Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vraagje

Vraagje

21-08-2012 om 19:05

Topadvocaat

Wat ik me nu elke keer afvraag is hoe het kan, dat ,volgens mij ,gewone mensen vertegenwoordigd worden door topadvocaten. Bv nu bij die zg "facebookmoord" wordt een van de verdachten door bram Moscowitz vertegenwoordigd, niet een van de goedkoopsten lijkt me.
Of doen deze advocaten af en toe wat prodeo voor de publiciteit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

21-08-2012 om 23:13

Moet je die betalen?

Worden strafadvocaten niet altijd betaald door de staat? Zal toch wat zijn, wordt je onterecht beschuldigd en moet je ook nog je eigen advocaat betalen. Dat kan natuurlijk ook bij een civiele zaak, maar dan is een advocaat tenminste niet verplicht.

amk

amk

21-08-2012 om 23:29

Niet verplicht

bij een strafzaak is een advocaat niet verplicht, dus als je er een aanneemt moet je dat betalen. En dat kan via een toevoeging.

http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Strafrechter/Pages/U-moet-terechtstaan.aspx#TOCHeadingRichHtmlField17

In sommige civiele procedures ben je verplicht een advocaat in te schakelen. Als ze dienen bij de rechtbank of het gerechtshof. Bij de kantonrechter is het niet verplicht. Afhankelijk van je zaak kom je bij de een of de andere uit.
http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Civiele-rechter/Procedures/Pages/default.aspx

Voor zover ik weet

Ik zou dit zeker moeten weten, maar dat is dus niet zo, maar voor zover ik weet krijgt iedereen die in voorlopige hechtenis genomen wordt ambtshalve een advocaat toegevoegd (piketadvocaat). Je kan dan ook nog voor een andere advocaat kiezen, die dan ook op toevoegbasis werkt. Wie wel een strafzaak tegen zich heeft lopen maar niet is vastgezet krijgt alleen een advocaat op toevoegbasis als zijn inkomen en vermogen niet boven een bepaalde grens liggen.

Wat betreft de beweegredenen van de heer M: ja, dat zal wel voor de publiciteit zijn (alsof die man het nodig heeft...). Verder laat hij ontzettend veel werk door zijn assistenten doen, en dat zal in deze zaak niet anders zijn. Tenslotte kan hij zich dit ook best veroorloven. Hij heeft mot met de deken omdat hij - meer dan eens, naar ik begreep - bedragen boven de 15.000 in contanten van cliënten heeft ontvangen zonder daar de deken van de op de hoogte te stellen.

Vijf-tien-duizend euro. Ik ken vrij veel advocaten, en het gros daarvan krijgt nooit vijftienduizend euro van éen cliënt, of het nou cash is of giraal. Zelfs niet als je alle betalingen van die cliënt bij elkaar optelt.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

22-08-2012 om 21:30

Nou wat erg zeg

Krijg je dan dat geld wel weer terug als blijkt dat je onterecht bent aangeklaagd?
Ik las ergens dat Moscovicz een uurtarief heeft van 600 euro en dat hij standaard een voorschot vraagt van 20.000 euro. Hij zal ook wel zaken doen met bergen bewijsmateriaal en getuigenverklaringen e.d. Dan ben je wel even bezig.

amk

amk

22-08-2012 om 21:50

Natuurlijk niet vic

Die advocaat heeft gewoon werk verzet ook al ben jij vrij gesproken / onterecht aangeklaagd of wat ook. Tenzij op no cure no pay basis maar dat kennen we niet zo veel in nl volgens mij.

Vic

Vic

22-08-2012 om 22:00

Amk

Dat snap ik, maar ik bedoel van het openbaar ministerie. Je krijgt toch ook een vergoeding als je onschuldig in de gevangenis hebt gezeten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.