Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Cath1972

Cath1972

13-04-2014 om 08:47

Tijdelijk inwonen bij ouders

Ik woon in het buitenland en ga scheiden.
Samen met mn tiener ga ik terug naar Nederland.
De bedoeling is dat we tijdelijk bij mn ouders gaan wonen.
Maar mn ouders hebben aow. Ze hebben het beslist niet breed.
Kunnen ze problemen krijgen als ik bij hun intrek?
Ik weet dat ik een bijstandsuitkering kan krijgen. En ik wil natuurlijk best huur/kostgeld betalen. Maar heeft het voor mn ouders negatieve consequenties?
Of hebben jullie tips?

Inwonen

Je kunt het beste de instanties die erover gaan benaderen. De belastingdienst, de gemeente(belasting).
Voor afvalheffing wordt per huishouden rekening gehouden met het aantal bewoners bijvoorbeeld.
Verder is er geen partnerschap in de uitkeringen behalve mogelijk bij de toeslagen. Als je samen de huur opbrengt is er dan geen huursubsidie meer.
Voor je ouders kan het zo zijn dat ze mogelijk geen huishoudelijke of andere verzorgende hulp via de WMO kunnen krijgen omdat jij in staat wordt geacht voor ze te zorgen.

Nien

Nien

13-04-2014 om 11:53

hogere kosten

Hallo Cath1972,

Ik heb na mijn scheiding een tijdje bij mijn ouders gelogeerd. Maar ik stond niet bij ze ingeschreven. Mijn zusje heeft in die zelfde tijd ook een tijdje bij ze gewoond en die was er wel ingeschreven.(mijn ouders waren er toen niet meestal niet) Dit heeft geen invloed gehad op de hoogte van hun pensioen. Wel op andere dingen.
De gemeente belasting ging omhoog omdat ze geen tweepersoons meer een meerpersoons huishouden werden.
Verder gingen natuurlijk de kosten voor gas water en licht omhoog.
En je hebt natuurlijk de kosten voor boodschappen.
En kleine schades. Een glas of bord wat per ongeluk kapot valt. Of een boze tiener die met de deur slaat waardoor er iets van de muur valt (bij ons gebeurd)

Ik zou van te voren met je ouders afspreken wat je betaald. Bijvoorbeeld dat de extra kosten voor gemeentebelasting voor jou zijn. Wat dit gaat worden kan je op internet wel vinden. Dit zou je ook kunnen doen voor gas water en licht.
Voor de dagelijkse boodschappen kan je een huishoud pot instellen. Je spreekt dan een bedrag per persoon af per maand en hoeveel je maximaal erbij wil doen om de maand rond te komen. Daarnaast bespreek je wat je er van koopt en welke "luxe" producten buiten de pot om gekocht moeten worden. Denk ook aan internet. Hebben je ouders dat? waarschijnlijk heeft je dochter wel iets nodig voor school.

Ik vond het best een lastige tijd om bij mijn ouders te wonen. En voor hen wat het ook niet makkelijk. Ineens weer een volwassen dochter in huis met 2 kinderen. Oude patronen sluipen er weer in. Zo werd mijn moeder ineens weer heel ongerust en dus ook heel boos toen ik een avond een keer veel later thuis kwam dan ze had verwacht. Mijn tip is om van te voren zo veel mogelijk bespreekbaar te maken. zoals hoe doen we het met koken. Wie kookt wanneer, schoonmaken, opruimen.Hoe ga je om met de was. Ieders zijn eigen was? of gooi je het bij elkaar? Wat als je ouders bezoek willen laten komen, wat als jij graag iemand op bezoek wil hebben of je dochter. Hoe laat eten jullie. Hoe gaan jullie om met de opvoeding van je dochter.

Heel veel sterkte de komende tijd. Echtscheiding is niet makkelijk.

Druif

Druif

13-04-2014 om 13:04

bij ons

Bij ons in de gemeente is er een serviceloket. Daar zitten mensen wiens werk het is, om dit soort dingen voor je uit te zoeken. Specifiek gericht op jouw gemeente. Je kunt ze hier ook per email benaderen en kunt dat redelijk anoniem doen. Ik ben er een paar keer goed door geholpen.

Dus misschien een goed idee om te kijken of ze dat bij jullie ook hebben?

huurtoeslag

Volgens mij is het meeste hierboven al gezegd. Voor AOW en pensioen maakt het zoals gezegd niet uit.
Overigens: jouw bijstandsuitkering zal vermoedelijk gebaseerd zijn op de woningdelersnorm, tenzij je aantoonbaar huur betaalt. Daarover heeft de gemeente beleid - zie de tip van Druif - in Amsterdam moet je aantoonbaar 150 huur betalen om de volledige uitkering te krijgen (ipv een met een korting van 10% minimumloon ivm woningdelen), maar zoals gezegd kan dat per gemeente verschillen.

De belangrijkste vraag naar mijn idee is of je ouders huurtoeslag ontvangen. Zo ja, dan verandert daar vermoedelijk wat in. Informatie over de ins en outs van de huurtoeslag kan je vinden op de site van de belastingdienst (toeslagen.nl meen ik, in dit geval).

Je zult je trouwens op het adres van je ouders moeten inschrijven anders krijg je die bijstandsuitkering niet.

Sterkte ermee

Temet

Cath1972

Cath1972

13-04-2014 om 21:42

@anne

Anne, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met:

"Verder is er geen partnerschap in de uitkeringen behalve mogelijk bij de toeslagen."

Ik weet dat ze huursubsidie hebben. Dus als ik mee betaal aan mn ouders, zal de huursubsidie vervallen.
Als mn ouders zouden zeggen "laat de huur maar zitten en betaal maar de dingen die nu wel duurder zijn (eten/gas/licht/water/afval etc) dan vervalt de huursubsidie niet? En dan kost het mn ouders toch niets extra's.

amk

amk

13-04-2014 om 22:02

cath

jouw inkomen telt mee als inkomen en daardoor vervalt (deels maar waarschijnlijk helemaal) de huurtoeslag.

Tenzij jij een huurcontract tekent met hun waarbij zij toestemming moeten hebben van de verhuurder dat ze mogen onderverhuren.
Maar dan is het weer inkomen en zal de toeslag ook weer veranderen.

Ze zijn al een meerpersoonshuishouden voor de waterschaps en gemeentebelastingen maakt dat niet uit.

Cath1972

Cath1972

19-04-2014 om 15:08

Toch geen uitkering?

@Nien #3
Kregen jij en je zus allebei een uitkering toen jullie bij je ouders inwoonden? Of alleen je zus die bij hun ingeschreven stond?

Mn vader is al flink aan het informeren voor me, maar hij hoorde (van een scheidingskantoor??) dat ik geen recht op uitkering zou hebben als ik bij hun zou inwonen omdat ze 1e lijns familie van me zijn. (lijkt mij en mn vader vreemd, omdat zij ook maar een aow hebben, dan wordt het toch erg krap om 1 of 2 monden extra te voeden en dan heb ik het nog niet eens over andere extra kosten)

Wat ik zelf op gemeente Amsterdam heb gelezen over uitkeringen, is een lijst met wanneer je GEEN uitkering zou krijgen.

Iemand die het zeker weet hoe het zit.
Wordt er beetje erg onzeker van....

aanvragen

Als je het zeker wilt weten ga je naar de bron. Vraag je vader om te mailen of te bellen naar de uitkeringsinstantie bij je gemeente.

Nien

Nien

20-04-2014 om 11:01

Cath

Nee, ik woonde officieel nog bij ex die teveel verdiende om voor een uitkering in aanmerking te komen.Zus had werk, haar man had wel een ww uitkering. Geen bijstand. Ik heb met mijn kinderen van de alimentatie geleefd. Hoefde mijn ouders geen huur te betalen.
Ik heb inderdaad gelezen dat vanaf 2012 meerderjarige kinderen die bij hun ouders wonen geen bijstand krijgen. Als het inkomen van het gezin onder de bijstandsnorm voor gezinnen komt kan je samen met je ouders gezinsbijstand aanvragen.
http://www.ipsz.nl/pagina/8515/huishoudinkomenstoets

cath

"Mn vader is al flink aan het informeren voor me, maar hij hoorde (van een scheidingskantoor??) dat ik geen recht op uitkering zou hebben als ik bij hun zou inwonen omdat ze 1e lijns familie van me zijn. "

Dat is kul. Of dat scheidingskantoor weet van toeten noch blazen of je vader heeft het verkeerd begrepen. Het is eerder omgekeerd. Als je met iemand een huis deelt moet je vreselijk oppassen dat er geen sprake is van een 'gezamenlijke huishouding', waardoor je voor de bijstand als gezin behandeld wordt. Dat kan zomaar gebeuren als je tijdelijk bij een vriendin intrekt en gezamenlijk eet en af en toe voor elkaar de was doet.
Daar is echter een uitzondering op: familie in de eerste graad in op/neergaande lijn (ouders en kinderen) is per definitie geen gezamenlijke huishouding. En dus heb jij in zo'n geval in principe wel degelijk een zelfstandig recht op een bijstandsuitkering. Uit mijn hoofd art 3 van de WWB, maar ik ben nu te lui om het op te zoeken.

Groeten,

Temet

Sawo

Sawo

21-04-2014 om 15:47

regels veranderd

Hoi cath

Er waren plan om bijstand te laten vervallen als je bij elkaar inwoonde. Maar deze maatregel was zo belachelijk dat hij voor invoering weer is teruggetrokken.

Mijn vriendin die bij haar ouders inwoont kreeg gewoon bijstand maar regels verschillen per gemeente, zie amsterdam

U kunt een bijstandsuitkering krijgen als u een Nederlander bent, in Nederland woont en te weinig geld hebt om van te leven. Als u niet genoeg inkomsten hebt om van rond te komen, vult een bijstandsuitkering die aan tot de bijstandsnorm. Hoe meer inkomsten, hoe lager de bijstand.

Geen recht op bijstandsuitkering
U hebt géén recht op een bijstandsuitkering van de Dienst Werk en Inkomen (DWI) in de volgende situaties:

Als u niet in Amsterdam woont. U moet in Amsterdam ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP) om hier een uitkering te kunnen aanvragen.
Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, en ook geen geldige verblijfsvergunning die recht geeft op bijstand.
Als u te veel inkomen of vermogen hebt.
Als u jonger dan 18 jaar bent.
Als u 18, 19 of 20 jaar bent en in een instelling woont.
Als u studeert en daarvoor studiefinanciering of een andere tegemoetkoming krijgt.
Als u langer dan vier weken per kalenderjaar in het buitenland bent.
Als u militair bent.
Als u of uw partner met onbetaald verlof is.
Als u zonder inkomen zit omdat u meedoet aan een staking.
Als u in de gevangenis zit. U hebt wél recht op een bijstandsuitkering als u met proefverlof bent of meedoet aan een penitentiair programma en daarom buiten de gevangenis verblijft.

Inkomen
Uw inkomsten mogen bij elkaar opgeteld niet hoger zijn dan de bijstandsnorm die voor u geldt.

Als inkomen telt mee:

uw netto inkomsten uit werk
uw netto winst uit onderneming
een WW-, Wajong- of WIA-uitkering
alimentatie voor u en/of uw kinderen
sommige heffingskortingen van de Belastingdienst
studiefinanciering

Vermogen
Naast een inkomensgrens geldt een vermogensgrens. Die vermogensgrens is € 11.700,- voor een gezin en een alleenstaande ouder en € 5.850,- voor een alleenstaande (bedragen voor 2014). Met vermogen wordt bedoeld:

spaargeld (ook van de kinderen)
bezittingen (auto, boot, caravan, huis)
erfenissen, geldprijzen

Schulden worden van uw vermogen afgetrokken. Een studieschuld en alle andere schulden die niet direct opeisbaar zijn, tellen niet mee.
Zie ook

Inspanningsperiode bij aanvraag bijstandsuitkering
Alleenstaande ouder met een bijstandsuitkering - bijverdienen en heffingskortingen
Bijstandsuitkering aanvragen - jonger dan 27 jaar
Welke bijstandsnorm geldt voor mij?
Hoe lang mag ik met vakantie als ik een bijstandsuitkering heb?
Ik ben zelfstandig ondernemer en heb tijdelijk financiële problemen. Kan ik een bijstandsuitkering krijgen?

Sawo

"Er waren plan om bijstand te laten vervallen als je bij elkaar inwoonde. Maar deze maatregel was zo belachelijk dat hij voor invoering weer is teruggetrokken."

Je hebt gedeeltelijk gelijk. De maatregel is ingetrokken *nadat* hij was ingevoerd (voor nieuwe aanvragen, lopende gevallen zouden er pas later mee te maken krijgen), en hij is ingetrokken (overigens met terugwerkende kracht tot de oorspronkelijke datum van invoering) door een samenloop van omstandigheden. Hoewel de belachelijkheid onontkoombaar was werd hij toch doorgedrukt, maar toen trok Wilders zijn gedoogsteun in, viel het kabinet, moest er voor "Brussel" snel een begrotingsaccoord komen en hebben de partijen die meededen met dat accoord de gelegenheid te baat genomen die huishoudinkomenstoets (want zo heette dat gedrocht meen ik) de nek om te draaien. Tot opluchting van ongeveer iedereen in het land die iets met sociale zekerheid te maken had.

Overigens was de maatregel niet dat je geen bijstand kreeg als je bij iemand inwoonde, maar dat iedereen die in éen huis een gezin vormde allemaal samen met éen gezinsuitkering moest doen en dat alle inkomens van de gezinsleden ook werden gepoold. Dit was met name een drama voor mensen met volwassen inwonende familieleden in op/neergaande lijn in de eerste graad - wat ik hierboven beschreef. Kort samengevat: ouders met inwonende volwassen kinderen.
De oplossing zou geweest zijn om met een bevriend gezin volwassen kinderen te ruilen, een oplossing die ongetwijfeld ook op grote schaal zou zijn toegepast als deze onzin was blijven bestaan. Maar goed, het liep met een sisser af.

Groeten,

Temet

mirreke

mirreke

22-04-2014 om 08:19

OVerigens krijgen jouw ouders last van de 'mantelzorgboete'

Als jullie althans op 1 juli 2015 nog in 1 huis wonen. En dat gaat dan 300 euro schelen, korting op de AOW.

Hoe het zit met korting op de bijstand weet ik niet, Temet beschrijft kort en krachtig hoe het is verlopen, maar het zou mij niets verbazen als zoiets toch nog ergens is blijven hangen.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5270/Zorg/article/detail/3638906/2014/04/22/Mantelzorgboete-frustreert-de-participatiesamenleving.dhtml

Mirreke

Ja, die las ik vanochtend ook en toen moest ik direct aan dit draadje denken.

Maar goed, dit is pas over ruim een jaar, als het al doorgaat. We hebben gelukkig nog een Eerste Kamer.

Groeten,

Temet

wizzer

wizzer

22-04-2014 om 13:00

nee volgens mij niet

Het gaat hier over ouders, die krijgen al AOW op basis van samenwonen. De nieuwe maatregel gaat over alleenstaande ouderen die nu dus meer AOW krijgen omdat ze alleen wonen.

Wikke

Wikke

22-04-2014 om 15:46

"schaalvoordeel"

Die maatregel is gebaseerd op het beruchte "schaalvoordeel". Hier op OOL ook veelvuldig verdedigd i.v.m. AOW en bijstand. Je zou nl. veeeeeeeel goedkoper uit zijn als je samenwoont, t.o.v. alleen wonen. Nou, het schaalvoordeel is max. 10 % en zeer afhankelijk van individuele omstandigheden. Ja, als je terug gaat in voorzieningen, dus overgaat naar minder m2 per persoon, dan kan het goedkoper uitkomen. Maar dan kun je net zo goed zeggen dat kleiner wonen goedkoper is. Maar zeg dat dan gewoon eerlijk.

Als er meer mensen in een huis wonen, heb je een groter huis nodig. Tenzij je wilt inkrimpen in ruimte, privacy, werkruimte, comfort, voorzieningen, etc.
Een alleenstaande die het slim aanpakt kan d.m.v. invriezen en verstandig inkopen ook goedkoop eten.
Als je een wasmachine twee maal zoveel gebruikt, is deze twee maal zo snel kapot/versleten en gebruikt twee maal zoveel energie en water.
Een alleenstaande kan best wachten met de was doen tot de trommel vol is (tip: koop voldoende kleren en handdoeken en gebruik deze totdat ze echt kapot zijn, zo hoef je niet zo vaak te wassen).
Etc. etc.

Ook hoeft alleen in een woning wonen niet te betekenen dat je nooit iets samen met anderen doet of deelt (samen eten, samen een auto gebruiken, kleren ruilen of doorgeven, etc.)

Wat mij betreft verdwijnt al die flauwekul over "samenleefkortingen", scheelt een hoop cotrolekosten en maatschappelijke paranoia. En wordt het sociale stelsel financieel geïndividualiseerd, waardoor mensen juist makkelijker samen voor elkaar kunnen zorgen.

Een basisinkomen is daarvoor trouwens een heel simpele en voordelige voorziening:
https://decorrespondent.nl/10/waarom-we-iedereen-gratis-geld-moeten-geven/384450-0b1c02bd

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.