Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rana

Rana

27-10-2014 om 20:40

tremanorm partneralimentatie( temet)

De alimentatie berekening is binnengekomen via de advocaat.
het netto besteedbare inkomen voor mijn ex is 3000 euro en voor mij 1080 euro.
Hij verdient ook veel meer dan ik , dus dat klinkt logisch, maar toch vraag ik me af of dit klopt?
ik krijg nog wel huur en zorg toeslag waardoor ik iets hoger uitkom.wie weet of dit redelijk is ?

Maja

Maja

27-10-2014 om 21:05

linkje

hier kun je van jou en je partner het netto inkomen invoeren en een indicatie krijgen van wat je ongeveer kunt verwachten.
Mijn ex bleef in het huis (beslissing van ons beiden) en moest daardoor wel een zeker inkomen houden om de hypotheek te kunnen betalen.

http://www.alimentatiewijzer.nl/berekenen/partneralimentatie-behoefte.html?kEy_partneralimentatieResultaten_display=true

Katniss

Katniss

27-10-2014 om 21:05

Volgens mij niet

Ik ben niet Temet, maar volgens mij gaat het niet altijd zo. In de gevallen die ik ken met partneralimentatie is de uiteindelijke situatie van de partners nagenoeg gelijk qua wat ze overhouden en zijn de bedragen ook veel hoger dan 1000 euro. Zo heb ik een kennis die van een netto salaris van ca. 2500 euro 1400 alimentatie betaalt. Hij krijgt ongeveer de 40% weer terug waardoor zijn netto inkomen rond de 1800 ligt. Zij heeft inclusief haar salaris ook zoiets. Andere kennis betaalt van 3400 netto 1200 partneralimentatie en 1000 kinderalimentatie.

Maja

Maja

27-10-2014 om 21:38

vergeet niet

dat je over partneralimentatie inkomstenbelasting en bijdrage voor zorgverzekering moet betalen. Dit kun je opzij zetten of maandelijks aan de belasting afdragen. Bij ineens vooraf betalen krijg je wat korting.

"Een zelfstandige, een freelancer en een alimentatiegerechtigde moeten 4,4% over dit inkomen afdragen aan de belastingdienst. Dit betekent dus dat over partneralimentatie een inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekering verschuldigd is."

Moos

Moos

28-10-2014 om 07:10

Watte?

Ben ik nou gek maar die voorbeelden die Katniss noemt zijn toch tamelijk bizar? Wat vinden jullie daar dan van?
On topic kan ik je helaas niet helpen behalve dan met de tip om de kinderen op jouw adres im te schrijven.

Nien

Nien

28-10-2014 om 08:32

hoe is dit berekend?

Dit klinkt niet gek. Op het moment van scheiding liepen bij ons de inkomsten nog meer uit elkaar en dan rekening ik kinder alimentatie ook als inkomsten voor mij. Maar ik had op dat moment ook even geen werk.
Het hangt wel af van welk deel eigen inkomsten is en welk deel alimentatie. Is de alimentatie maar €100,- van het geheel dan zou ik het nog eens na laten rekenen.

amk

amk

28-10-2014 om 09:30

Moos

Partnerallimentatie wordt niet berekend op netto inkomsten maar op bruto inkomsten. De betaler mag dit aftrekken bij de belasting aangifte, en de ontvanger moet er nog belasting over betalen. En ja dat kan over zulke grote bedragen gaan op het moment dat een zeer goed verdienende partner en een thuisblijver zonder inkomen gaan scheiden. Bijstand is een achtervang, de alimentatie komt eerst en wordt in mindering gebracht op een eventuele bijstands uitkering.

Voor kinderallimentatie zijn vaste berekeningen voorhanden als de exelieden er niet uitkomen. Die hebben wij niet gebruikt dus daar kan ik niets over zeggen.

Katniss

Katniss

28-10-2014 om 19:17

Moos

Het klopt wel hoor. Als je uitgaat van die 3000 euro netto inkomsten wordt voor de draagkrachtberekening ongeveer 1000 euro voor levensonderhoud in mindering gebracht. Woonlasten mag je in mindering brengen tot ongeveer een derde (dat wordt redelijk geacht). Dan nog de ziektekosten en misschien wat andere verplichtingen eraf, resteert ongeveer 800 euro waarvoor 70% voor alimentatie gebruikt kan worden. Dat is 560 euro, die wordt gebruteerd (want aftrekbaar voor de belasting), kom je rond de 950 euro per maand uit.
Als ik dan lees dat Rana op net ietsje meer dan 1000 euro uit komt en dat hier ook nog inkomen uit werk bij zit (en die ex bovendien nog 3000 overhoudt), krijg ik het idee dat er een advocaat zit te suffen en dat het vel haar over de oren wordt getrokken. Ik weet niet of er nog andere zaken zijn die de alimentatie drukken (thuiswonende minderjarige kinderen bij de ex, schulden o.i.d.), maar anders zou je verwachten dat de alimentatie een stuk hoger uitkomt.
En wat ik daarvan vind is niet relevant, het is zoals het nu nog wettelijk geregeld is. Dat gaat hoogstwaarschijnlijk wel veranderen, korter worden dan 12 jaar, omdat het niet meer bij deze tijd past.

Rana

Rana

30-10-2014 om 11:12

verkeerde berekening sorry

ik heb ook het gevoel (hoor ik ook om me heen) dat het niet helemaal redelijk is).
de helft van die 1080 komt uit mijn inkomen, de ander helft is alimentatie.
nu heb ik het ook niet goed neergezet ,ik heb bruto en netto verward.
ik heb netto 1080 en hij netto 2265 .
dat veranderd de situatie.
maar alsnog mijn vraag, is dit redelijk?

Katniss

Katniss

30-10-2014 om 21:11

Na alimentatie?

Die 2265 is netto na betaling van jouw alimentatie? Dus dan betaalt hij rond de 800 bruto/400 netto? Dat vind ik ook niet veel, en zeker het verschil nadat de alimentatie is betaald heel groot. Hij komt twee keer zo hoog uit.
Heb je van je advocaat niet de uitgesplitste berekening gekregen? Daar zou ik dan zeker naar vragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.