Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

zorgmedewerker

zorgmedewerker

10-01-2021 om 20:09

vakantie uren ingepland in weekend?

Wij werken met jaarurensystematiek in de zorg.
Ik heb mijn vakantie goedgekeurd gekregen maar deze valt samen met een weekend wat ik had moeten werken. Voor de diensten die ik eigenlijk in mijn rooster had staan zijn vakantie dagen ingezet. Als ik een weekend moet werken maak ik ook meer uren in zo'n week, dus nu ben ik deze vakantie week veel veel vakantie uren kwijt.
Is dit logisch of kan dit op een andere manier met de JUS opgelost worden.
Zou de vakantie uren liever ingezet willen hebben gelijk aan mijn contract uren, zodat ik nog wat over houdt voor later in het jaar en minder van mij pbl gebruik moet maken. Ik weet niet of dat kan?
Ik maak ook veel plusuren, die ook altijd uitbetaald worden. Zou daar iets mee mogelijk zijn?

Iphi

Iphi

10-01-2021 om 20:22

Personeelszaken?

Volgens mij is dat overal anders. Kun je dat niet beter bij personeelszaken vragen?

Triva

Triva

10-01-2021 om 20:27

vraag aan de or wat de regels en afspraken zijn?

zorgmedewerker

zorgmedewerker

10-01-2021 om 20:39

bedankt voor de reacties

Wist dus niet hoe het zat en dacht dat er standaard regels zouden zijn. Maar als dat niet zo is ga ik het dus navragen.

Pennestreek

Pennestreek

10-01-2021 om 20:48

Is niet standaard

Hier bijvoorbeeld krijg je standaard tijd voor tijd. Alleen in bijzondere gevallen worden extra uren uitbetaald. Dus bel morgen even met personeelszaken.

Jesse_1

Jesse_1

10-01-2021 om 22:59

Logisch

"Is dit logisch of kan dit op een andere manier met de JUS opgelost worden."
Ik vind het wel logisch, dat als je die dagen eigenlijk had moeten werken en je daar nu vakantie aanvraagt, dat er dan vakantieuren worden afgeschreven.
Anders had je waarschijnlijk moeten aangeven dat je die dagen roostervrij wilde zijn en dat via TvT wilde oplossen.

Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, gewoon even contact opnemen met PZ. Meestal is er een standaard manier waarop dingen geregeld worden als medewerkers niet aangeven dat ze het anders willen.

bij ons

is vakantie je aantal contracturen. OOk al werk je normaal op rooster wat meer

Triva

Triva

11-01-2021 om 19:03

Jesse

"Ik vind het wel logisch, dat als je die dagen eigenlijk had moeten werken en je daar nu vakantie aanvraagt, dat er dan vakantieuren worden afgeschreven.'

Dat is ook het punt niet. Het gaat er om of ze de uren die je normaal zou werken maar boven je contracturen mogen afschrijven als verlof. TS komt met de dagen erom heen ook al een eind.

Hier moet je minimaal je contracturen opnemen in een week, of als je een deel van de week opneemt moeten de gewerkte uren plus de verlofuren minimaal je contracturen zijn. Je mag ook je 13weeksgemiddelde opnemen of nog veel meer maar dat bepaal je zelf. Je vult ook zelf je uren in. Je kunt hier dus ook minder uren aanvragen en dan als die week is aangebroken en je ziet dat je niet genoeg die week werkt vraag je meer verlofuren aan.

Maar in dit geval zou ik het eerst aan de or vragen.

Eva

Eva

11-01-2021 om 23:00

Even overleggen

Il zou even overleggen, misschien kan het wel anders. Veel organisaties werken met een roosterprogramma. Via dit systeem kan je ook vrije dagen aanvragen . Het systeem waar onze organisatie mee werkt rekent bij een vrije dag of vakantie ook auto automatisch de uren die je eigenlijk zou werken. Werknemers kunnen dan inderdaad boven hun contracturen uit komen. Ik kan dit handmatig aanpassen. Medewerkers kunnen aangeven waar hun voorkeur naar uit gaat. Misschien kan dit bij jou ook wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.