Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marjoleine64

Marjoleine64

01-04-2017 om 22:12

Tijdelijk extra verzekeren auto

Misschien een gekke vraag, maar ik kom er niet uit. Wij hebben 2 auto's, een oude (bijna 12 jaar, 110000km) grote, en een wat jongere kleinere. Door omstandigheden hebben we al enige tijd nog maar één rijbewijs in huis, maar omdat de auto's niet veel kosten én oudste zoon er toch wel regelmatig gebruik van wil maken (en jongste ook binnenkort) hebben we ze allebei gehouden. Nu wil oudste komende zomer graag met de grote auto op vakantie naar het buitenland met een groep vrienden. Vanwege de leeftijd van de auto is hij al geruime tijd alleen WA verzekerd. Ik vraag me nu af of het zinvol kan zijn om tijdelijk de verzekering weer uit te breiden. Voor een evt vergoeding in geval van schade (of erger) hoeven we het niet te doen, de auto is niet veel meer waard dan 3500 euro. Maar kan een verzekering nog andere voordelen hebben, zoals praktische hulp als er iets gebeurd? Waar moeten we (de jongens aan helpen) denken? Is het überhaupt mogelijk om tijdelijk de verzekering op te hogen? En hoe gaat de verzekering om met een uitgeleende auto?

ANWB

Misschien kun je dat het beste informeren bij de ANWB. Ze hebben ook een Europese dekking.

zebra

zebra

02-04-2017 om 10:41

navragen

ik zou je vragen voorleggen aan de verzekering waarbij je aangesloten bent. Zelf zitten we bij Interpolis, via de bank. Hier kun je vragen ook via de chatfunctie stellen. Misschien is dit ook mogelijk bij jouw verzekering?

Triva

Triva

02-04-2017 om 10:58

praktische hulp

krijg je van je reisverzekering of wat vroeger IRK (internationale reis- en kredietbrief) heette. Informeer daar naar: https://www.anwb.nl/wegenwacht/auto/europa-zonder-nederland?gclid=COSW98-zhdMCFQiNGwodG28B7g

Een hogere verzekering heeft naast dat je het bedrag terugkrijgt wat de auto waard is als je zoon zelf een aanrijding veroorzaakt dat je auto meteen gerepareerd wordt als dat het nog waard is. Omdat de kans klein is dat dát het geval is bij een lage waarde heeft die extra hoge verzekering in het buitenland weinig zin.

Mijns inziens wil je dat de jongens zoveel mogelijk vakantie hebben ook als er pech onderweg is en daarvoor zul je bij je wegenwachtservice moeten zijn of bij wat je dan ook nu hebt (soms via garage).

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-04-2017 om 11:52

Buitenlandhulp

De IRK bestaat niet meer maar de ANWB levert wel buitenlandhulp, al dan niet met vervangend vervoer. Daar zitten echter wel haken en ogen aan, vervangend vervoer krijg je bijv alleen als je auto niet binnen drie dagen gemaakt kan worden. Het is ook alleen dienstverlening, de daadwerkelijke kosten voor het repareren e.d. of hotelovernachtingen moet je alsnog zelf betalen. Ik ga zelf altijd tot de tanden toe verzekerd op vakantie, dus de volledige ANWB-dekking plus reis- en annuleringsverzekering. Verder heb ik een creditcard zodat ik altijd kosten kan voorschieten.

Groentjeq

Groentjeq

04-04-2017 om 12:24

Wegenwacht Europaservice

Zijn jullie al lid van de ANWB ? Dan kun je voor de 2e auto namelijk met korting ook service regelen waar jouw kind dan met een jongerenpas gratis ook gebruik van mag maken.

Dat onderdelen en arbeidsloon in het buitenland voor eigen rekening zijn lijkt me niet meer dan normaal, dat is hier in Nederland niet anders immers. Sleepkosten die vaak flink oplopen vallen wel onder deze dekking en repatriëring van de auto ook net als het toesturen van onderdelen en het bemiddelen met de garage. Taxikosten van en naar de garage worden vergoed , max € 75,= . Je hotelkosten verhaal je op je reisverzekering.
Vervangend vervoer krijg je als de auto niet binnen 48 uur gemaakt kan worden en als dat bij de melding gelijk al duidelijk is krijg je dat direct en hoef je niet af te wachten. Let er wel op dat het vervangend vervoer alleen een auto is als je zoon een creditkaart heeft. Dat is een eis die de verhuurmaatschappijen stellen bij het ophalen van de auto .

geen lid

Ik ben al jaren geen lid meer van de ANWB en heb een minimale verzekering voor mijn auto. Laatst sloeg de auto af op de snelweg en kon ik hem nog net de vluchtstrook oplaten rollen, de berm in want de vluchtstrook was smal. Bel ik de anwb, want als ze me helpen wil ik best lid worden. Zeggen ze vrolijk dat ze me niet kunnen helpen als je in de berm staat met 4 wielen! Vanwege zeer drassige bodem kon ik zelf ook niet wegkomen (auto startte gewoon weer). Heb toen maar een uur gewacht op manlief, die tegelijk kwam met de politie, en de wegenwacht (die toevallig langskwam). Ze hebben me eruit getrokken, auto gestart, en weggereden. Of we lid wilde worden...uhhhh dank u voor het aanbod maar liever niet. Een week later start de auto weer niet in Frankrijk, anwb gebeld, die laten een franse wegenwacht komen en die wist de auto met haarlak weer aan de praat te krijgen. Kosten? € 189,89. Of we nu lid waren van de anwb of niet.
Moraal van dit verhaal; bespaar je geld, wordt geen lid, verzeker niks extra's maar hou wat geld achter de hand. Want dat wat je verzekerd/regelt gebeurt toch niet.

Elfje65

Elfje65

04-04-2017 om 14:43

Groentjeq

Als zoon een gezinslidpas heeft 5 €, krijgt hij dezelfde hulp voor het opgegeven kenteken van pa en/of ma. Als de auto ook bij ANWB verzekerd is kan je hem ook nog op de polis bijschrijven. Zo bouwt hij al zelf schade vrije jaren op op auto van pa en ma.

Groentej

Groentej

04-04-2017 om 14:55

Inderdaad

Dat is ook wat ik zeg Elfje 65

Teuntje

Teuntje

04-04-2017 om 15:06

Reisverzekering

Waarom heeft iedereen het alleen maar over de anwb? Pechhulp in het buitenland regel je prima via je reisverzekering. En daarin heb je veel meer keus dan alleen de anwb. Die echt niet de goedkoopste of de beste is.

Vergelijkingssite

https://www.pechhulpvergelijk.nl/

De ANWB heeft gewoon een bekende naam en goede reputatie. Er zijn inmiddels meer aanbieders maar daar zullen vast ook beunhazen tussen zitten.
Ik snap het wel maar door die concurrentie krijg je ook een race van prijs-kwaliteit naar beneden.

Triva

Triva

04-04-2017 om 16:46

' Kosten? € 189,89. Of we nu lid waren van de anwb of niet.'

Kan me niet voorstellen dat ik bijna 200 euro moet betalen voor een beetje haarlak als ik een Europadekking heb bij de ANWB. Weet je het zeker?

afrekenen waar je bij staat

Tja, dat is de service op de peage; betalen waar je bij staat. Geen factuur.

Lusithania

Lusithania

04-04-2017 om 17:05

Frankrijk

Op de péage mag de wegenwacht niet komen.
Wij hadden jaren geleden last van verbrande remtrommels bij onze vouwwagen. Gelukkig hadden wij net de ellende goed opgemerkt voordat wij in/na Lyon weer de péage op wilden.
Dat vertelde de ANWB (wel lid) maar die hadden ons toen goed geholpen).

Vergelijken

Pechhulp op een reisverzekering staat op kenteken en kan niet voor oudere auto's. Anwb staat op naam en voertuig doet er niet toe. Bij vrijwel alle reisverzekeringen heb je alleen dekking als je op vakantie bent dus een aantoonbare buitenlandse overnachting hebt. Anwb is over de grens ook voor 1 dag dus ook bij bezoekjes aan een kerstmarkt, dagje Antwerpen, boodschappen doen over de grens enz enz. Kortom, vergelijken loont de moeite maar let goed op wat je wel of niet verzekerd.

Op de peage mag je inderdaad niet geholpen worden maar ANWN betaalt wel je sleepkosten die best op kunnen lopen.

Die 189 euro had je 100 % zeker niet betaald als je lud was geweest met een Europaservice. Voor de hulp van een wegenwacht wordt nooit arbeidsloon berekend , daar is men immers lid voor. Logisch dat een niet lid daar wel voor betaalt lijkt me .

Triva

Triva

04-04-2017 om 20:15

precies groentje

Lijkt me ook! Onzin dat je dan moet betalen als je lid bent.

Ik vergelijk het

Ik beweer niets over de hulp op peage of niet. En ik ga ook niet over welke service je wel of niet krijgt bij Europa service. Wat ik probeer te zeggen is dat Europa service ook niet gratis is. Je betaald vooruit en als er dan iets is betaal je niets of minder. Maar heb je elke vakantie pechhulp nodig? Ik denk ik slechts 3x in 20 jaar. Daarom ben ik gestopt met allerlei 'vooraf betalen' veiligheidsconstructies. Het is angst gedreven en ik vind zelf dat ik nu geld uitspaar. En is er iets dan kun je toch hulp krijgen en kost het iets meer. Heb je toch jaren geld uitgespaard. Of je dat anders ziet, dat mag. Het is hoe ik er tegen aan kijk.

Triva

Triva

04-04-2017 om 22:24

dorry

Wat bedoelde je dan toen je zei dat je moest betalen, of je nu lid was of niet?

Peage

Dat op de peage er verplicht vast bedrag is wat je moet betalen. Of ze nu 1 seconde of n uur bezig zijn met je auto. Dat heb ik toen begrepen. En dat zeiden ze bij de ANWB ook die we belden. Peage is anders blijkbaar. Heb ook geen uren dingen uitgezocht want we hadden geen Europahulp of ANWB lidmaatschap. Dus dat maakte niks uit nMaar ook al had ik die. Wat kost dat? Dat bedrag ben je altijd kwijt. Ook al gebeurt er niks. En feitelijk spaar je n paar tientjes uit als er wel iets gebeurt. Dat bedoelde ik. Teveel angst gedreven. En feitelijk kost het je 9 van de 10 keer meer geld dan je bespaart.

Elfje65

Elfje65

04-04-2017 om 23:01

Groentej

Ik vul alleen maar aan

Teuntje

Teuntje

05-04-2017 om 09:42

Oudere auto

Kan prima gedekt zijn via een reisverzekering. Even de voorwaarden bekijken.
Ik blijf zeggen, wat TS nodig heeft is geen pechhulp maar een module hiervoor in de reisverzekering. Dan ben je verzekerd van hulp voor allerhande onheil met het reis-voertuig en niet alleen pech langs de weg. De verzekering zorgt dan dat die hulp er komt, via een plaatselijke depanneur of via een pech-organisatie, maar daar heb jij geen omkijken naar dat regelen zij.
Je moet dus niet kijken naar vergelijkingssites van pechhulpaanbieders en dan bang zijn voor beunhazen als het niet de anwb is. Kijk naar vergelijkingssites voor reisverzekeringen en kijk welke module JIJ erbij wilt. Werelddekking, wintersport, voertuighulp, medische kosten, annulering, kan allemaal wel of niet ingeschakeld staan.

Elfje65

Elfje65

05-04-2017 om 13:09

Peage duidelijkheid

Klopt dat het een vast bedrag is van 185.50 voor alleen pers.auto. Alleen depanneurs mogen op A-wegen, parkeerplaats afslepen omdat dit "priveterreinen" is. Maar dat wil niet zeggen dat je het niet vergoed krijgt als je het eerst zelf moet betalen. ANWB kan betaalgarantie afgeven en anders kun je het declareren. Geldt ook voor andere alarmcentrales waar jij een hulpverleningsverzekering hebt afgesloten.

wat ik bedoel te zeggen

Wat ik bedoel te zeggen is dat je je overal tegen kunt verzekeren, maar of dat iets oplost? Als je een uitgebreide verzekering neemt en evt. europahulp, dan betaal je daar voor. Vooraf, of er nu wat gebeurt of niet. Het is een illusie om te denken dat je geen hulp krijgt als je al die aanvullende verzekeringen en hulppolissen niet hebt. Iedereen krijgt hulpt, je betaald alleen wat je echt nodig hebt. En als je je zorgen maakt wat je zelf moet regelen? Ook bij europahulp moet je zelf bellen dat je pech hebt met je auto. Bij de anwb ook, en die regelen het. Ik had niets van dit alles en zij hebben hulp ingeschakeld.
Betaalgarantie en achteraf betalen is misschien het enige wat je daarmee afdekt. Dus ff een sommetje; je hebt een fantastisch reisproduct dat alles afdekt; 145,- euro. Er gebeurt iets met je auto en je denkt 'hoera wat fijn'. Je moet toch 189 euro betalen en krijgt dat later terug. Hoeveel heeft je dit pechgeval dan echt gekost? En krijg je elk jaar pech met de auto op vakantie? Zet dat tegen elkaar weg, en dan denk ik dat je al heel snel teveel betaald aan allerlei 'hulp vooraf' formules. Zeker als je dat jaar in jaar uit klakkeloos laat doorlopen. Maar het is gemeengoed geworden dat dit soort dingen als goed en veilig worden gezien. En dat mag je vinden. Ik vind het vooral angst gedreven.

Elfje65

Elfje65

05-04-2017 om 14:25

Niet helemaal waar

Want het blijft niet altijd bij deze sleepkosten. Vervangend vervoer, transport naar huis van auto, bij oudere auto invoeren van auto in vakantieland als repartriering te duur is in verhouding tot waarde, opsturen van onderdelen etc. Iedereen moet lekker zelf weten of ze verzekeren of niet. Maar je moet wel weten waar je het over hebt. Enfin, deze discussie is al eerder gevoerd.

Elfje65

Elfje65

05-04-2017 om 14:32

Trouwens

Ik weet niet hoe jij aan 145 euro komt. Maar dat zal niet alleen hv buitenland voor auto zijn. Zonder juiste info kun je niet vergelijken.

was een vorm

Elfje65, die 145 euro was een bedrag van buitenlandhulp voor je auto. Niet de goedkoopste, niet de duurste, meer de middenvorm.
Hoe kun je echt vergelijken zonder dat je weet hoe groot de kans is dat je echt hiervan gebruik gaat maken? Dat is de angst waar verzekeraars op inspelen. Als je dat een fijn gevoel vind dat kan, en mag. (k heb jaren voor een verzekeraar gewerkt en verkocht veel van dit soort polissen een aanvullingen) Maar ik zie het anders. Ik realiseer me dat ik jaren te veel heb betaald. Misschien vind je zelf dat het je waard is om zoiets als europahulp of anwb of iets anders te betalen. Mag ook. Van mij wel. Als ik kijk naar hoe weinig ik ervan gebruik heb gemaakt en hoeveel het me gekost heeft om een soort schijn-veiligheid te kopen, dan ben ik blij dat ik nu een andere keuze heb gemaakt. Maar dat maakt iedereen voor zich uit.
Voor de volledigheid: https://www.anwb.nl/wegenwacht/auto/europa
Kan ook een andere organisatie zijn. Maar het was maar een idee.

Elfje65

Elfje65

05-04-2017 om 15:21

Wat ik al zei

Dit is incl binnenland en vervangend vervoer. Dus tja appel peren.... en verder houd ik het hierbij.

Teuntje

Teuntje

05-04-2017 om 15:57

Verzekeren

doe je voor kosten die je niet zelf kunt/wilt dragen en dat is een afweging, eens met Dorry. En het zou best kunnen dat je uiteindelijk duurder uit bent met elk jaar verzekeren dan die ene keer zelf betalen.
Toch hebben wij die module voertuighulp in de reisverzekering. Gewoon omdat ik de sores niet wil, in een vreemd land waarvan ik de taal en de regels niet goed ken van alles zelf moeten regelen en uitzoeken. Dat mag de verzekering dan fijn doen. En idd het is niet alleen hulp bij pech, maar ook een vervangende chauffeur als dat nodig is, hotelkosten als je ergens strandt, repatriering van personen en voertuig bij overlijden van het voertuig etc.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-04-2017 om 17:41

Inderdaad

Het gaat om het hele pakket. Ik heb al meerdere keren van mensen gehoord dat ze goed waren geholpen door de Alarmcentrale en de auto werd terug gereden e.d. Natuurlijk ook wel eens slechte ervaringen (vier dagen in een Frans dorp met niets te doen, omdat ze daar geen onderdelen voor Duitse auto's hadden).
Volgens mij betaal ik 150 euro per jaar voor hulp in heel Europa, en ook voor de deur. Vind ik niet duur en een veilig gevoel.

Marjoleine64

Marjoleine64

06-04-2017 om 22:49

Wow, veel informatie!

Dankjewel allemaal voor de reacties, heel veel informatie! Ik zal ze nog eens goed gaan bestuderen en dan maar met zoon besluiten hoe we eea het beste kunnen regelen.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-04-2017 om 13:23

Veilig gevoel

Ik heb een keer, lang geleden, met een oprijwagen zelf een auto terug moeten halen uit Frankrijk en dat was een hele onderneming.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.