Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Karina

Karina

25-07-2014 om 16:56

Tweede keer ziek

Een paar jaar geleden is mijn man ziek geweest en heeft anderhalf jaar niet kunnen werken. Gelukkig is de behandeling goed geslaagd en is hij weer fulltime terug gaan werken. Eigenlijk moest er toen na 1 jaar ziekte iets met het UWV geloof ik, maar omdat het er al goed uitzag heeft de bedrijfarts extra tijd geregeld ofzo en heeft hij niet met instanties te maken hoeven hebben.
Na een kleine twee jaar rust vond Murphy het leuk om weer eens iets heel nieuws te verzinnen (niets te maken met vorige ziekte) met weer een langdurige behandeling. Dat is knap balen maar we moeten er weer doorheen. Nu kan hij wel 50% werken maar is dus toch ook 50% ziek gemeld. We zijn een half jaar onderweg en het ziet er naar uit dat hij niet binnen het jaar de fulltime gaat halen. De einduitkomst is sowieso iets onzekerder dan de vorige keer.
Kan de bedrijfsarts nog een keer zo'n uitstel aanvragen of doen ze dat bij het uwv niet meer? Was de gezonde periode lang genoeg? Het is een andere en minder fijne en meelevende bedrijfsarts deze keer dus ik weet niet hoeveel moeite die gaat doen. Wat mijn man betreft zou hij het vreselijk vinden om afgekeurd te worden omdat de ziekte te lang duurt. Het is niet dat hij niet wil maar het is gewoon de pech van alweer een ziekte krijgen met een zware langdurige medicijnbehandeling. Wie weet hoe hierover gedacht wordt, hoeveel tijd krijg je voor je wordt uitgerangeerd?

wizzer

wizzer

25-07-2014 om 18:42

twee jaar

Er moet van alles tijdens die eerste twee jaar (onder andere volgens mij een evaluatie van het eerste jaar), maar ontslag kan pas na twee jaar ziekte tegenwoordig.

Karina

Karina

27-07-2014 om 09:49

Wizzer

Dan klopt het dus wel dat er na 1 jaar al van alles gaat gebeuren ter voorbereiding. Dat heeft de bedrijfsarts de vorige keer uit weten te stellen. We moeten er dan maar op gaan voorbereiden dat dat deze keer wel moet, en er hard aan werken dat hij binnen 2 jaar volledig terug is. Het lastige is dat het ziekteproces zo grillig is, de medicijnen (prednison) worden heeeel langzaam afgebouwd maar het kan zomaar ook weer eens omhoog moeten, je kunt er zelf zo weinig aan doen.
Stel dat het niet helemaal lukt, dan mag hij dus ontslagen worden. Maar hij werkt wel 50% en voor de helft ontslaan kan niet. Mag hij dan toch gewoon helemaal worden ontslagen?

4 weken

Ik ben geen expert in deze regelgeving maar volgens mij is het zo dat als je na ee ziekte 4 weken volledig weer werkt een nieuwe ziekmelding als nieuw wordt gezien en dat dan dus opnieuw de 2 jaar gaan lopen. Dat zou dus betekenen dat de oude ziekteperiode helemaal niet meer erbij betrokken wordt. Bel anders morgen even het UWV die weten het precies.

Katniss

Katniss

27-07-2014 om 19:14

Opnieuw

Ik heb een collega die de afgelopen 10 jaar al drie keer langer dan een jaar ziek is geweest. Momenteel is ze al voorbij de tweejaarsperiode, maar ze heeft van de werkgever een half jaar erbij gekregen voordat ze wordt ontslagen voor de uren die ze nu nog niet werkt (10 van de 36).
Ik weet niet hoe lang de periode tussen twee ziektes moet zijn, maar dat is wellicht te googelen.

Katniss

Katniss

27-07-2014 om 19:19

4 weken

https://www.juridischloket.nl/werk/ziekte-en-werk/re-integratietraject/
Als je 4 weken volledig hersteld en aan het werk bent gaat de loondoorbetalingsperiode van 2 jaar weer lopen.

Karina

Karina

29-07-2014 om 08:45

Dank

De vorige ziekteperiode doet dus niet meer mee. Maar je kunt dus blijkbaar wel deels ontslagen worden Katniss? Nou gelukkig dan maar dat hij bij deze ziekte wel deels kan werken dan kan hij niet helemaal ontslagen worden toch? Maar laten we er maar van uitgaan dat hij weer helemaal terugkomt het scheelt al dat je daar 2 jaar voor hebt en niet maar 1 jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.