Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

baal

baal

28-04-2017 om 21:20

tijdelijke aanstelling wordt niet vast, waaraan denken? hoe reageren?

Momenteel werk ik bij een hogeschool, dit is mijn tweede (aansluitende) contract voor een jaar.
Ik ben uitgenodigd om bij de manager te komen praten over mijn contract.
Dit betekent dat ze het niet in een vaste aanstelling gaan omzetten. Het aantal inschrijvingen van studenten voor volgend jaar valt enorm tegen, en er moet stevig bezuinigd worden. Ik ben als laatste binnengekomen, op tijdelijk basis.

Op internet heb ik al wat zaken bij elkaar gezocht:
- ik moet van de hogeschool op papier krijgen dat ze mijn contract niet omzetten in vaste aanstelling
- er moet een transitievergoeding betaald worden
- ik moet direct beginnen met solliciteren

Hebben jullie nog meer tips? Waaraan moet ik nog meer denken?

En misschien ook tips hoe ik me moet opstellen in het gesprek? Heb dit nog nooit meegemaakt. Wil graag zo zakelijk mogelijk blijven, maar ben bang dat ik ook emotioneel ga reageren.

groetjes
Baal

Boventallig

Boventallig

28-04-2017 om 21:46

Transitievergoeding

Waarom zou je een transitievergoeding krijgen? Staat dat in jullie CAO? Normaal gesproken krijg je als je contract eindigt geen vergoeding mee.

Toen ik te horen kreeg dat ik boventallig was, werd er helemaal niks van mij verwacht. Ik heb volgens mij iets algemeens gezegd en kreeg een envelop mee en liep gelijk weer naar buiten. Ik zou als ik jou was alleen iets zeggen dat je dat jammer vindt om te horen
Verder niks.

Daarna kan je een uitkering bij het UWV aanvragen. En natuurlijk vast naar een andere baan gaan uitkijken.

Sterkte de komende tijd. Ik weet hoe vervelend zoiets voelt.

marinade

marinade

28-04-2017 om 22:13

Zeker wel een transitievergoeding

Ook bij contracten die van rechtswege aflopen en min. 24 maanden geduurd hebben, heb je recht op een transitievergoeding. Is bepaald in de Wet Werk en Zekerheid. Je werkgever moet iig minimaal een maand voor afloop aangeven dat je contract niet verlengd wordt, daar zal je gesprek voor zijn. Een schriftelijke bevestiging mag je uiteraard ook verwachten.
Ik weet niet of je CAO een loopbaanbudget kent? Dat zou kunnen vervallen bij uitdienst, dus zaak om het nog in te zetten. Kan bijv. ook voor sollicitatietraining gebruikt worden, of voor uren te besteden aan sollicitatie-activiteit.

Inderdaad erg balen, ik hoop dat je snel wat anders vindt. Sterkte en succes.
En natuurlijk mag je in het gesprek aangeven dat je het erg vindt, only human.

Lente

Lente

28-04-2017 om 22:20

Vraag je af of dit bedrijf je kan helpen aan een nieuwe werkplek

Je kunt sowieso vragen om een aanbeveling voor een volgende baan.
Zorg ook dat je mensen kunt opgeven als referentie.
Nog mooier zou zijn als ze voor je uitkijken naar een andere baan in hetzelfde bedrijf of bij een ander bedrijf waar ze connecties mee hebben.
Misschien hebben ze tips waar je zou kunnen informeren.

over de transitievergoeding

Let even op dat je jezelf niet te rijk rekent met die transitievergoeding. Dat recht bestaat alleen als de arbeidsverhouding twee jaar heeft geduurd. Er is sinds het invoeren van die regel een irritante neiging tot het sluiten van contracten die tezamen net iets minder dan 2 jaar tellen. Tweemaal een contract van 364 dagen bijvoorbeeld. Dan ontstaat er dus geen recht op een transitievergoeding, en ja, dat mag gewoon.

Inderdaad moet het niet-verlengen van een tijdelijk contract tijdig schriftelijk worden aangezegd. Gebeurt dat niet, dan is er (naast het eventuele recht op een transitievergoeding) ook recht op een aanzeggingsvergoeding.

Zowel de vordering van een transitievergoeding als die van een aanzeggingsvergoeding verjaren razendsnel (met - kort gezegd - 2 resp 3 maanden). Dus als er recht bestaat op deze vergoedingen en er niet prompt (bij de eindafrekening) betaald wordt, dan zonder verdere vertraging naar een rechtshulpverlener die een zaak kan beginnen.

Waarschijnlijk loopt het allemaal gewoon los, maar ik geef de tips maar even voor het geval dat...

Groeten,

Temet

baal

baal

03-05-2017 om 09:53

inderdaad

Mijn tijdelijke overeenkomst wordt inderdaad niet omgezet in vaste aanstelling.

Gesprek ging goed.

Bedankt voor jullie tips

Volgende week gesprek met iemand van P&O erbij, volgens mij gaat alles wel netjes afgewikkeld worden

Maar goed.... dan sta ik dus netjes op straat, dus dat is balen!

Baal

uitkering aanvragen

Een WW-aanvraag kun je doen een maand voordat je contract afloopt (niet eerder). Doe dat ook, want er is enige tijd nodig om de aanvraag te verwerken, en anders zit je een tijdje zonder geld.

Ik denk ook dat je er in principe van uit kan gaan dat alles netjes wordt afgewikkeld, er is een afdeling P&O met professionals. Juist bij kleinere werkgevers gaan er vaak dingen mis, grote organisaties kennen het klappen van de zweep. Maar juist om die reden zie je daar dan wel eens dingen als die net-geen-twee-jaar-dienstverbanden.

Groeten,

Temet

baal

baal

04-05-2017 om 21:40

bedankt temet

bedankt temet

het contract loopt 15 augustus af, dus ik heb nog tijd om alles voor te bereiden

ik werk nu bij een hele grote hogeschool, en heb het idee dat alles keurig afgerond gaat worden

groet
Baal

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.