Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

@Emma

@Emma

05-03-2017 om 22:02

Vakantie plannen supermarkt

Mijn 16jarige dochter vult een paar uur per week vakken in een supermarkt. Uiterlijk vrijdag 10 maart wil de baas weten welke 3 weken vakantie ze opneemt komende zomervakantie. En niet vast gaan boeken hoor, want het moet eerst worden goedgekeurd allemaal.
Wat is dit voor idioots? Wie bedenkt dit voor een 16jarige met klein bijbaantje? Doen ze dat overal? Dit is toch niet normaal, of wel?

Triva

Triva

05-03-2017 om 22:07

ach

Hier moest dat al in januari en mijn net 18 jarige zoon moest het voor zijn werk al voor 20 november doorgeven. Ik kijk nergens meer van op.

Waarom zou een bedrijf nog langer moeten wachten denk ik dan? Als het je niet zint kun je ontslag nemen vlak voor je vakantie. Met andere woorden: ja ik vind dat wel normaal.

Triva

Triva

05-03-2017 om 22:08

oja

en dat boeken kan ze 24 maart gaan doen als ze niets gehoord heeft. Overigens denk ik dat de meesten dan allang geboekt hebben en dat het allemaal zo'n vaart niet loopt. Tussen nu en de zomervakantie loopt van minstens de helft van die scholieren het contract weer af en kan die werkgever er ook nog voor kiezen om weer nieuwelingen aan te nemen.

bieb63

bieb63

05-03-2017 om 23:11

Emma

De meeste werkgevers verwachten dar je ergens feb/mrt je vakantieplannen kenbaar maskt.
Ook voor een vakkenvuller voor een paar uur per week moet vervanging en schema gemaakt worden.

Vakantietijd.

Misschien vraagt de werkgever ook nog wel wie er extra kunnen werken tijdens de vakantie.
Maart is een prima tijd om je vakantie door te geven. Zal ik ook eens doen overigens, heb de vakantie al wel geboekt.

40er

40er

06-03-2017 om 07:01

Normaal toch?

Wij moeten zelf onze vakantie ook vroeg doorgeven, ik vind dat heel normaal. Ook al is het voor een baantje van een paar uur. Daar moeten ook planningen gemaakt worden, eventueel personeel erbij aangenomen ed.

zebra

zebra

06-03-2017 om 07:57

is normaal

en eigenlijk is 10 maart dan nog vrij laat. En zoals Wil40 aangeeft, vaak komt ook de vraag of er eventueel extra gewerkt kan worden in die periode.

@Emma

@Emma

06-03-2017 om 08:31

Dank voor de reacties! Ik denk dat ik toch wel verwend ben in het onderwijs. Vakantie "krijg" je gewoon, daar valt niks te plannen....elk nadeeel heb ze voordeel

Triva

Triva

06-03-2017 om 08:48

haha

Het onderwijs... maar ja, krijg dan maar eens vrij buiten de normale vakantieweken.

Het is echt netjes hoor, mijn zoon moest twee maanden eerder dan jouw dochter. Vervolgens ging het helemaal mis, hij had de aangevraagde weken van augustus doodleuk in maart gekregen. Wat een gedoe daar. Ze hebben een hele computertoestand waar alles in staat maar je kunt er geen vakantie vragen. Alles moet dus via een blaadje en vervolgens krijg je geen schriftelijke bevestiging. Het is dat mijn zoon op een donderdag zag dat hij anderhalve week later op vrij stond.

Mijn andere zoon werkte in een andere supermarkt op zaterdagavond. Hij moest vier (!) wk ervoor vrij vragen, anders moest hij zelf ruilen met iemand. Dat ging mis toen we het een keer 29 dg ervoor aanvroegen (dat kon WEL met een computersysteem) omdat (luister en huiver) die 4 wk ingingen aan het begin van de week, dus op maabndag. Met andere woorden, als hij een zaterdagavond vrij wilde moest hij het 34 dg van tevoren weten.

Ruilen? Onmogelijk, iedereen die WILDE werken op zaterdagavond werkt dan al, iedereen wil liever een andere avond!

Yaron

Yaron

08-03-2017 om 13:34

Oh jee

Zoon van 15 is op zoek naar z'n eerste baantje en man en ik hebben allebei een flexibele werkgever. Wij geven de laatste week voor de schoolvakantie door welke weken we er niet zijn en zelfs dat kunnen we nog wel een week verschuiven als we willen. Boeken doen we pas 2 à 3 dagen van tevoren, zo betalen we niet maar dan nodig voor een vakantie, vakantie vinden we leuk, maar niet heel erg belangrijk, dus daar denken we nu nog lang niet aan. Ik hoop dat de nieuwe werkgever (als hij die vindt) van onze zoon ook een beetje flexibel is.

bieb63

bieb63

08-03-2017 om 14:21

Yaron

Flexibele bazen zijn heel leuk en fijn. Maar het werk moet wel door...... Dus meestal kan dat echt niet zoals jullie dat doen.

Triva

Triva

09-03-2017 om 07:53

Yaron

Je zoon kan toch gewoon drie wk vrij vragen en dan kunnen jullie nog steeds 2 of 3 dagen van tevoren boeken. Gut dan weet je een paar maanden eerder wannéér jullie op vakantie gaan. Dat is erg!

Yaron

Yaron

09-03-2017 om 21:55

Nou

Wat een rare reactie Triva, ik zeg toch niet dat het erg is, alleen dat we dat niet gewend zijn. En bovendien is het voor ons niet zo belangrijk dat we er nu al over nadenken. Zoon heeft ook nog geen baantje gevonden.

Bieb, dat snap ik ook wel, maar man en ik hebben allebei een zelfstandige functie binnen een bedrijf en op mijn werk is het in de zomer veel rustiger.

Triva

Triva

09-03-2017 om 22:46

Yaron

Je leest het blijkbaar verkeerd want ik geef gewoon een tip. Het zal niet lukken dat jouw zoon een week voor de vakantie pas doorgeeft wanneer hij op vakantie wil maar als hij drie wk opgeeft zijn jullie iets minder flexibel in welke weken maar je kunt toch nog pas 2 of 3 dg vantevoren bepalen waarHEEN jullie gaan. Er staat overigens ook gewoon een smiley achter.

Jullie hebben dus 15 jaar in een luxepositie gezeten (niet veel mensen kunnen dit allebei als partners binnen een gezin) maar je zoon kan ook erg veel leren van een baantje. Een andere tip is: solliciteer ruim voor de zomer voor een baantje erna want juist na de zomer stoppen veel scholieren (ander rooster, andere opleiding etc) en dan zie je volgend jaar wel verder. Of hij solliciteert gewoon nu en zegt dat hij na de zomer wil komen of nu wil beginnen maar flexibel wil zijn in de zomervakantie: kan soms best wel. Of is dit ook al een rare reactie?

Yaron

Yaron

09-03-2017 om 23:02

Triva

Zoon gaat ook zeker een baantje vinden alleen zijn wij niet in de luxe positie dat de supermarkten en andere winkels of geschikte bedrijven voor het oprapen liggen. Kleine supermarkt in het dorp heeft genoeg jongeren aan het werk en die willen ze pas vanaf 16 jaar en de andere supermarkten liggen op minstens 10 km, wat niet echt handig is, want lastig openbaar vervoer en drie sporttrainingen per week combineert dan niet handig. Volgend jaar kan het ook altijd nog.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.