 om 22:09

Emmawee en Lente

Hahaha wat allemaal nodig is voor de vakantie uurtjes.En nee volgend jaar wil ik t echt beter aan pakken. Waanzin idd dat contract gedoe

Tijgeroog

Tijgeroog

08-10-2018 om 22:12

Hmz...

Misschien kan je werkgever je dan via dat uitzendbureau inhuren... liefst tegen een wat hoger salaris dan je daar krijgt, uiteraard, want een uitzendkracht die niet ingewerkt hoeft te worden is dat zeker waard.

Triva

Triva

08-10-2018 om 22:20

Heb je gevraagd

Hoe je dit zo gunstig mogelijk kunt doen? Dat je maar 15 uur pee week op mag nemen klopt niet. Het moet minstens 13 weeks gemiddelde zijn want je bouwt ook verlof over die extra uren op en met 13 weeks houd je hetzelfde loon. Als je nieteer dan 15 op mag nemen houd je veel uren over en is voor hun nadelig maar jij moet een keuze hebben. Ik heb het gevoel dat ze het zelf niet begrijpen.

Oja je kunt zo vijf weken bij de post werken en vijf wk vrij nemen haha

Brink

Brink

08-10-2018 om 22:46

Triva

Ik moet nog antwoord krijgen in de mail over mijn vraag met die 15 uur.Ik heb het mezelf moeilijk gemaakt door in oktober pas aan mn vakantie uren te gaan denken maar het wordt me ook moeilijk gemaakt.Mijn woensdag en vrijdag ochtend vrij oplossing was gewoon het beste voor iedereen:p maarja helaass.

Hester

Hester

08-10-2018 om 22:58

Triva

Is dat verplicht voor de werkgever dat ze bij de berekening van je vakantieuren niet alleen naar je contracturen migen kijken? Volgens mij doen ze dat bij ons wel. Zeg maar, fijn als je extra wilt werken, maar je aantal uren verlof blijft hetzelfde aantal uren.

Hester

Hester

08-10-2018 om 23:08

Van de site van het FNV

" Werk jij al langere tijd meer uren dan in je contract staat? Dan kun je je werkgever vragen om het aantal uren aan te passen. Doe je dat niet, dan mis je mogelijk loon als je ziek wordt en bouw je minder verlofuren op. Goede redenen om die uren te claimen."

Wettelijk en boven wettelijk.

Wettelijke vakantieuren moet je wel opmaken, anders is het zonde, dan komen ze te vervallen. Op je loonstrook staat vermeld wanneer je ze hebt opgebouwd en wanneer ze op moeten zijn. Ze worden in principe niet uitbetaald.

Boven wettelijke vakantieuren blijven 5 jaar geldig en mogen altijd worden uitbetaald. Ook die opbouw en afloopdatum staat vermeld op je loonstrook.

Triva geeft aan dat je ook over je extra gewerkte uren verlof opbouwt, jazeker, dat klopt.
Inderdaad, ik weet niet wie jou mails beantwoord, personeelszaken? Ze begrijpen er zelf niet veel van.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-10-2018 om 00:56

Ik snap het niet?

Je kunt die uren toch ook gewoon laten uitbetalen. Dat komt op hetzelfde neer.

Triva

Triva

09-10-2018 om 03:47

Ginny

Wettelijke vakantieuren mag je in principe niet uit laten betalen. Het is mij wel gelukt door zes wk lang mijn contract met 10 uur op te hogen voor 1 juli.

Triva

Triva

09-10-2018 om 03:50

Hester

Dat is alleen maar nadelig voor de werkgever tenzij er een overbezetting is.

Het klopt overigens niet dat je loon mist of minder veelofuren opbouwt als je je contract niet laat ophogen. Voor elke gewerkt uur zou je 8% verlof moeten krijgen.

Hester

Hester

09-10-2018 om 07:50

Niet snappen

Wel raar dat dan en haar werkgever en mijn werkgever en de FNV het niet goed snappen.

Flavia

Flavia

09-10-2018 om 07:52

Vakbond

Laat je vakbond je hierbij helpen.

Zij kunnen je ook helpen bij het aanpassen van je contract. Als je meer dan 3 maanden structureel overwerkt en jij het contract wil aanpassen moeten zij aantonen dat jouw huidige contract past. Je vakbond kan je hier bij helpen.

Emmawee

Emmawee

09-10-2018 om 08:07

Overwerk / meeruren

Op https://loonwijzer.nl/arbeidsvoorwaarden/werktijd/werktijd-faq/betaling-voor-overwerk
staat:

Als deeltijders langer werken dan het aantal uren in hun arbeidscontract kan er sprake zijn van meeruren of van overwerk. De definitie van overwerk in de cao is maatgevend. Is er overwerk na overschrijding van de individuele arbeidsduur of is dat na overschrijding van de voltijdsarbeidsduur? In het laatste geval worden de extra gewerkte uren meeruren genoemd. Naast het uurloon moet de werkgever voor meeruren alle toeslagen betalen die ook voor gewone werkuren gelden. Dus ook vakantietoeslag en gratificaties. Meeruren tellen verder mee voor de berekening van vakantieopbouw, pensioen en dergelijke.

Over een overwerkvergoeding, met of zonder toeslag, krijg je geen vakantiegeld. Let dus goed op hoe de definitie van overwerk is.

Als je een deeltijdcontract hebt en structureel overwerkt, dan heb je recht op een aangepast contract. Dat geldt ook voor een min-maxcontract. Meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

Brink

Brink

09-10-2018 om 08:14

Kromme regeltjes

Ja het is ook krom ik werk echt al super lang boven de 20 uur en als die client eind oktober vervalt moet ik sowieso weer uurtjes er bij hebben om aan mn geld te komen. Dus dan denk ik wat is fysiek zwaarder voor werkernemers ...constant 22/23 uur werken of gewoon contract op hogen en je werknemer lekker haar vakantie uurtjes uitbetalen op woensdag en vrijdag ochtend...Begrijpen jullie het dan begrijp ik het ook hahaha.

Emmawee

Emmawee

09-10-2018 om 08:19

En Brink

Je zou eens moeten uitrekenen wat die vakantieuren waard zijn in euro's en vraag je dan af of je dat geld aan je werkgever wilt doneren. Ik vind dat je er erg makkelijk over doet en ook nog eens heel lief steeds de schuld bij jezelf neerlegt. Ik zou er toch even iets zakelijker naar gaan kijken. Op deze manier profiteert alleen de werkgever. En die mag zo te lezen toch al blij zijn met zo'n medewerker.

Emmawee

Emmawee

09-10-2018 om 08:24

Zwaar werk

We schreven gelijkertijd.

Ik hoop dat ik je niet erg teleurstel, maar dat argument van fysiek zwaar werk, dat gaat niet over jou of je collega's, maar over het risico dat de werkgever loopt. Het risico op uitval is met fysiek zwaar werk hoger en hoe meer contracturen jij hebt, hoe meer loon ze dan moeten doorbetalen.

Triva

Triva

09-10-2018 om 08:41

simpel

Als jij al heel lang zoveel uur werkt moet je minimaal die uren nu als vakantie kunnen opnemen zodat jouw loon voorlopig hetzelfde blijft. Dus die ochtend en middag tot die uren op zijn.

Joh je hebt nog 8,5 mnd om ze op te maken maar eigenlijk moeten ze dit jaar op, als dat niet lukt heb je nog een half jaar (zo leg ik dat uit). Je moet wel zorgen dat je met iemand praat die verstand van zaken heeft, ik betwijfel of je die nu hebt. 15 uur max is echt onzinnig (tenzij zoals ik al zei er overbezetting is)

Weinig contracturen.

Dat is "normaal" in de thuiszorg. Bij ophogen contract loopt de werkgever meer risico bij ziekte werknemer, aantal cliënten zijn geen garantie op stabiliteit(overlijden, verpleegtehuis) en contracten zijn vaak tijdelijk.
Maar je bouwt wel degelijk verlofuren op over gewerkte uren boven je contract en er wordt pensioen over opgebouwd, eindejaarsuitkering, kilometervergoeding en vakantiegeld.

Dus extra werken is wel degelijk zinvol. Uitbetalen van verlofuren houdt in dat er ongeveer 25% belasting wordt ingehouden.
Jou werkgever doet moeilijk over dat uitbetalen, dan zou ik er zeker vrij voor nemen.

Meestal werk je met een werknemersportaal en daarin kan je per uitbetaling aanklikken wat je wilt met je uren boven je contract.

Verlof invoeren, uitbetalen, bewaren voor tijden dat je minder wilt werken zonder verlofuren in te leveren (compensatieuren).

Schenken aan je werkgever zou ik nooit doen. Het salaris is redelijk maar juist de flexibiliteit in meer of minder kunnen werken is een voordeel. Je werkt extra voor het geld toch? Dat voordeel is er juist in de zorg, maak er dan ook gebruik van.

Vraag eens aan een collega hoe zij dat doet, misschien maak je zelf ergens een fout in het systeem?
Of is er geen informatie via website, werknemersportaal? Hoe komt je loonstrook binnen?

Brink

Brink

09-10-2018 om 11:42

Ze gaan kijken voor uitzondering uitbetaling

Ik krijg dus idd maar 15 uur uitbetaald als ik vakantie neem kreeg ik mail van.Haha dikke doei.Ik krijg toeslag over de uren die ik extra werk zeggen ze en dat moet ik dus maar apart zetten om als ik vakantie neem toch genoeg geld te hebben.Heb vanochtend nog een mail gestuurd en nu gaan ze kijken of ze een uitzondering kunnen maken met wat uurtjes uitbetalen.Ben heel benieuwd.Dus contract verhoging gaat hem niet worden.Ik hoop dat ik wat uitbetaald ga krijgen want ik krijg dat stuwmeer nooit meer op haha. Volgend jaar krijg ik alweer nieuwe vakantie uren die ik dan maar op moet maken.afwachten maar.

Flavia

Flavia

09-10-2018 om 11:48

nee, juist niet

nee, juist niet afwachten, nu al actie gaan ondernemen om met wat hulp van bv je vakbond je contract omhoog te krijgen: Wet parttime werken kan je hier ook bij helpen, blijkbaar is er voldoende werk om je wel structureel 20 uur te laten werken. Zo'n verzoek kan niet zomaar afgewezen worden, dat moet goed onderbouwd worden.

Nu al je vakanties in plannen.

Het jaar is zo voorbij.

Nieuwe vakantieuren.

Die krijg je niet volgend jaar, die krijg je iedere periode erbij als je salaris betaald wordt.

Je krijgt toeslag over de uren die je extra werkt zeggen ze. Hoeveel dan?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-10-2018 om 23:15

Overuren wel Triva

En alleen bovenwettelijke verlofuren laten uitbetalen kan ook al helpen om salaris te laten aanvullen.

Ophogen in jouw belang

Ophogen van die contracturen zou de correcte oplossing zijn. Dat je maar 15 uur per week betaald krijgt als je vakantie opneemt, daar kun je nog om heen plannen. Maar als je ziek wordt heb je dus hetzelfde probleem. En dat kun je niet plannen.
Het kan ook zijn dat je door langdurige ziekte je vakantieuren niet kunt opmaken en dat ze komen te vervallen.

Laatst was er een draadje van iemand die langdurig ziek werd. Die werkgever was zelfs zo onbeschoft om de ziekte maar gewoon als vakantie te boeken, want er stonden toch al zo veel uren. Dat kan natuurlijk niet, maar door een werknemer zich moe te laten strijden over zo'n rotstreek heb je redelijke kans dat 'ie geen energie meer overheeft voor 'ik heb voor mijn ziekte gemiddeld X uur per week gewerkt, dat wil ik nu ook betaald krijgen'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.