Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

TIP: Betaling kinderalimentie & mogelijke belastingbesparing 2016

Bij de belastingaangifte 2016 kwam ik er toevallig erachter dat in de aangifte van 2015 en 2016 de contante waarde van de kinderalimentatie aftrekbaar is.

Zeker indien u redelijk wat vermogen heeft in box 3 en nog vele jaren kinderalimentatie moet betalen voor meerdere jaren en meerdere kinderen kan dit veel geld schelen in uw belastingaangifte!!

De belastingdienst geeft er zelf weinig ruchtbaarheid aan en ook het digitale aangifteprogramma is er niet echt op ingesteld maar hier is in bepaalde gevallen snel 'geld te verdienen'

Zie ook bijgaand artikel.

https://www.consumentenbond.nl/belastingaangifte/waarde-kinderalimentatie-in-box3

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-03-2017 om 22:28

Ingewikkeld

Kun je dat dan elk jaar doen, of maar een keer?

Onlogisch

Wat een rompslomp, elk jaar moet je dus dat bedrag opnieuw uitrekenen.

Als uit die berekening volgt dat je ex in de toekomst EUR 50000 aan kinderalimentatie moet betalen, dan mag hij dat bedrag dus aftrekken van zijn vermogen.

Maar als je partner (ex of niet) dood is en zijn overlijdensrisicoverzekering heeft aan jouw of je de kinderen een bedrag van EUR 50000 uitbetaald, dan moet jij daar potverdorie gewoon elk jaar vermogensbelasting over betalen.

Ik zie geen verschil tussen de situatie dat je een ex hebt die jouw kinderen de komende X jaar een bedrag van Y per maand moet geven, en de situatie dat je partner dood is en dat je een bedrag op de bank hebt staan waarmee jij de kinderen de komende X jaar een bedrag van Y per maand kunt geven. Waarom verdienen vermogende mensen met alimentatieverplichting een speciale aftrekpost, maar weduwen niet?

-----

En een gescheiden meest verdienende ouder die 3.5 dag per week voor de kinderen zorgt, en die een flink deel van de kosten van de kinderopvang en de muziekles etc betaalt, die ouder betaalt veel minder alimentatie dan een ouder die de kinderen om het weekend ziet. Niet omdat 'ie minder geld aan de kinderen uitgeeft, maar omdat 'ie meer geld rechtstreeks uitgeeft en niet in de vorm van alimentatie. Ik snap werkelijk waar niet waarom de overheid een aftrekpost heeft bedacht die ouderwets afstandelijk ouderschap beloont en co-ouderschap afstraft.

Lente

Lente

23-03-2017 om 16:30

Niet elk jaar

Vanaf de aangifte over 2017 kan dit niet meer, zie artikel.

geld verdienen

Ik zal wel roomser dan de paus zijn maar " geld verdienen aan de belasting" staat mij zo tegen. De belastingopbrengsten verdwijnen niet in de portemonnee van Mark Rutte maar worden gebruikt voor zaken die wij als maatschappij belangrijk vinden: zorg, onderwijs, de dijken, wegen etc.

Dees

Dees

12-04-2017 om 11:34

Nee hoor

Nou Alkes dat geld verdienen aan de belasting valt wel mee. Want waar de een een schuld heeft heeft de ander een vordering. m.a.w. de ex waaraan alimentatie betaald moet worden neemt een vordering op in zijn/haar aangifte.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-04-2017 om 16:49

Mag

Je mag geen belasting ontduiken door het opgeven van onjuiste gegevens, maar het is altijd toegestaan om dingen zo te regelen dat je zo min mogelijk belasting betaalt. Binnen de wettelijke kaders dus. Zoals bijvoorbeeld het schuiven met aftrekposten tussen fiscaal partners, of toch nog even een schenking doen om onder een bepaalde drempel te blijven.

Phryne Fisher

Zeker mag dat. En het zal ook altijd zo zijn dat mensen zo min mogelijk belasting willen betalen. Maar dat wil niet zeggen dat ik blij word van "tips om zoveel mogelijk aan de belasting te verdienen" Maar zoals gezegd ik ben vast roomser dan de paus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.