Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

22-07-2014 om 23:46

Uitzendwerk, tijdelijk contract, uitzendwerk

Vandaag ontdekte ik dat een periode waarin is gewerkt als uitzendkracht als een contractsperiode geldt als je vervolgens binnen 3 maanden in dienst bent genomen bij het bedrijf waar je als uitzendkracht werkzaam was. Die situatie geldt voor mij. Maar wat gebeurt er als je aansluitend, binnen 2 maanden, weer als uitzendkracht bij het bedrijf gaat werken? Het ziet ernaar uit dat dát de bedoeling gaat worden. Geldt dat dan automatisch als het derde contract? Ik kan daar nergens iets over vinden.
Dat zou voor mij, naar mijn gevoel, ongunstig zijn. Ik wil zo lang mogelijk bij deze werkgever blijven, maar als de uitzendperiode als contractsperiode geldt, ben ik na de volgende uitzendronde uitgepraat, tenzij ze mij daarna een vast contract geven en dat zit er niet in denk ik.

Ik moet over twee weken gaan vragen of ze mij willen vertellen waar ik aan toe ben. Ik wil het dan toch ook maar eens hebben over deze constructie.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-07-2014 om 23:22

Geen ervaring/kennis hierover?

?

ff uit mijn hoofd

Het gaat om een reeks van contracten tussen dezelfde werkgever en werknemer, maar daarvan is ook sprake als de werkgevers 'ten aanzien van de werkzaamheden geacht kunnen worden elkaars opvolger te zijn' (uit mijn hoofd, ik heb ff gegoogled en zie nu dat het art. 7:668a is).

Als je dus voortdurend hetzelfde werk doet dan geldt het inderdaad. Ga je bij het volgende uitzendcontract iets geheel anders doen dan ligt het mogelijk anders. En ik neem even aan dat je niet voor een gemeente werkt, want ik zag al googlend iets langskomen waaruit zou volgen dat het voor gemeenteambtenaren anders ligt, maar ik neem aan dat als jij in dienst bent, je dat bent als werknemer en niet als ambtenaar.

En ik zou het er niet over hebben, ik zou gewoon vragen wat ze van plan zijn en dan als je daar blijft werken bezien of dat nou betekent dat je een contract voor onbepaalde tijd hebt. Je kan er denk ik ook niet zo heel veel aan doen.

Sterkte ermee (en nu ben ik even een week of wat uit de lucht)

Temet

Barvaux

Barvaux

24-07-2014 om 10:57

kijk even naar

Kijk even naar A en B uitzendkrachten en het feit dat je als A uitzendkracht max 76 weken op 1 plek mag werken (vakantieweken tellen niet mee).

Kaaskopje

Kaaskopje

30-07-2014 om 00:07

Late reactie

Ik had jullie reacties al eerder gelezen, amar schandelijk nog niet op gereageerd.

Ik heb vandaag eens wat nadrukkelijker met mijn teamleidster besproken wat ik mag verwachten. Ze houdt vast aan de afgesproken einddatum van mijn contract, maar er moet nog wel overlegd worden met de manager van de hele afdeling en personeelszaken. Dat kan pas in de tweede helft van augustus.

Voor het uitzendbureau maakt het niet uit dat ik in november weer via hen ga werken. Ik begin dan gewoon weer in week 1 van de 76 weken zoals geldt bij een ABU-cao als ik het goed heb begrepen.

Mijn probleem ligt vooral bij volgend jaar. Stel dat ze weer een tijdelijke medewerker kunnen gebruiken, dan kunnen ze mij niet meer nemen, denk ik, omdat ze mij dan een vast contract moeten aanbieden, denk ik. Ik denk wat af

Barvaux

Barvaux

30-07-2014 om 10:51

kaaskopje

Klopt dat je weer bij nul begint want voor het uitzendbureau moet je er een half jaar uitgeweest zijn. Andersom moet je er drie maanden uitgeweest zijn bij een gewone werkgever dus volgend jaar kunnen ze jou ook gewoon weer aannemen. Tegenwoordig gebeurt het heel veel dat iemand er na 3 contracten gewoon voor 3 maanden uit is en dan weer bij nul contracten kan beginnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-07-2014 om 12:11

3 maanden

Die 3 maanden worden 6 maanden. Om misbruik in te perken. Soms vraag ik me af of maatregelen wel zo positief zijn voor een werknemer. Werkgevers laten zich geen vaste contracten opleggen.

Maar los daarvan is het inderdaad waar dat ze mij opnieuw aan kunnen nemen na die verplichte pauze. Dat zag ik over het hoofd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.