Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

werkezel

werkezel

26-07-2013 om 16:28

Vakantie over overuren, wie weet er iets van?

Bij ons worden de vaste contracturen nogal krap bemeten omdat de managers als de dood zijn dat mensen tijd overhouden, want dat kost geld. En de planning is lastig, eigenlijk is iedere maand aan het eind pas weer duidelijk hoeveel werk er precies was en dat zegt ook weer niet veel over de komende maand, dus dat ze zo denken snappen we wel.
We hebben een team van parttimers die veel en makkelijk bereid zijn om meer uren te werken op het moment dat de workload dat vraagt en zo komen we altijd wel soepel rond. Was nooit een probleem, er is een compensatiepot waar meer gewerkte uren ingaan en te weinig gewerkte uren uitgehaald worden, eigenlijk altijd meer in dan uit. Een paar keer per jaar wordt de pot uitbetaald volgens het uurloon, en je bouwt er ook gewoon vakantie, pensioen etc. over op. Logisch, want het zijn gewone extra gewerkte uren.
Maar nu hebben ze dat veranderd, het blijkt dat je nu je extra uren uitbetaald krijgt EN de opgebouwde vakantie over die uren. Dus geen vrije tijd maar geld. Het klinkt leuk maar ik ben er niet blij mee. Als je meer werkuren maakt dan wil je toch ook meer vakantietijd? Vakantie is nodig om gezond te blijven en uit te rusten en moet in verhouding zijn met de werkuren.
Bovendien, mag de werkgever dat zomaar beslissen, dat vakantie-uren (want dat zijn het gewoon) niet kunnen worden opgenomen maar worden uitbetaald?

NaShA

NaShA

26-07-2013 om 23:49

Cao?

is er een CAO? bedrijfsreglement waar dit in staat? Het zou heel goed kunnen dat de eerdere regeling wettelijk onjuist was, dat is zo lastig te beoordelen. Ik zou kontakt opnemen met of een vakbond of een andere rechtshulpverlener.

werkezel

werkezel

27-07-2013 om 18:02

Nasha

Ik kan niet vinden dat er iets over in de cao staat. Ik hoopte dat er een algemene regel, misschien wet, was over het zomaar door de baas uitbetalen van vakantieuren i.p.v. dat je ze gewoon kan opnemen in tijd. Ik heb het gevraagd bij onze personeelsafdeling maar die weten het ook niet, ze hebben opdracht gehad van de manager om dat zo te doen en dus doen ze het.

NaShA

NaShA

27-07-2013 om 21:13

Vakantie-uren

is wettelijk gezien alleen maar van toepassing op je contracturen. Je hebt recht op 4 maal je contracturen aan vakantie-uren. Elke andere regeling, dus zoals bij jullie, is vaak vanuit een CAO of bedrijfsregelement. Of de werkgever dit nu zomaar eenzijdig mag wijzigen is eigenlijk alleen maar door een kantonrechter te beoordelen.....

werkezel

werkezel

28-07-2013 om 16:19

Was ik al bang voor

dat het zo zou zitten. Ik kan nog eens vragen of de OR er van weet en dit hebben goedgekeurd. En anders is het maar zoals het is, we krijgen tenslotte wat we verdienen al had ik liever de vrije tijd dan het geld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.