Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Faliekant

Faliekant

17-09-2019 om 20:05

urenuitbreiding binnen tijdelijke aanstelling?

Ik heb sinds dit voorjaar een nieuwe baan, het betreft een project van vier jaar. Na wat vijven en zessen heb ik een contract van vier jaar gekregen. Personeelszaken was eerst bang dat dat gelijk stond aan een vaste aanstelling, dus wilde eerst een contract van een jaar geven een daarna verlengen. Omdat ik een goede baan moest opgeven, wilde ik dat liever niet en uiteindelijk ging men akkoord met 4 jaar.

Nu wil mijn leidinggevende de uren met 8 uur uitbreiden (dat wil ik ook) maar nu blijkt dat weer een probleem te zijn. Ik kan voor 2 jaar een uitbreiding krijgen daarna stopt dat voor een half jaar plus één dag en dan kan het weer opnieuw uitgebreid worden.

Weet iemand of dit klopt? In het kader van het project is het vreselijk onhandig en voor mijzelf geeft dit soort gedoe zoveel stress.

bieb63

bieb63

17-09-2019 om 21:50

Blijkbaar

Althans dat lijkt mij, weet de werkgever niet zeker of die extra 8 uur nodig zijn voor de totale duur van het project. Dus vanuit de werkgever gezien logisch, en voor jou natuurlijk onzeker mbt die 8 uur. Maar juridisch lijkt het me in orde.

bieb63

bieb63

17-09-2019 om 21:51

Overigens

Lijkt het mij niet dat die tijdelijk uren binnen het ketenbeding vallen, dus dat half jaar ertussen lijkt mij op voorhand niet nodig. Die 8 uur stoppen na 2 jaar, maar ik denk dat er voor de werkgever geen consequenties aan zitten als ze die direct weer voor 2 jaar (of korter) verlengen.

Jesse_1

Jesse_1

17-09-2019 om 23:38

Ik denk...

PZ heeft het uitgezocht en gaat er - gezien jouw verhaal - van uit dat het dan gaat om een nieuwe arbeidsovereenkomst.
Ik vraag me af of dat klopt:
https://www.arbeidsrechter.nl/gewijzigde-of-nieuwe-arbeidsovereenkomst

Dit is een goede site die alle mogelijke opties stap voor stap doorneemt. Volgens mij kun je volstaan met het afsluiten van een schriftelijk overeengekomen wijziging op de bestaande arbeidsovereenkomst. Maar lees eea eens goed door en leg het voor aan PZ zou ik zeggen.

bieb63

bieb63

18-09-2019 om 12:39

Jesse

Ik maak er niet uit op dat het over een nieuwe arbeidsovereenkomst gaat, maar om extra uren, die vooralsnog tijdelijk zijn. Dat staat dus los van de oorspronkelijke arbeidsovereenkomst voor de duur van het project met uiterlijke einddatum over 4 jaar.

Faliekant

Faliekant

22-09-2019 om 16:32

Dankjullie wel

Dank voor jullie reactie. Ik denk ook dat het vooral niet moet worden gelabeld als nieuwe oveteenkomst. Heb dit gemeld aan PZ. Hoop dat het goed komt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.