Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Petr@

Petr@

27-03-2013 om 10:39

Vakantie-uren inhouden bij niet aanwezig zijn vergadering

Elk kwartaal hebben wij een overleg op dinsdag waar alle medewerkers bij aanwezig moeten zijn.
Ik werk op maan-, woens- en vrijdag en zou daarvoor dus extra moeten komen werken.
Omdat dinsdag mijn zoon terug kwam uit het buitenland (na 7 weken in het buitenland geweest te zijn) heb ik mij verleden week afgemeld voor deze bijeenkomst.
Nu krijg ik net te horen dat dit geen legitieme reden was om niet te komen en dat er vakantie-uren ingehouden worden omdat ik afwezig was bij een vergadering op mijn vrije dag.
Mag dit zomaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vraag

Krijg je normaal gesproken vakantie uren voor die tijd dat je op dinsdag aanwezig bent? Als compensatie voor het komen op je vrije dag? In dat geval is het natuurlijk logisch dat ze die nu niet geven. En misschien dat ze dat bedoelen met 'inhouden'?

Inge M

Inge M

27-03-2013 om 11:55

Lijkt mij wel.

Een werkgever kan je verplichten te komen werken op een dag dat je normaal niet werkt. Zo'n kwartaalvergadering is een logische reden.
Uiteraard hoor je wel betaald te worden voor die extra uren (of op een andere dag minder mogen werken, tijd-voor-tijd-principe).
Als je niet aanwezig wilt zijn op een verplicht tijdstip, dan moet je verlof opnemen. Of op een andere dag meer uren werken.

Hoe flexibel is je werkgever qua verdeling van uren over de week?
Krijg je de vergaderuren terug in tijd of geld?

Jaymza

Jaymza

27-03-2013 om 18:19

Raar

Hoe kunnen ze nou uren inhouden vor niet komen op een moment waarvoor ze je niet betalen? Lijkt me volslagen absurd.

Jaymza

Petr@

Petr@

28-03-2013 om 13:03

Jippox

Ik krijg inderdaad compensatie-uren als ik naar een vergadering op een niet-werkdag kom.
Maar nu moet ik dus 1,5 vakantie-uur inleveren.

Petr@

Petr@

28-03-2013 om 13:04

Inge

Ik werk 20 uur, verdeeld over 3 werkdagen.
Vergaderuren krijg je terug in tijd.

Petr@

Petr@

28-03-2013 om 13:10

Jaymza

Dat leek mij ook, maar blijkbaar is dat dus niet zo.
Wat ik eigenlijk raarder vind is dat ik maandag niet even aangesproken ben over het feit dat ze mijn afmeldreden niet legitiem vinden en dat het mij dan verlofuren zou kosten.
Het overleg heeft nl. maandag van 12 tot 1 uur plaats gevonden en ik werk tot half 3. Dan lijkt het mij toch logisch dat mijn leidinggevende even bij mij binnen loopt en mij de keuze laat?
Het was gisteren ook een bijzonder onaangenaam gesprek, waarbij mijn leidinggevende duidelijk liet merken dat ze heel boos was omdat ik niet bij de vergadering aanwezig was.
Ik merk dat mij dat goed dwars zit, haar houding tegen mij. Voor morgen staat mijn jaargesprek gepland dus ben heel benieuwd!

Toke

Toke

28-03-2013 om 21:19

Vreemd

Ik denk wel dat je werkgever je kan verplichten om naar de vergadering op een niet-werkdag te komen, maar ik vind dat je altijd het recht hebt om aan te geven dat je verhinderd bent. Het is dan aan de werkgever om aan te geven dat hij dat verzuim niet geoorloofd vindt. Als je het vooraf aangeeft en ze komen er niet op terug, dan mag je - vind ik - ervan uitgaan dat je verzoek is gehonoreerd. Nu achteraf aangeven dat het niet akkoord was, dat klopt niet.
Dat je er vervolgens vakantieuren voor moet inleveren klopt volgens mij alleen als je de werkuren vergoed krijgt. Het is óf werktijd waarvoor je verlofuren inlevert (maar dan moet wel de werktijd gehonoreerd worden in tijd of geld) óf het is vrije tijd. Je werkgever kan je wel een berisping of zo geven voor ongeoorloofd verzuim. Maar persoonlijk vind ik dat niet correct als je je afwezigheid hebt aangekondigd.
Als je morgen het gesprek hebt, zou ik beginnen met te zeggen dat je het vervelend vindt dat het zo is gelopen, dat je graag voor de vergadering had gehoord dat dit niet acceptabel was. Omdat je nu inderdaad geen keuze hebt gehad om het anders te regelen, en dat je dat best had gewild. En dan natuurlijk vervolgens vragen waaróm het je niet is gevraagd. Wellicht dat de soep dan toch niet zo heet wordt gegeten als is opgediend. Speelt je manager het wel hoog, dan zou ik de cao erop naslaan, of bij juridisch loket vragen of dit wel mag. Maar ik denk dat manager in boosheid/irritatie verkeerd heeft gehandeld. Misschien waren er meer mensen niet aanwezig?
Ik heb eens een zeer boze brief gekregen toen ik volgens mijn toenmalige manager ongeoorloofd met vakantie was gegaan. Ik moest me maandagochtend 8 uur melden en als ik geen goed excuus had, kon ik direct opstappen. Hij had alleen over het hoofd gezien dat hij zelf mijn vakantieaanvraag had getekend, een week of 7 daarvoor.

Collegaatje

Collegaatje

28-03-2013 om 22:46

Van je af?

Kan het zijn dat ze van je afwillen? Ik zou er maar rekening mee houden als ik dit zo lees. Ik zou niet te hoog van de toren blazen als ik jou was.

nathalie

nathalie

29-03-2013 om 09:54

Wat ik denk

is dat er meer speelt dan alleen die uren, de relatie tussen jou en je leidinggevende is niet zo lekker. Ben je zelf niet iets tekort door de bocht gegaan door je ‘af te melden voor de vergadering’? Het zou best kunnen dat je leidinggevende daar overleg over had gewild en geen eigenmachigige beslissing van jou dat je vond dat je een goede reden had om niet op je werk te verschijnen. Ik neem aan dat er over met vakantie gaan ook wordt overlegd, dat mensen zich niet zomaar opeens ‘afmelden’ op het werk omdat ze vinden dat ze nu wel aan vakantie toe zijn. Dat het hier om een vergadering ging en niet om het uitvoerende werk zelf maakt dat niet anders, ook vergaderingen zijn werk. Je krijgt er ook voor betaald immers, is het niet als extra geld dan toch tijd voor tijd.
Ik kan me dus ergens wel voorstellen dat deze actie van jou niet zo lekker viel op je werk. Maar 1,5 uur van je vakantie afschrijven, dat klopt niet. Dan vergeet je leidinggevende misschien dat de vergaderuren voor jou buiten je normale hoeveelheid werkuren vallen en dat je de vergaderuren in tijd weer terugkrijgt. Je was niet op de vergadering maar je hebt nog steeds wel gewerkt wat je hoort te werken, namelijk 20 uur per week.
Hoe ging het gesprek hierover?

nathalie

nathalie

29-03-2013 om 09:58

Aanvulling

Ik ga er van uit dat je de gemiste vergadering nu niét in tijd terugkrijgt!

Petr@

Petr@

29-03-2013 om 18:35

Toke

Ik wil jou ontzettend bedanken voor jouw advies! Ik ben voordat het jaargesprek begon over het vervelende gesprek begonnen en dat werd zeer gewaardeerd door mijn leidinggevende. We hebben e.e.a. uitgepraat en ik ben er qua uren niets mee opgeschoten, maar de kou was uit de lucht voordat we het jaargesprek begonnen.
Ik heb in dat voorgesprekje ook de opmerking van collegaatje mee genomen en volgens mijn leidinggevende was dat absoluut niet het geval.
En dat bleek wel uit het jaargesprek waarin de loftrompet voor mij werd uitgestoken Leidinggevende vond mij "hoogcompetent", "servicegericht", "adequaat", "kwaliteit en kwantiteit van werken zijn uitstekend". En dat heb ik nu zwart op wit staan in het verslag dus dan lijkt het mij niet dat ze van mij af willen.
Leidinggevende werd zo boos omdat deze overleggen belangrijk zijn en ze het belangrijk vindt dat iedereen, dus ook ik, erbij aanwezig ben. Zij gaf als reden dat ik niet op de hoogte gebracht ben vooraf dat zij daar geen tijd meer voor had gehad omdat ze meteen daarna in een ander overleg ging en daarna was ik al naar huis. Ik bracht daar nog tegen in dat zij mij dan had kunnen bellen, maar dat vond zij van niet.
Dus ik heb mij er maar bij neergelegd dat ik die uren kwijt ben...

Petr@

Petr@

29-03-2013 om 18:35

Toke

Ik wil jou ontzettend bedanken voor jouw advies! Ik ben voordat het jaargesprek begon over het vervelende gesprek begonnen en dat werd zeer gewaardeerd door mijn leidinggevende. We hebben e.e.a. uitgepraat en ik ben er qua uren niets mee opgeschoten, maar de kou was uit de lucht voordat we het jaargesprek begonnen.
Ik heb in dat voorgesprekje ook de opmerking van collegaatje mee genomen en volgens mijn leidinggevende was dat absoluut niet het geval.
En dat bleek wel uit het jaargesprek waarin de loftrompet voor mij werd uitgestoken Leidinggevende vond mij "hoogcompetent", "servicegericht", "adequaat", "kwaliteit en kwantiteit van werken zijn uitstekend". En dat heb ik nu zwart op wit staan in het verslag dus dan lijkt het mij niet dat ze van mij af willen.
Leidinggevende werd zo boos omdat deze overleggen belangrijk zijn en ze het belangrijk vindt dat iedereen, dus ook ik, erbij aanwezig ben. Zij gaf als reden dat ik niet op de hoogte gebracht ben vooraf dat zij daar geen tijd meer voor had gehad omdat ze meteen daarna in een ander overleg ging en daarna was ik al naar huis. Ik bracht daar nog tegen in dat zij mij dan had kunnen bellen, maar dat vond zij van niet.
Dus ik heb mij er maar bij neergelegd dat ik die uren kwijt ben...

Petr@

Petr@

29-03-2013 om 18:47

Nathalie

De relatie tussen leidinggevende en mij is prima en wordt ook zo genoemd in het verslag van mijn jaargesprek (zie ook mijn berichtje aan Toke).
Je hebt inderdaad gelijk dat ik tekort door de bocht ben gegaan. Leidinggevende was de week dat ik mij afmeldde op vakantie en ik had mij moeten afmelden bij haar vervangster. We hebben sinds kort een nieuwe leidinggevende structuur en dat is voor iedereen wennen. Omdat ik nu niet de juiste route gevolgd heb vond leidinggevende het niet nodig om mij maandagmiddag of dinsdagochtend nog even thuis te bellen over de consequenties (daar wist ik toen even niets meer tegen in te brengen vanochtend...).
Jij schrijft dat die 1,5 uur die nu afgeschreven wordt niet klopt, maar hoe kan ik dat goed (wettelijk?) onderbouwen?
En uiteraard bedankt voor je reactie!

Jaymza

Jaymza

29-03-2013 om 19:30

Tja

Het lijkt me dat ze die uren alleen kunnen inhouden als ze ze ook vergoeden en in dat geval vallen ze tegen elkaar weg.

Jaymza

Inge M

Inge M

29-03-2013 om 19:38

Ik zou niets meer doen

Je bent 1,5 uur kwijt. Als je daar stennis over gaat maken, raak je veel meer kwijt.
Het probleem is opgelost. Leidinggevende hanteert blijkbaar de regel dat het missen van de vergadering verlofuren kost. Reden: het is een erg belangrijke vergadering. Dit straalt uit naar iedereen uit.
Elke vervolgactie is de moeite niet waard.

Mocht je nog een keer niet kunnen, vraag je keurig vooraf toestemming. En geef je aan de uren in die week gewoon volgens je contract te werken.

Toke

Toke

29-03-2013 om 20:26

Graag gedaan

Fijn dat het voorgesprek de lucht heeft geklaard. Ik blijf die 2,5 uur raar vinden, maar ja. Eerstvolgende vergadering heb je ze weer terug.
En ook mooi dat je wel een goed jaargesprek had. Ga je lekkerder je weekend in.

Petr@

Petr@

29-03-2013 om 20:41

Inge

Dat had ik inmiddels ook al bedacht en dat is het inderdaad niet waard!
Bedankt voor je reactie!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.