Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

(geen)vakantievierder

(geen)vakantievierder

29-10-2015 om 14:53

Vakantie onder cao car uwo

Ons bedrijf wordt overgenomen en daarom gaan we over van de cao vvt naar de cao car uwo. Nu hebben we in de cao vvt een heel aardige regeling wat betreft de vakantie voor senioren. Is nu niet meer maar ik en mijn (meest ook wat oudere ) collega's vallen nog onder de oude rechten daarvan dus we hebben aardig wat 'oudelullendagen'.
Er is bij de overgang bedongen dat we nog 1 jaar onze oude hoeveelheid vakantie krijgen, 1 jaar een mix en daarna vakantie volgens de car uwo.
Ik heb die cao eens via google bekeken net en ik schrik me rot! 158,4 uur per jaar op fulltime (36 uur) basis, en alle seniorenregelingen zijn vervallen dus that's it !? Dat is wel heel veel minder dan nu. Heb ik na 2 jaar echt maar 22 dagen vakantie voor het hele jaar?

Noet

Noet

29-10-2015 om 15:21

zou kunnen

het is meer dan het wettelijk minimum, dus het mag.
staat er nog iets in over een eigen budget?
wij hebben bv ook maar 5 weken maar kunnen uit een vrij te besteden budget (gebaseerd op salaris en deeltijd factor) kiezen om er dagen bij te kopen.
Of je kiest er voor dit bedrag aan het eind van het jaar uit te laten betalen.

Marie

Marie

29-10-2015 om 15:47

weet niet beter

Ik werk bij een gemeente en val "dus" onder de CAR UWO.
Hier geldt dus ook een 36-urige werkweek, maar de meeste full-timers werken 40 uur per week en bouwen zo 4 uur per week compensatieverlof (ADV) op. Dat mag vrij opgenomen worden, die mensen hebben dus heel veel vrije uren en kunnen lang of meerdere keren per jaar vakantie nemen.
Part-timers kunnen er ook voor kiezen om compensatieverlof op te bouwen. Werk je bijvoorbeeld 24, maar krijgt 22,8 uitbetaald.

Afhankelijk van datum indiensstreding bouw je wel of niet "oude-lullendagen" op.

Deze info vond ik nog:

Vakantie/verlof
De verlofrechten voor degenen met een volledige werkweek bedragen 158,4 uren op jaarbasis. Dit basis verlofrecht wordt in de volgende gevallen verhoogd, waarbij een onderscheid wordt gemaakt in het voor of na het in dienst zijn van 1 januari 1997.

In dienst voor 1 januari 1997:
30 t/m 34 jaar of 10 t/m 14 dienstjaren 7,2 uur
35 t/m 44 jaar of 15 t/m 24 dienstjaren 14,4 uur
45 t/m 54 jaar of 25 t/m 34 dienstjaren 28,8 uur
55 jaar e.o. of >35 dienstjaren 43,2uur

In dienst na 1 januari 1997:
45 t/m 54 jaar of 25 t/m 34 dienstjaren 14,4 uur
55 jaar e.o. of >35 dienstjaren 28,8 uur

Om oudere werknemers zo lang mogelijk en zo gezond mogelijk in dienst te houden worden bovengenoemde leeftijdsverlofdagen ingezet om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de balans in werk, werkbelasting , eventueel terugdringen van verzuim en behoefte aan vrije tijd. De inzet van de leeftijdsverlofdagen kan in het functioneringsgesprek door de leidinggevende als sturingsinstrument bespreekbaar gesteld worden.

Het opnemen van verlof geschiedt in overleg met de leidinggevende.

Jaarlijks mag maximaal 36 uren worden overgeschreven. Heeft u door omstandigheden meer uren over, overleg dan met uw leidinggevende. U dient per jaar minimaal één keer een periode van 72 aaneengesloten uren op te nemen. Het verlof wordt in uren berekend en opgenomen.

De vakantie- en verlofrechten worden in principe niet uitbetaald. Een uitzondering wordt gemaakt voor het resterend verlof bij uitdiensttreding, voor zover dat niet kon worden opgenomen.

Marie

Marie

29-10-2015 om 15:49

nog wat vergeten

Compensatieverlof
Een volledig dienstverband kent een formele arbeidsduur van 36 uur.De feitelijke arbeidsduur kan meer uren bedragen. Hierdoor bouwt u compensatieverlof op. Het jaarlijks op te bouwen compensatieverlof wordt berekend aan de hand van het aantal werkdagen. Dit zijn alle dagen met uitzondering van de zaterdag en de zondag, de algemene feestdagen en de lokale feestdagen (Goede Vrijdag en Bevrijdingsdag). Er wordt een correctiefactor toegepast omdat de feestdagen soms in een weekend vallen.

De omvang van het compensatieverlof wordt bij een volledige werkweek als volgt berekend: 253,3 werkdagen x 0,8 uur = 202,6 uur. Voor deeltijders geldt een andere berekening.

Een deel van het compensatieverlof is vrij opneembaar, te weten twaalf dagen, de resterende uren worden ingeroosterd (hangt van leidinggevende af).

Omdat een verlofdag gebaseerd is op 7,2 uur moet daar nog 0,8 uur van het compensatieverlof aan worden toegevoegd om tot een dag van acht uur te komen. Wat overblijft van het compensatieverlof nadat de vrij opneembare dagen er van zijn afgehaald én wat nodig is voor de aanvulling tot een volledige verlofdag, de 0,8 uur, wordt ingeroosterd. Bij ziekte bouwt u geen compensatieverlof op. Twee keer per jaar wordt de verrekening vastgesteld. In uitzonderingsgevallen is het mogelijk om vier dagen van negen uur te werken.

(geen) vakantievierder

(geen) vakantievierder

29-10-2015 om 15:53

Niets noet

Dat het mag klopt, 20 dagen is het wettelijk minimum. 22 dagen is nog geen 4,5 week. Er staat verder alleen dat je meer mag werken, (tot 7 dagen per jaar max. op FT basis), en dit aan je vakantie mag laten toevoegen. Dat is een sigaar uit eigen doos.
Het verbaast me alleen dat een grote (semi) overheids cao zo'n karige vakantieregeling heeft en al helemaal niets doet voor de werknemer op leeftijd. Zeker nu die, toch vrij onverwacht, hun pensioenperspectief op korte termijn flink hebben moeten bijstellen.
Ik hoop nog dat er mensen zijn die er een ander licht op kunnen laten schijnen, misschien mis ik iets??

(geen)vakantievierder

(geen)vakantievierder

29-10-2015 om 16:06

Dank marie

Er is dus nog wel een regeling voor oudere werknemers. Ik heb hem niet in de algemene cao tekst kunnen vinden, zou dit per gemeente verschillend zijn?
Dat die compensatieuren gemaakt mogen worden lijkt dan weer in strijd met de cao, die zegt immers dat het max. 7 dagen (50,4 uur) op FT basis mag zijn. Contract van 24 uur (heb ik nu) en 22,8 uitbetaald en de rest als vakantie zou ik ook wel fijn vinden! Ik ga meer behoefte aan tijd dan aan geld krijgen, en 24 uur is het minimum contract.

(geen)vakantievierder

(geen)vakantievierder

29-10-2015 om 16:15

Nog een vraag

Weet jij vast wel marie. In de cao vvt moet je vakantiedagen afschrijven voor dagen als b.v. tweede paasdag. Daarvoor zit er een opslag op de vakantieuren per jaar. Bij mijn man is dat niet zo, die krijgen een dag als tweede paasdag 'van de baas' dus die komt niet in mindering op de vakantie. Ik neem aan dat dat bij car uwo ook zo is?
Dan ga ik nog eens goed naar het rooster voor volgend jaar kijken... Wij waren gewend om die feestdagen niet in te plannen en b.v. in zo' n paasweek dan niet op ma, di, vr te plannen maar op di, do, vr. Dan hielden we een vakantiedag over voor andere tijden. Dat is dan nu niet meer zo handig...

marie

marie

29-10-2015 om 16:59

meer info

Even wat meer gekopieerd van de interne info over verlof:

Lokale verlofdagen
Goede Vrijdag en 5 mei zijn extra lokale vrije dagen naast de bestaande 'nationale' vrije dagen (Kerst, 2e Paasdag, Koninginnendag e.d.)

Verplichte snipperdagen
Het college van burgemeester en wethouders kan maximaal drie dagen als verplichte snipperdagen aanwijzen. De overige dagen zijn, uiteraard na overleg met de leidinggevende, vrij opneembaar. Voor die organisatieonderdelen die i.v.m. openstelling voor het publiek of anderszins wettelijke verplichting bezet dienen te zijn, vindt overleg met de medewerkers plaats over de invulling van het rooster.

Compensatieverlof
Een volledig dienstverband kent een formele arbeidsduur van 36 uur.De feitelijke arbeidsduur kan meer uren bedragen. Hierdoor bouwt u compensatieverlof op. Het jaarlijks op te bouwen compensatieverlof wordt berekend aan de hand van het aantal werkdagen. Dit zijn alle dagen met uitzondering van de zaterdag en de zondag, de algemene feestdagen en de lokale feestdagen (Goede Vrijdag en Bevrijdingsdag). Er wordt een correctiefactor toegepast omdat de feestdagen soms in een weekend vallen.

De omvang van het compensatieverlof wordt bij een volledige werkweek als volgt berekend: 253,3 werkdagen x 0,8 uur = 202,6 uur. Voor deeltijders geldt een andere berekening.

Een deel van het compensatieverlof is vrij opneembaar, te weten twaalf dagen, de resterende uren worden ingeroosterd.

Omdat een verlofdag gebaseerd is op 7,2 uur moet daar nog 0,8 uur van het compensatieverlof aan worden toegevoegd om tot een dag van acht uur te komen. Wat overblijft van het compensatieverlof nadat de vrij opneembare dagen er van zijn afgehaald én wat nodig is voor de aanvulling tot een volledige verlofdag, de 0,8 uur, wordt ingeroosterd. Bij ziekte bouwt u geen compensatieverlof op. Twee keer per jaar wordt de verrekening vastgesteld. In uitzonderingsgevallen is het mogelijk om vier dagen van negen uur te werken.

Wet Arbeid en Zorg
Daarnaast zijn er een aantal andere verlofvormen, die vastgelegd zijn in de WAZ (Wet Arbeid en Zorg). Meer informatie hierover vindt u hier.

Tandarts- en doktersbezoek
De CAR/UWO (onze rechtspositie) kent geen regeling voor bijvoorbeeld tandarts- of doktersbezoek. Er bestaat dus geen 'recht' voor de medewerker. Over het algemeen wordt de lijn aangehouden dat, bijvoorbeeld, doktersbezoek alleen tijdens diensttijd mag plaatsvinden indien dit niet anders gepland kan worden.

Wat betekent dit in de praktijk:
- de afspraken moeten in principe buiten diensttijd worden gepland,
- als de afspraak onder diensttijd moet vallen, probeer het dan aan het begin of eind van de dag te plannen;
- als de afspraak onder diensttijd valt, neem je daarvoor verlof (of je compenseert die tijd, maar stem dat dan wel af met je leidinggevende)

Als bijvoorbeeld Tweede Paasdag op een werkdag valt, hoef je daar geen verlof voor af te schrijven.
Als dat op een dag valt dat je normaal gesproken niet werk, heb je "pech". Aan de andere kant die dag was je toch al vrij.

Hoe zit het bij jullie straks met reiskostenvergoeding? Of werken jullie al met het "Cafetariamodel"?

marie

marie

29-10-2015 om 17:02

regeling oudere werknemers

Eigenlijk weet ik dat niet precies of dat iets landelijks of per gemeente verschillend is.

(geen)vakantievierder

(geen)vakantievierder

29-10-2015 om 17:41

Feestdagen

Dat vermoedde ik al, is verder ook prima. Reiskosten heb ik nog niet naar gekeken, voor mij niet zo'n issue want ik ga op de fiets. Cafetariamodel, geen idee, wordt ook nieuw dan.
Ik vind het geen probleem om te werken en omdat ik maar 24 uur werk kan ik dat best volhouden. Maar ik ga ook graag met vakantie, we waren gewend 3 weken in de zomer vrij, een weekje wintersport en ergens tussendoor ook nog eens een week of losse dagen voor het een of ander. Als ik maar 22 dagen krijg en de baas wijst dan ook nog eens 3 verplichte snipperdagen aan, dan heb ik maar 3,5 week over voor het hele jaar. Dan kan dat niet meer en daar zou ik wel van balen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.